Gå til innhold

Datokjøring i Bergen - hjelp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det er innført datokjøring i Bergen. Jeg har time hos en form for terapeut (mot angst) på fredag. Man må avlyse 72 timer før hvis man skal unngå gebyr (1500,-). Jeg skal dit for behandling av sosial angst. Ergo: Jeg klarer altså ikke ta buss eller lignende. Å ha med meg fremmede i bilen både tur - retur til en førstegangsbehandling er ikke ideelt da jeg allerede er shitnervøs for selve behandlingen. Om jeg er helt kake og har grått meg ihjel blir det jo pinlig å skulle plukke opp to fremmede mennesker i byen (det er lov å kjøre 3+). Det samme problemet gjelder jo taxi. Skjønner at det sikkert virker grinete, men jeg er også på AAP og får ikke så mye penger i mnd så å avlyse/ta taxi/få bot er ikke så ideelt. Januar er en vanskelig måned for meg. Aner ikke hva jeg skal gjøre :( noen som har tips?

Anonymkode: a8653...781

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at du kan kjøre til byen uten å bekymre deg for noe bøter fra politiet da det gjelder liv og helse. Har du noe timekort/innkalling du kan vise de dersom du blir stoppet? Politiet skal utvise skjønn, så en timeavtale hos lege er godkjent for kjøring på "feil"  dato. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du kan dokumentere at du er på vei til lege går det fint. 

Anonymkode: 2699c...107

AnonymBruker
Skrevet

Bare kjør. Legetimer går greit. Blir vel knapt kontroll.

Anonymkode: 2dfda...171

Skrevet (endret)

Boten for å kjøre ulovlig er på inntil 1500, men hva er vel sjansen for at du blir tatt? Jeg ville kjørt, tror jeg.

Endret av lisamari
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler faktisk på at en vanlig behandlingstime er nok til å få lov å kjøre. Kjøring for liv og helse er nok beregnet på mer akutte tilstander. Nå gjelder jo dette kjøreforbudet kun innen ytre bomring, så skal du langt utrnfra og inn kan du jo kjøre til bomringen og ta taxi derfra, er det innen bomringen er det uansett ikke store avstander og blir ikke så dyrt med taxi på dagtid. Evt er jo alternativet å ta beina fatt, eller låne bil av noen med rett nr.

Anonymkode: 616ef...3ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler faktisk på at en vanlig behandlingstime er nok til å få lov å kjøre. Kjøring for liv og helse er nok beregnet på mer akutte tilstander. Nå gjelder jo dette kjøreforbudet kun innen ytre bomring, så skal du langt utrnfra og inn kan du jo kjøre til bomringen og ta taxi derfra, er det innen bomringen er det uansett ikke store avstander og blir ikke så dyrt med taxi på dagtid. Evt er jo alternativet å ta beina fatt, eller låne bil av noen med rett nr.

Anonymkode: 616ef...3ab

Bor rett ved bomringen. Det var politi der idag når jeg kjørte (utenfor bomringen altså), så tar ikke sjansen på det.

Hvordan kan man dokumentere det da? Be terapeuten sende sms og skrive at jeg har time? Vil det holde?

Skrevet

Ring politiet og hør hva du skal gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det er innført datokjøring i Bergen. Jeg har time hos en form for terapeut (mot angst) på fredag. Man må avlyse 72 timer før hvis man skal unngå gebyr (1500,-). Jeg skal dit for behandling av sosial angst. Ergo: Jeg klarer altså ikke ta buss eller lignende. Å ha med meg fremmede i bilen både tur - retur til en førstegangsbehandling er ikke ideelt da jeg allerede er shitnervøs for selve behandlingen. Om jeg er helt kake og har grått meg ihjel blir det jo pinlig å skulle plukke opp to fremmede mennesker i byen (det er lov å kjøre 3+). Det samme problemet gjelder jo taxi. Skjønner at det sikkert virker grinete, men jeg er også på AAP og får ikke så mye penger i mnd så å avlyse/ta taxi/få bot er ikke så ideelt. Januar er en vanskelig måned for meg. Aner ikke hva jeg skal gjøre :( noen som har tips?

Dette kalles liv og helse, og er unntatt fra datokjøringen. Kan du klare å skaffe deg en dokumentasjon på timen før dun kjører? Da kan du vise frem dokumentasjon fra behandler dersom du blir stoppet. Når og hvor politiet har kontroll vet ingen på forhånd. 

Kjører du uten dokumentasjon og får bot, kan du skaffe dokumentasjon når du kommer frem, og klage på boten/forelegget. Eller du kan kontakte fastlegen din og få bekreftelse derifea om at du skal til behandling hos spesialisthelsetjenesten og ikke kan reise kollektivt, men må bruke egen bil. Du har vel ikke handikap parkeringstillatelse? Da har du fritak fra datokjøring. 

Anonymkode: 1817d...0cb

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Petra75 skrev:

Ring politiet og hør hva du skal gjøre?

Dette sorterer inn under kommunen ikke politiet. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gir ikke bøter så det er bare for deg og alle andre å kjøre i vei. http://www.nrk.no/hordaland/en-av-fem-ga-blaffen-i-datokjoringen-1.12736667

Anonymkode: 30311...fa4

Faktisk skal de begynne alt i morgen, eh, i dag, å kontrollere biler. Ser en vanlig patruljebil en bil med feilt nummerskilt har de anledning til å stoppe og spørre om grunn til at en ikke har bil med nummerskiltn i samsvar med Datokjøringsreglene. Så dette blir å spille lotto...

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gir ikke bøter så det er bare for deg og alle andre å kjøre i vei. http://www.nrk.no/hordaland/en-av-fem-ga-blaffen-i-datokjoringen-1.12736667

Anonymkode: 30311...fa4

Vi ble stoppet idag. Vi var 3 stk, men de så bare to så derfor stoppet de oss for å sjekke. Tar ikke noen sjanse her.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kalles liv og helse, og er unntatt fra datokjøringen. Kan du klare å skaffe deg en dokumentasjon på timen før dun kjører? Da kan du vise frem dokumentasjon fra behandler dersom du blir stoppet. Når og hvor politiet har kontroll vet ingen på forhånd. 

Kjører du uten dokumentasjon og får bot, kan du skaffe dokumentasjon når du kommer frem, og klage på boten/forelegget. Eller du kan kontakte fastlegen din og få bekreftelse derifea om at du skal til behandling hos spesialisthelsetjenesten og ikke kan reise kollektivt, men må bruke egen bil. Du har vel ikke handikap parkeringstillatelse? Da har du fritak fra datokjøring. 

Men det er jo behandling for angst... Det er jo ikke en farlig sykdom? Dette er privat, så har ikke informert fastlegen (han mener helst jeg bare skal proppe i meg tunge beroligende medisiner når jeg får angst han så..). Men nå har samboer + mamma sagt de kan "samkjøre" med meg, så da ordner det seg nok likevel. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde skamme dere! Det dør flere tusen hvert år av lokal luftforurensning i Bergen hvert eneste år pga latsabber som ikke gidder å ta bussen til jobb og forpester luften med svevestøv og NOX.

Anonymkode: 5652f...54b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde skamme dere! Det dør flere tusen hvert år av lokal luftforurensning i Bergen hvert eneste år pga latsabber som ikke gidder å ta bussen til jobb og forpester luften med svevestøv og NOX.

Nå er jeg spent på kilder! Flere tusen på de 2-3 dagene det pleier å være giftlokk over en svært liten del av Bergen?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, buhu! Du er som den tullingen i BT i dag som unnlot å fyre i sin peis fra 2015 fordi kommunen sa det, og frøs fordi strømmen gikk med for mange varmeovner på.

Jeg vet det er vanskelig å ta innover seg for noen som er oppfostret på god norsk statstro, men det er faktisk lov å tenke litt selv. Har hun angst, og den er reell for henne, må hun da få lov til å kjøre. Har noen helt ny, rentbrennende ovn og svak sikring, må det da være greit å fyre lel. Alt med måte!

Anonymkode: 2dfda...171

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det dør ikke så mange av luftforurensning, forskning.no opererer med et par millioner årlig på verdensbasis og gjennomsnittlig 2-3 ganger så mange som dør i trafikkulykker. Blir likevel et betydelig antall i Bergen i løpet av ett år.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Det dør ikke så mange av luftforurensning, forskning.no opererer med et par millioner årlig på verdensbasis og gjennomsnittlig 2-3 ganger så mange som dør i trafikkulykker. Blir likevel et betydelig antall i Bergen i løpet av ett år.

Kilder hvor det står at det blir et betydelig antall i Bergen per år?

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Nå er det lørdag. 

Hvordan gikk det ts ? 

Og mitt råd ville vært å sykle. - Hvor lang avstand var det du skulle reise ?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Coolaid skrev:

Nå er det lørdag. 

Hvordan gikk det ts ? 

Og mitt råd ville vært å sykle. - Hvor lang avstand var det du skulle reise ?

Sykle ville tatt minst 1,5 time og jeg har ikke sykkel... Det er også minusgrader og jeg har astma (noe som forverres i kulden). Hele poenget med datokjøring er jo at det også er et giftlokk over hele distansen jeg evt skulle ha syklet så det er sannsynligvis det absolutt dummeste jeg kunne gjort. 

Jeg fikk en bekjent med handicapkort til å kjøre meg.

Gjest Coolaid
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykle ville tatt minst 1,5 time og jeg har ikke sykkel... Det er også minusgrader og jeg har astma (noe som forverres i kulden). Hele poenget med datokjøring er jo at det også er et giftlokk over hele distansen jeg evt skulle ha syklet så det er sannsynligvis det absolutt dummeste jeg kunne gjort. 

Jeg fikk en bekjent med handicapkort til å kjøre meg.

Flott at det ordnet seg. Håper det gikk bra. 

Klem til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...