Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 19, og i helgen hadde jeg sterke mens-lignende smerter nederst i magen en hel natt. Ringte sykehuset, fikk beskjed om å dra på legevakten om det ble verre. Det ble det ikke, men etter smertene  sluttet har jeg vært øm og rar nederst i magen i mange dager. Det var småvondt i begynnelsen, nå bare ubehagelig. Jeg kjenner det best når jeg skifter stilling og de første minuttene etter at jeg har reist meg opp fra sittende eller liggende stilling.

Jeg har vært en tur på legevakten, de fant ikke noe galt og babyens hjerte slo heldigvis fortsatt.

Jeg er likevel bekymret for at følelsen i magen ikke gir seg..Har noen opplevd det samme? Hva kan det komme av? Skal på ultralyd i morgen, men har ikke turt å gå på jobb i tilfelle jeg fremprovoserer mer smerter (er "heldigvis" syk på en annen måte i tillegg, så har gyldig grunn). Er jeg bare overnervøs?

Hilsen nervøs førstegangsgravid

Anonymkode: 8820c...b4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 73f8f...f38

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som skjer i magen din generelt, og det ville vært merkelig uten smerter. Det er også normal å bli litt sår etter mye smerter. Det er helt normalt. Alt er nok helt fint og det er ikke noe å bekymre seg for.

Anonymkode: 17588...811

Skrevet

Takk for svar! Dere har sikkert rett, jeg burde ikke bekymre meg så mye.. :-)

-TS

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: 73f8f...f38

Unødvendig svar. Som gravid, og spesielt førstegangsgravid, analyserer man alle symptomer, smerter, bevegelser og stikk i magen. Selvfølgelig har man lov til å være bekymret. Jeg er like ille med tredjemann, for plutselig kan jeg kjenne noe som jeg ikke har kjent i de to andre graviditetene. Og for min del er jeg fortsatt redd for at noe skal skje med baby, det endrer seg ikke uansett hvor mange ganger man har vært gravid.

Til TS: jeg har også hatt litt svake menssmerter og ømhet i dette svangerskapet, pluss litt blødning. Kontaktet lege og fikk en grundig sjekk, men det er ikke noe galt med baby. Og det er ikke en medisinsk grunn til at jeg blør. Konklusjonen er rett og slett at det er livmoren og ligamentene som vokser og strekker seg. Kanskje det er det hos deg også? :)

Anonymkode: f54eb...414

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig å bekymre seg, du er jo førstegangsgravid og bare passer på babyen din! Når man er gravid er det jo vanlig med smerter her og der. Det vokser og tøyer inni der, bekkene skranter kanskje, og mye mer som skjer. Nå fra uke 20 starter en veldig intensiv vekstperiode for fosteret. Babyen veier vel knappe 250 g nå og skal i løpet av de neste 10 ukene bli hele 1,6 kg! Tenk så mye magen og livmoren faktisk må strekke seg i løpet av kort tid.

Så smerter er nok ganske normalt fra tid til annet. Jeg er gravid for andre gang nå, er litt lengre på vei enn deg og har mye smerter. Jeg er også veldig mye øm og støl i magen. Men smertene er ikke sterke og intensive, de kommer og går litt også. 

Om du får sterke smerter eller at de tar seg opp, så skal du selvfølgelig kontakte noen. Det er bedre å være på den sikre siden! 

Anonymkode: 829f8...4ef

Gjest Runforit
Skrevet

Ligamentsmerter kan være ganske intense. Var sikkert det :kose:

Hva du enn gjør; ikke Google noe annet enn utvikling uke  for uke! Alt annet blir du bare stresset og unødvendig bekymrer for.

Skrevet

Jeg har det omtrent på samme måte som deg TS. Forrige uke begynte jeg å bli øm nederst i livmoren og det kjentes nesten som svake menssmerter/murringer. Dro på dropintime hos fastlegen, og alt var normalt. Hadde ikke uvi heller. Skal til jm og fastlege på kontroller snart så tar det opp igjen der.

Men når man er rundt halvveis er det MYE som skjer. Jeg tror rett og slett det er voksesmerter kombinert med bekkenløsning for min del (det begynte også forrige uke).

Jeg er også førstegangsgravid og bekymrer meg for alt mulig rart, så skjønner deg veldig godt!

Skrevet

Takk for fine svar! Hyggelig å høre at man ikke er alene :) 

Jeg tviler på at det var ligamentsmerter, for de var langvarige (1-2 timer for hvert "tak"). Og det var så vondt at jeg kastet opp på et tidspunkt. Men jeg satser på at det er slik flere av dere nevner, nemlig at livmoren vokser og styrer på. Kanskje den bare tok en skikkelig vekstspurt, og eventuelt ligger litt skeivt og derfor dytter slik at det gjør ekstra vondt (forslag fra legen). Skal uansett diskutere det med jordmor i morgen, så dette går nok bra!

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...