AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Del Skrevet 6. januar 2016 Bor i Bergensområdet, hvor det pt er nokså kaldt. Eneboligen vår har to oppvarmingskilder i hovedetasjen: Gulvvarme på badet Vedovn i stua Mens det er kaldt får det ca én sekk ved om dagen, noe som tilsvarer røfflig 40kr. Så da lurer jeg på: Hvor lenge kunne jeg ha latt stå en 2000w ovn til 40kr med dagens strømpris? Er det også ca ett døgn? Mer el mindre? Gulvvarmen på badet går på full guffe nå og det begynner å bli litt kaldt her ila natta. Anonymkode: 7f345...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Del Skrevet 6. januar 2016 *går det én sekk Anonymkode: 7f345...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Del Skrevet 6. januar 2016 Å kjøpe ved sekkevis er veldig dyrt. Dere vil spare veldig mye om dere kjøper i favn eller storsekk. Anonymkode: a482d...605 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 6. januar 2016 #4 Del Skrevet 6. januar 2016 20-25 timer avhengig av strømprisen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #5 Del Skrevet 6. januar 2016 en 2kw ovn bruker 48kwh i løpet av et døgn om den går på full guffe hele tiden, med en totalpris på over 1kr pr kwh strøm vil det bli dyrere enn å fyre med ved. MEN ovnen din vil nok mest sannsynlig ikke gå på max hele tiden. Og jeg vet ikke hva du betaler for strømmen din. Har du mulighet/plass til å kjøpe større kvanta med ved? det er billigere pr liter ved å kjøpe storsekker med ved, Anonymkode: 81256...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 6. januar 2016 #6 Del Skrevet 6. januar 2016 Dersom strømprisen din er ca 24 øre pr kilowattime er regnestykket 2kw x 24 timer = 48 kwh 48kwh X 24 øre = 11,52 kr Prisen er altså 11,52 kroner i døgnet om ovnen står på for fullt og er langt billigere enn småsekker med ved i ditt tilfelle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Del Skrevet 6. januar 2016 3 minutter siden, absinthia skrev: Dersom strømprisen din er ca 24 øre pr kilowattime er regnestykket 2kw x 24 timer = 48 kwh 48kwh X 24 øre = 11,52 kr Prisen er altså 11,52 kroner i døgnet om ovnen står på for fullt og er langt billigere enn småsekker med ved i ditt tilfelle. Kun for strømmen ja, men da tar du ikke med nettleie. Blir nok en del dyrere enn det du oppgir. Anonymkode: a482d...605 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 6. januar 2016 #8 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kun for strømmen ja, men da tar du ikke med nettleie. Blir nok en del dyrere enn det du oppgir. Anonymkode: a482d...605 Dersom nettleien er beregnet på samme måte som hos meg, betaler man det samme uavhengig av om en bruker en ovn ekstra eller ikke. Jeg går ut fra at ts bruker strøm fra før av og har fast nettleie. Det tilkommer derimot mva på 25 prosent, hos dere sørpå - så prisen blir vel ca 25 prosent høyere. Ved i småsekker er uansett langt dyrere, når en bruker en sekk pr døgn. Man kan også senke temperaturen på ovnen og ikke bruke alle 2000w, når en sover eller ikke er hjemme - da vil det for de fleste som er i jobb, dreie seg om ned mot kanskje 5-6 kroner pr døgn. Endret 6. januar 2016 av absinthia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
icom Skrevet 6. januar 2016 #9 Del Skrevet 6. januar 2016 vet ikke nettleie hos din leverandør, men er fort 50øre pr. kw - så bør nå regne rundt 75 øre pr. kw/t i forbruk. altså 36kr pr døgn pr. 2kw ovn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 6. januar 2016 #10 Del Skrevet 6. januar 2016 Her er siden til enøk, med en del info om dette http://www.enok.no/vis_nyhet2224.html?id=0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Del Skrevet 6. januar 2016 Takk for mange gode tips! Vi har god plass til ved og jeg kunne godt tenke meg å kjøpe hele favn. Problemet er at jeg ikke finner ut hvor jeg kan gjøre det. Kjøpte hos en kar i Samnanger før, men med siste leveranse kom det blåbukk i huset. Veden kjøper vi pt på Coop Obs, 200kr for fem sekker på ca 40l hver (de sier 15kg). Jeg har egtl erfart at 1kr/l ved er en god pris...!? Anonymkode: 7f345...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Bumblebee* Skrevet 6. januar 2016 #12 Del Skrevet 6. januar 2016 Legg ut annonse på facebook, om det finnes en "finn" gruppe for bergen. Det gjorde jeg, fikk god respons. Har fått storsekk med ved idag😉 jeg er avhengig av å fyre med ved, har ikke mye annen varmekilde i huset. Ps, hva er blåbukk..?! Et insekt..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #13 Del Skrevet 6. januar 2016 Blåbukk er de litt mindre irriterende slektningen til husbukk, som spiser seg gjennom husets bærende konstruksjon til de raser sammen. Anonymkode: 7f345...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #14 Del Skrevet 6. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange gode tips! Vi har god plass til ved og jeg kunne godt tenke meg å kjøpe hele favn. Problemet er at jeg ikke finner ut hvor jeg kan gjøre det. Kjøpte hos en kar i Samnanger før, men med siste leveranse kom det blåbukk i huset. Veden kjøper vi pt på Coop Obs, 200kr for fem sekker på ca 40l hver (de sier 15kg). Jeg har egtl erfart at 1kr/l ved er en god pris...!? Anonymkode: 7f345...ccd Gå på coop obs eller noe og kjøp deg en sånn luft-til-luft varmepumpe som en har lov til å installere selv. Koster type 15 000. I et gammelt hus så sparer du inn det i penger på kort tid og i komfort havner du over i en ny og bedre hverdag. Jeg garanterer deg at du og resten av familien kjenner det på helsa vinterstid. Siden du bruker innmari mye ved har du åpenbart en gammel, ineffektiv vedovn, så sjekk Enova.no om de eventuelt gir deg støtte til å røske den ut og sette inn nevnte varmepumpe. Vedfyring er ikke beste oppvarmingsmetode i 2016. Det var i 1960, det. I år koster det til og med bare 30-40 000 å få inn jord-til-vann/luft varmepumpe og da betaler du aldri mere for oppvarming i det hele, så hvorfor kjøpe ved? Særlig når du har en elendig ovn. En sånn sekk ville varmet opp et helt felt med moderne eneboliger. Anonymkode: 6d9e1...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #15 Del Skrevet 7. januar 2016 Vi har varmepumpe, men den er ikke særlig effektiv ved mange minusgrader. Ovnen vår er to år gammel og veldig effektiv - men den må jo også varme et helt hus. Mest derfor det går mye ved da. Anonymkode: 7f345...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #16 Del Skrevet 7. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå på coop obs eller noe og kjøp deg en sånn luft-til-luft varmepumpe som en har lov til å installere selv. Koster type 15 000. I et gammelt hus så sparer du inn det i penger på kort tid og i komfort havner du over i en ny og bedre hverdag. Jeg garanterer deg at du og resten av familien kjenner det på helsa vinterstid. Siden du bruker innmari mye ved har du åpenbart en gammel, ineffektiv vedovn, så sjekk Enova.no om de eventuelt gir deg støtte til å røske den ut og sette inn nevnte varmepumpe. Vedfyring er ikke beste oppvarmingsmetode i 2016. Det var i 1960, det. I år koster det til og med bare 30-40 000 å få inn jord-til-vann/luft varmepumpe og da betaler du aldri mere for oppvarming i det hele, så hvorfor kjøpe ved? Særlig når du har en elendig ovn. En sånn sekk ville varmet opp et helt felt med moderne eneboliger. Anonymkode: 6d9e1...524 En 40 l sekk med ved pr dag er absolutt ikke "innmari mye" tvert i mot! Og det koster langt mer enn 30-40000,- å få inn jord-til-vann varmepumpe og driftskostnadene til en sånn beløper seg til rundt 3000,- pr år så helt gratis er det ikke. Og en 40 liters sekk ville ikke under noen omstendighet varmet opp et helt boligfelt... Uansett hvor moderne boligene er. Tror du er på en liten bærtur..... Anonymkode: a482d...605 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #17 Del Skrevet 7. januar 2016 Interessant: 3000kr tilsvarer 75 dager med nokså kraftig fyring (40kr/dag). Tar man høyde for anskaffelseskostnadene, vedlikehold og evtl utgifter knyttet til tekniske feil, vil det ta mange, mange år før dette lønner seg. Nå har jeg flyttet en 800w oljeovn opp i stua, og satt på en 1000w panelovn i kjelleren. Regner med at det halverer vedforbruket. Anonymkode: 7f345...ccd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 7. januar 2016 #18 Del Skrevet 7. januar 2016 Nå må du også huske at vedovnen sannsynligvis har en effekt på en del mer enn 2000W, men på den annen side er vedfyring "dårlig" varme.. svært vanskelig å regulere og du ender opp med å alltid ha det "for varmt" eller "for kaldt" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #19 Del Skrevet 7. januar 2016 Jepp, er en 6kW ovn, om jeg husker rett. Men med grunnvarmen i huset slipper vi å sprengfyre. Mannen min synes ofte det blir for varmt, og da "lufter" vi ut i kjelleren og i andre etasje. Jeg trives i 23 grader og mer. :D Anonymkode: 7f345...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 8. januar 2016 #20 Del Skrevet 8. januar 2016 Den 7. januar 2016 at 8.51, AnonymBruker skrev: En 40 l sekk med ved pr dag er absolutt ikke "innmari mye" tvert i mot! Og det koster langt mer enn 30-40000,- å få inn jord-til-vann varmepumpe og driftskostnadene til en sånn beløper seg til rundt 3000,- pr år så helt gratis er det ikke. Og en 40 liters sekk ville ikke under noen omstendighet varmet opp et helt boligfelt... Uansett hvor moderne boligene er. Tror du er på en liten bærtur..... Anonymkode: a482d...605 Enig i dette. De dagene vi er hjemme og fyrer hele dagen, går det mye ved. Jeg har ikke sekker, men henter i slike (litt større enn en handlepose) nett fra kiwi, og bruker lett opp 2 sånne + på en dag. da har jeg ca 60 kvm som i hovedsak skal holdes varmt. Blir det for varmt er det bare å slippe litt varme ut i resten av huset også. Dette er et rimelig nytt hus. Gamle hus må du fyre mer i for samme efekt etter min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå