Gå til innhold

Noen russere her som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skulle plassere denne så jeg prøver bare her :) 

Kort fortalt så har jeg både russisk og norsk statsborgerskap. Er oppvokst i Norge med norsk pass og da jeg var liten stod jeg oppført i passet til mine foreldre. Har aldri hatt et russisk pass i voksen alder, og det er det jeg ønsker å skaffe meg nå. Jeg har en syk slektning i Russland jeg vil være mest mulig sammen med i tiden fremover, men jeg kommer ikke inn med kun norsk pass og jeg får ikke visum fordi jeg er russisk statsborger også. Så man kan si at jeg faller mellom 2 stoler. 

Har søkt på ambassadens nettside i Oslo men jeg finner ingen informasjon om å søke pass. Er det noen fra Russland her som har peiling på det med å søke pass eller som har vært i en lignende situasjon? Er de greie å kommunisere med på den Russiske ambassaden (språkmessig)? Kan jeg få avslag fordi jeg aldri har bodd i Russland? 

Får ikke hjelp av familie så derfor spør jeg her.

Anonymkode: 91b84...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ringe ambassaden? De snakker både norsk og russisk på den russiske ambassaden i norge. Om du ikke vil ringe går det også an å sende en mail :)

Anonymkode: 4049e...aba

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvis du vil ha russisk pass så må du ofre den norske. I Norge er det nemlig slik at du kan ikke ha 2 statsborgerskap men mindre det foreligger en alvorlig grunn til det og en syk familie medlem er ikke bra nok grunn for UDI

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i nesten samme situasjon som deg. Har en norsk og en utenlands foreldre, og hadde pass fra begge land som barn. Etter jeg ble 18 hadde jeg kun norsk pass. Før en reise til min mors hjemland skulle jeg søke visum men fikk beskjed om at jeg fortsatt var statsborger i det landet og derfor måtte bestille nytt pass. Jeg tok kontakt med ambassaden her i norge og fikk hjelp til å bestille pass. Ikke noe problem å ha to, jeg har fortsatt mitt norske pass.

Anonymkode: 750ea...4e9

Skrevet
1 time siden, Trollmor89 skrev:

Jeg tenker at hvis du vil ha russisk pass så må du ofre den norske. I Norge er det nemlig slik at du kan ikke ha 2 statsborgerskap men mindre det foreligger en alvorlig grunn til det og en syk familie medlem er ikke bra nok grunn for UDI

Dette stemmer ikke. Man kan ha dobbelt statsborgerskap om man er født inn i det. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, The Kitten skrev:

Dette stemmer ikke. Man kan ha dobbelt statsborgerskap om man er født inn i det. 

Kanskje de som ble født/ kom til Norge for en del år siden kan ha dobbel men for de det skulle gjelde nå regelverk sier noe helt annet. I Ts sin tilfelle det er mulig h*n har 2 :)

Endret av Trollmor89
  • Liker 1
Skrevet
Den 6. januar 2016 at 1.53, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt så har jeg både russisk og norsk statsborgerskap. Er oppvokst i Norge med norsk pass og da jeg var liten stod jeg oppført i passet til mine foreldre. Har aldri hatt et russisk pass i voksen alder, og det er det jeg ønsker å skaffe meg nå. Jeg har en syk slektning i Russland jeg vil være mest mulig sammen med i tiden fremover, men jeg kommer ikke inn med kun norsk pass og jeg får ikke visum fordi jeg er russisk statsborger også. Så man kan si at jeg faller mellom 2 stoler. 

Har søkt på ambassadens nettside i Oslo men jeg finner ingen informasjon om å søke pass. Er det noen fra Russland her som har peiling på det med å søke pass eller som har vært i en lignende situasjon? Er de greie å kommunisere med på den Russiske ambassaden (språkmessig)? Kan jeg få avslag fordi jeg aldri har bodd i Russland? 

Kan si med sikkerhet at å få pass krever mye tid og ikke minst en del dokumentasjon, hvilken må du nesten høre med ambassade selv. 

Skrevet
15 minutter siden, Trollmor89 skrev:

Kanskje de som ble født/ kom til Norge for en del år siden kan ha dobbel men for de det skulle gjelde nå regelverk sier noe helt annet. I Ts sin tilfelle det er mulig h*n har 2 :)

Dette stemmer ikke. Vet om en liten gutt med norsk mor og tysk far. Han fikk nettopp sitt tyske pass. (Hadde norsk fra før)

Skrevet (endret)

Kan ikke si noe om regelverket ang dette i Tyskland men noen kan viss ha den mens andre ikke.Man kan lese om dette på UDI sine sider. Mine barn har ikke fått ha dobbel :)

Endret av Trollmor89
Skrevet

Fra UDI sin nettside:

Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap?

Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis

.....

• du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født.
    • Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet.
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 6.1.2016 at 19.53, Trollmor89 skrev:

ts, her. Har ikke vært på kvinneguiden på lenge, men det er altså slik at jeg faktisk har 2 statsborgerskap og det har jeg hatt hele livet mitt. Den ene av mine foreldre som ikke er født her har også 2 statsborgerskap, hn har både russisk og norsk pass og bruker begge på reiser alt ettersom hvor vedkommende skal. 

Anonymkode: 6275d...7ec

AnonymBruker
Skrevet
Den 5.1.2016 at 2.11, AnonymBruker skrev:

Hva med å ringe ambassaden? De snakker både norsk og russisk på den russiske ambassaden i norge. Om du ikke vil ringe går det også an å sende en mail :)

Anonymkode: 4049e...aba

Den 6.1.2016 at 20.37, AnonymBruker skrev:

Jeg var i nesten samme situasjon som deg. Har en norsk og en utenlands foreldre, og hadde pass fra begge land som barn. Etter jeg ble 18 hadde jeg kun norsk pass. Før en reise til min mors hjemland skulle jeg søke visum men fikk beskjed om at jeg fortsatt var statsborger i det landet og derfor måtte bestille nytt pass. Jeg tok kontakt med ambassaden her i norge og fikk hjelp til å bestille pass. Ikke noe problem å ha to, jeg har fortsatt mitt norske pass.

Anonymkode: 750ea...4e9

Takk for svar, nå fikk jeg et lite håp. Jeg er ikke så flink i russisk og jeg har hørt fra kjente at de kan være vrange på ambassaden om du ikke snakker deres språk. Skal heldigvis få med meg ei russisk venninne og hun skal hjelpe meg. Har funnet ut hvor ambassaden ligger så jeg får bare krysse fingrene.

ps. jeg er ts, har bare byttet bruker siden jeg var her sist. 

Anonymkode: 6275d...7ec

AnonymBruker
Skrevet
Den 6.1.2016 at 19.53, Trollmor89 skrev:

Min mor har 2 pass? Og bruker begge disse når hun skal reise til hjemlandet..

Anonymkode: 0f339...a6c

• 3 uker senere...
Skrevet
Den 10. april 2016 at 18.56, AnonymBruker skrev:

Min mor har 2 pass? Og bruker begge disse når hun skal reise til hjemlandet..

Anonymkode: 0f339...a6c

Når fikk moren din norsk pass? Det finnes untakk men som sagt UDI er ganske så strenge når det kommer til det da.

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, January 05, 2016 at 1.53, AnonymBruker skrev:

Man får og kan ha dobbelt statsborgerskap inntil man er 18 år, nå. Da må man velge om man vil være nosk eller her russisk. Du har norsk pass og vil dermed aldri få noe russisk pass. 

Doble statsborgerskap er ikke lenger mulig for voksne av sikkerhetsmessige årsaker. Der er ikke så mange år siden det ble slutt. 

Anonymkode: a1215...e19

Skrevet

Alle født etter 1.07.2007 får russisk statsborgerskap om en eller begge foreldre har russisk statsborgerskap.

I din situasjon trenger du en av følgende:

1) fødselsattesten din hvor statsborgerskap til begge foreldre oppgis;

2) foreldres pass med registrering av deg som barn. Russiske pass får man beholde selv om den har gått ut på dato.

3) søke om visum til Russland.

Skrevet

Dobbel statsborgerskap er ikke tillatt i Russland. Du kunne ha to statsborgerskap til du fylte 18 år, derfor var du registrert i pass til foreldre. For at du skulle få norsk pass, har de sagt opp det russiske statsborgerskapet ditt. Ev. norsk statsborgerskap sies opp for å få russisk.

Kom til russisk ambassade med hvilken som helst russisk dokument som bekrefter hvem du er (fødselsattest, russisk pass til foreldre) så får du utskriv fra folkeregister i Russland om ca. en måned om du har russisk statsborgerskap eller ikke.

Men du har norsk pass, og dahar jeg grunn til å tro at du har sagt opp russisk statsborgerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...