AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Dagen min idag ser slik ut, og dette er en typisk dag for meg. Frokost: - en neve mandler - en kopp kaffe Lunsj: - en avokado - 1 stk laksefilet - en kopp kaffe Middag - kyllingfilet - bønner - brokkoli (150-200gram) - div andre grønnsaker (paprika, agurk osv) Kvelds: - et knekkebrød med et par osteskiver og kyllingfilet - et par valnøtter Jeg kan legge til at jeg er snart 19 år, 165 cm høy og veier 57 kg. Har slitt med depresjoner store deler av livet, og har nå fått en rekke medisiner av legen. Legen vil likevel jeg skal finne ut først om jeg får i meg alt det kroppen trenger da dette kan ha innvikning på psyken dersom jeg mangler noe. Håper noen av dere har litt peiling og kan fortelle meg hva jeg evt må endre:-) Anonymkode: 3d0fe...350
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 - Hvor mange kalorier er dette? (Det ser lite ut) - Legen vil at DU skal finne ut om du får i deg det kroppen trenger? (Hallo, blodprøve og/eller henvisning til fagperson?) - Hva med frukt? - Hvorfor såpass lite karbo? Anonymkode: 9d380...0d7 2
Thorn Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 I kostholdsplanleggeren.no kan du registrere alt du spiser og få oversikt over hva du får i deg av vitaminer, mineraler etc, og hva som er anbefalte mengder. Det er et veldig greit verktøy når man er usikker!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #4 Skrevet 5. januar 2016 Kosthåndboken (kan lastes ned som PDF) har en side med informasjon om en del vitaminer og mineraler med kilder, funksjon og symptomer på mangel (hvis jeg husker riktig). Kan også gå an å ta en titt på den. Men ikke selvdiagnostiser deg med mangler bare fordi du er litt trøtt noen dager for eksempel. Men det kan være en grei indikator på hva du trenger å få i deg, og hvordan. Er det mørkt der du bor og du ikke spiser fisk kan det f. eks hende du bør ta tran for å få i deg vitamin D. Anonymkode: bf770...3e5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #5 Skrevet 5. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kosthåndboken (kan lastes ned som PDF) har en side med informasjon om en del vitaminer og mineraler med kilder, funksjon og symptomer på mangel (hvis jeg husker riktig). Kan også gå an å ta en titt på den. Men ikke selvdiagnostiser deg med mangler bare fordi du er litt trøtt noen dager for eksempel. Men det kan være en grei indikator på hva du trenger å få i deg, og hvordan. Er det mørkt der du bor og du ikke spiser fisk kan det f. eks hende du bør ta tran for å få i deg vitamin D. Anonymkode: bf770...3e5 Vil legge til at mangler ikke er vanlig i et variert kosthold over 1200 kcal daglig, med enkelte unntak som f. eks jern hos kvinner. Kosttilskudd er vanligvis totalt unødvendig og kan enkelt unngås med å spise skikkelig mat og ikke leve på frossenpizza og mcdonalds. De meste av vitaminene og mineralene er ikke hokus pokus å få i seg tilstrekkelige mengder av. Anonymkode: bf770...3e5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #6 Skrevet 5. januar 2016 For depresjoner bør du få i deg nok D og B samt magnesium. Du får ikke i deg nok D-vitamin her. Anonymkode: 7f8e7...a01
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil legge til at mangler ikke er vanlig i et variert kosthold over 1200 kcal daglig, med enkelte unntak som f. eks jern hos kvinner. Kosttilskudd er vanligvis totalt unødvendig og kan enkelt unngås med å spise skikkelig mat og ikke leve på frossenpizza og mcdonalds. De meste av vitaminene og mineralene er ikke hokus pokus å få i seg tilstrekkelige mengder av. Anonymkode: bf770...3e5 Mange som har normalt kosttilskudd har mangler dessverre. Min samboer inkludert, selv om det vedkommende spiser mest av skal være rikt på dette vitaminet. Anonymkode: 93630...dde 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #8 Skrevet 5. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: - Hvor mange kalorier er dette? (Det ser lite ut) - Legen vil at DU skal finne ut om du får i deg det kroppen trenger? (Hallo, blodprøve og/eller henvisning til fagperson?) - Hva med frukt? - Hvorfor såpass lite karbo? Anonymkode: 9d380...0d7 1. Jeg teller ikke kalorier lengre, så jeg vet faktisk ikke. Men jeg spiser meg god og mett, og tar gjerne littt mere nøtter om jeg føler behov for det. 2. Ja.. Syns det var litt rart selv, da jeg føler jeg spiser rimelig sunt uten å gå i detalj på hver eneste matvarer for å sjekke hvilke vitaminer den inneholder. Men nå fikk jeg altså dette oppdraget, så får vel nesten bare prøve å utforske på egenhånd til tross for at en blodprøve selvsagt hadde vært både enklere og mer nøyaktig for meg. 3. Hmm, spiser frukt i ny og ne. Særlig i desember har jeg spist en del klementiner, men blir litt luftig i magen av frukt. 4. Har slitt med spiseforstyrrelser i maaange år. Gikk fra å være meget undervektig til etterhvert å utvikle bulimi, som etterhvert førte til mye trøstespising og null kontroll på verken matinntak i kalorier eller i næringsinnhold generelt. Ved lavkarbo merker jeg at jeg klarer å konsentrere meg bedre, samt ha et mer normalt forhold til mat. Tusen takk til alle som har svart fortesten! Tys Anonymkode: 3d0fe...350
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå