AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Jeg har en høy styrke av nærsyn, som vil si at brilleglass som oftest forminsker øynene og hodet mitt når man ser inn på meg gjennom de. Motsatt versjon av det som før i tiden ble kalt for "cola bunn briller" som forstørrer øynene på langsynte. Nå er det 10 år siden jeg sist kjøpte briller, og lurer på om noen her kjenner til om det fins moderne brilleglass uten denne forminskningseffekten?! Jeg vil så gjerne kunne bruke briller uten å få deproposjonerte øyne og ansiktsform! (Ja jeg vet jeg bare kan spørre i en brillebutikk, men de sier ofte ting for å selge, slik som når de solgte meg mine nåværende briller/brilleglass å sa at det ikke ville få en sånn effekt, som det fikk) Anonymkode: f7242...d8f
Severus Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Nei, som nærsynt vil øynene dine se mindre ut i dine brilleglass. Hadde du vært langsynt isteden, så hadde øynene dine blitt enda større. Spesielt merker man dette når styrken er høy. Hvor dårlig ser du egentlig TS? 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Vet at det er sånn, men hadde håpet brilleteknologien kanskje var utivklet til en annen type brilleglass som ikke ga den effekten ? Jeg har -6 (og ikke råd til laseroperasjon, som uansett bare har en garanti på fem år..) Anonymkode: f7242...d8f
Severus Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Har du prøvd å bruke kontaktlinser? Men selv med de dyreste tynne glassene får du nok den effekten siden du har -6. Det er nok ikke til å unngå, men det er vel litt bedre at øynene ser litt mindre ut enn at de ser skikkelig stor ut. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 Kontaktlinser Anonymkode: 0a9c4...763 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Jeg har stort sett brukt linser i alle år pga brillene gjør meg "stygg", men ønsker å starte mer med briller nemlig... Derfor jeg lurer på dette med glass Jeg bruker dagslinser men opplever at øynene blir tørre og anstrengte utover dagen og spesielt når jeg ser tv eller bruker pc over flere timer må jeg skifte til brillene for å la øynene hvile litt. ts Anonymkode: f7242...d8f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker dagslinser men opplever at øynene blir tørre og anstrengte utover dagen og spesielt når jeg ser tv eller bruker pc over flere timer må jeg skifte til brillene for å la øynene hvile litt. ts Det er fordi man glemmer å blunke når man sitter foran en skjerm, alle gjør det. Hvis du prøver å blunke og se litt bort med jevne mellomrom vil det bli bedre. Anonymkode: ec3eb...953
Severus Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Prøv noen linser som er mer fuktig f.eks accavue moist tror jeg de heter. De er veldig gode om man har litt tørre øyne.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Hele poenget med brilleglassene er at de skal bryte lyset som kommer inn til øynene. Da kommer du ikke utenom at øynene dine forminskes når du er nærsynt (og tilsvarende blir større når du er langsynt). Teknologien har velsignet oss med langt tynnere glass (til en ekstra slump penger), men effekten av hvordan lyset brytes er den samme. Forøvrig er ikke -6 noe særlig mye. Jeg har -13, da først snakker vi... Mannen min har -7 og der ser man knapt at øynene forminsket. Anonymkode: b24a2...516
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele poenget med brilleglassene er at de skal bryte lyset som kommer inn til øynene. Da kommer du ikke utenom at øynene dine forminskes når du er nærsynt (og tilsvarende blir større når du er langsynt). Teknologien har velsignet oss med langt tynnere glass (til en ekstra slump penger), men effekten av hvordan lyset brytes er den samme. Forøvrig er ikke -6 noe særlig mye. Jeg har -13, da først snakker vi... Mannen min har -7 og der ser man knapt at øynene forminsket. Anonymkode: b24a2...516 Når man har -13 kan man vel få laseroperasjon dekket via det offentlige? Mener jeg har hørt grensen for det er -8 eller noe. TS, kanskje du kan bruke linse når du er ute også bytte til de "stygge" brillene når du er hjemme bare?:) Anonymkode: b229d...31a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Når man har -13 kan man vel få laseroperasjon dekket via det offentlige? Mener jeg har hørt grensen for det er -8 eller noe. TS, kanskje du kan bruke linse når du er ute også bytte til de "stygge" brillene når du er hjemme bare?:) Anonymkode: b229d...31a Synet må ha vært stabilt over minst 2 år før det anbefales å operere. Mitt er stadig på vei i retning verre.. I tillegg klarer de ikke gjøre det helt bra når man er så nærsynt, jeg ville fremdeles vært helt avhengig av heltidsbriller/linser. Og da tar jeg ikke sjansen. Det er alltid en mulighet for at ting blir verre i stedet for bedre. Både med tanke på komplikasjoner som kan føre til blindhet/verre syn, og at mange sliter med tørre øyne, og ikke lenger kan bruke linser i det hele tatt. Anonymkode: b24a2...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå