Gå til innhold

IQ og innvandring, noe vi bør tenke på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vist utifra studier gjort, at det gjennomsnittlige IQ nivået er høyere i Europa og visse deler av Asia, samt at det er lavere i Afrika og Sør Amerika. 

En med lavt IQ gjør det ikke bra i samfunn hvor snittet er høyere, samtidig som at det er vanskeligere for en med høy IQ å gjøre det bra i samfunn med lavt snitt. Hvorfor har vi denne "trengselen" av å mikse mellom folk med lave og høye IQ nivå? Det skaper kun problemer.

Man hører ikke om problemer med visse Asiater som immigranter, de har på snitt et veldig likt IQ nivå som vestlige har (og noen asiatiske land har til og med høyere snitt enn Europeere). Altså immigranter fra et land med høyt snitt gjør det bra om de ender opp i et land med høyt snitt også.

Hvorfor ikke tenke på dette når det kommer innvandring?

Anonymkode: da531...5c6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte tidlige studier har vist en forskjell mellom ulike raser, det er riktig. Men man har enda ikke klart å finne ut hvilke elementer som påvirker utfallene på slike evnetester og hvorvidt de faktisk henspeiler på sosioøkonomiske forskjeller mellom grupper av mennesker. Tidlige funn fra US army der afroamerikanske rekrutter scoret lavere kunne i stor grad tilskrives at de kom fra familier av lavere sosioøk bakgrunn og at fargede hadde dårligere tilgang på utdanningsmuligheter og opplevde diskriminering i arbeidsmarkedet osv. Og man har enda ikke funnet noen genetisk faktor som har en klar kausal sammenheng med IQ-nivå.

Hvorfor tenker man ikke på dette når det kommer til innvandring? Fordi det ville være totalt meningsløst og inhumant å skulle plassere flyktninger etter IQ-nivå. Fordi hovedmålet når immigranter ankommer et nytt land er å gi dem et verdig liv i trygghet,. Mener du da at man skal screene immigranter for deres score på evnetester og sende dem til land man mener har lavere IQ-snitt? Jeg ler meg i hjel. Du må ha misforstått noe fundamentalt når du tror at "alle" vestlige mennesker har høyere IQ enn f.eks afrikanere. Kan fortelle deg at det er et temmelig vidt spenn også blant nordmenn. For øvrig er den gjennomsnittilige forskjellen ikke av betydning i den daglige fungering. Det dreier seg om få IQ-poeng. Det er ikke Einstein vs tilbakestående fx.. De fungerer på gruppenivå like bra som vestlige i helt vanlige jobber.

Anonymkode: 1bb87...29c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For at den skal være gyldig bør den jo være normert for riktig land. Derfor tar jeg dette med en klype salt. 

Anonymkode: 2a3aa...a33

• Liker 1
Skrevet

Jeg må seriøst ta å melde meg ut ifra menneskeheten snart

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi burde ikke tillate så mye innvandring av personer med lav IQ. Det fører med seg flere problemer, og de er mer litende til å skape splittelse gjennom stemmeseddelen.

Anonymkode: c88e3...ab3

• Liker 1
Skrevet

Menn med lav IQ = Lav inhibisjon = dominant adferd = tiltrekkende for mange kvinner i vesten = positiv til innvandring.

Skrevet

Tråden er ryddet for hatefullt innhold.

Kragebein, mod

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rett og slett fordi det ikke er korrekt å snakke om. Folk kan ikke noe for hvor de kommer fra, så det å diskriminere på dette grunnlaget går imot sosialdemokratiske prinsipper. Selv om du selvsagt har rett når det gjelder integrering og samfunnsøkonomi. 

Et annet, viktig moment her er graden av innavl. Så problemet er ikke bare at mennesker med lav IQ får barn med tilsvarende og skaper en voksende underklasse, men at denne effekten forsterkes om man skulle være i slekt, samt at evnen til rasjonell tenkning synker dramatisk. Og vi vet jo at graden av innavl er særs høy i enkelte kulturer i motsetning til andre. 

Anonymkode: 2328a...7de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 5.1.2016 at 22.07, AnonymBruker skrev:

Enkelte tidlige studier har vist en forskjell mellom ulike raser, det er riktig. Men man har enda ikke klart å finne ut hvilke elementer som påvirker utfallene på slike evnetester og hvorvidt de faktisk henspeiler på sosioøkonomiske forskjeller mellom grupper av mennesker. Tidlige funn fra US army der afroamerikanske rekrutter scoret lavere kunne i stor grad tilskrives at de kom fra familier av lavere sosioøk bakgrunn og at fargede hadde dårligere tilgang på utdanningsmuligheter og opplevde diskriminering i arbeidsmarkedet osv. Og man har enda ikke funnet noen genetisk faktor som har en klar kausal sammenheng med IQ-nivå.

Hvorfor tenker man ikke på dette når det kommer til innvandring? Fordi det ville være totalt meningsløst og inhumant å skulle plassere flyktninger etter IQ-nivå. Fordi hovedmålet når immigranter ankommer et nytt land er å gi dem et verdig liv i trygghet,. Mener du da at man skal screene immigranter for deres score på evnetester og sende dem til land man mener har lavere IQ-snitt? Jeg ler meg i hjel. Du må ha misforstått noe fundamentalt når du tror at "alle" vestlige mennesker har høyere IQ enn f.eks afrikanere. Kan fortelle deg at det er et temmelig vidt spenn også blant nordmenn. For øvrig er den gjennomsnittilige forskjellen ikke av betydning i den daglige fungering. Det dreier seg om få IQ-poeng. Det er ikke Einstein vs tilbakestående fx.. De fungerer på gruppenivå like bra som vestlige i helt vanlige jobber.

Ang IQ i Afrika;  I størstedelen av Afrika er IQ-nivået  på 70.

https://www.google.no/search?q=iq+scores+by+race&espv=2&biw=1242&bih=606&tbm=isch&imgil=E2wCLyQNl_KjvM%253A%253BgDm7O85GJtfSkM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fjaymans.wordpress.com%25252Fjaymans-race-inheritance-and-iq-f-a-q-f-r-b%25252F&source=iu&pf=m&fir=E2wCLyQNl_KjvM%253A%252CgDm7O85GJtfSkM%252C_&dpr=1.1&usg=__YtHnAsqfPLePTm3y65aaNH0XN6o%3D&ved=0ahUKEwjZmKyi-pjKAhXDkA8KHfzEAMcQyjcIPA&ei=QwKPVpnrIMOhPvyJg7gM#imgrc=GwCuaYsNvMqDrM%3A&usg=__YtHnAsqfPLePTm3y65aaNH0XN6o%3D

Jo de har det. Jeg så en dokumentar om adopterte barn.  De hadde i de aller fleste tilfellene lik IQ som sine biologiske foreldre.  Selv om de hadde vokst opp med foreldre i et land som hadde høyere gjennomsnitts-IQ hjalp altså ikke det stort.

Anonymkode: 1d1e7...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere slutte å kalle meg kunnskapsløs og en med lav IQ uten begrunnelse? Jeg vil helst ha en saklig debatt, der hvor jeg får en sak mot meg. Det har jeg ennå ikke fått. Igjen, personangrep på denne måten er helt tåpelig, spesielt når det er imot en anonym bruker...

Hvorfor skal man ikke tenke på gjennomsnittlige IQ nivåer fra de land man får innvandrere fra? Toronto (Canada) har en stor asiatisk innvandrer gruppe (for det meste kinesisk), de har ikke erfart økende kriminalitet og uro. Hvorfor er det slik der, når det absolutt ikke følger samme rytme når det gjelder Europeiske land med store innvandrergrupper fra Nord-Afrika og Midtøsten? Jeg må presisere dette igjen, IQ nivåer tar mest sannsynlig en stor del i det. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere slutte å kalle meg kunnskapsløs og en med lav IQ uten begrunnelse? Jeg vil helst ha en saklig debatt, der hvor jeg får en sak mot meg. Det har jeg ennå ikke fått. Igjen, personangrep på denne måten er helt tåpelig, spesielt når det er imot en anonym bruker...

Hvorfor skal man ikke tenke på gjennomsnittlige IQ nivåer fra de land man får innvandrere fra? Toronto (Canada) har en stor asiatisk innvandrer gruppe (for det meste kinesisk), de har ikke erfart økende kriminalitet og uro. Hvorfor er det slik der, når det absolutt ikke følger samme rytme når det gjelder Europeiske land med store innvandrergrupper fra Nord-Afrika og Midtøsten? Jeg må presisere dette igjen, IQ nivåer tar mest sannsynlig en stor del i det.

TS

Noen stikkord du kan lese deg opp på: Sosialdarwinisme, facsisme, nazisme, holocaust, menneskerettigheter, opplysningstiden,

Anonymkode: 5688e...e60

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang IQ i Afrika;  I størstedelen av Afrika er IQ-nivået  på 70.

https://www.google.no/search?q=iq+scores+by+race&espv=2&biw=1242&bih=606&tbm=isch&imgil=E2wCLyQNl_KjvM%253A%253BgDm7O85GJtfSkM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fjaymans.wordpress.com%25252Fjaymans-race-inheritance-and-iq-f-a-q-f-r-b%25252F&source=iu&pf=m&fir=E2wCLyQNl_KjvM%253A%252CgDm7O85GJtfSkM%252C_&dpr=1.1&usg=__YtHnAsqfPLePTm3y65aaNH0XN6o%3D&ved=0ahUKEwjZmKyi-pjKAhXDkA8KHfzEAMcQyjcIPA&ei=QwKPVpnrIMOhPvyJg7gM#imgrc=GwCuaYsNvMqDrM%3A&usg=__YtHnAsqfPLePTm3y65aaNH0XN6o%3D

Jo de har det. Jeg så en dokumentar om adopterte barn.  De hadde i de aller fleste tilfellene lik IQ som sine biologiske foreldre.  Selv om de hadde vokst opp med foreldre i et land som hadde høyere gjennomsnitts-IQ hjalp altså ikke det stort.

Anonymkode: 1d1e7...e7f

Du må jo ha misforstått noe fundamentalt. IQ-nivå på 70= psykisk utviklingshemming. Nei, alle afrikanere  har ikke en IQ på 70. Jeg vet at Richard Lynn er forskeren som hevder å ha funnet disse tallene og han har senere blitt ettergått for metodologiske svakheter i denne studien:

In a metaanalysis of studies of IQ estimates in Africa, Wicherts, Dolan & van der Maas (2009), p. 10 concluded that Lynn and Vanhanen had relied on unsystematic methodology by failing to publish their criteria for including or excluding studies. They found that Lynn and Vanhanen's exclusion of studies had depressed their IQ estimate for sub-Saharan Africa, and that including studies excluded in "IQ and Global Inequality" resulted in average IQ of 82 for sub-Saharan Africa, lower than the average in Western countries, but higher than Lynn and Vanhanen's estimate of 67. Wicherts at al. conclude that this difference is likely due to sub-Saharan Africa having limited access to modern advances in education, nutrition and health care

Lurer på om du har hørt om Flynn-effekten? Hvis ikke; google den: seklulære økninger i gjennomsnittlig IQ-nivå, funnet i alle land man har data over tid. Sjekk ut en studie av Daley, Whaley, Sigman et al

IQ on the rise: the Flynn effect in rural Kenyan children.

Her ble det funnet en voldsomt sterk Flynn-effekt (økning) på bare 14 år, nemlig 4.5 IQ-poeng. Til sammenligning hadde Norge en økning på 2 poeng over en 30-årsperiode fra 1969. Dette viser at IQ-konstruktet i stor grad også måler miljøfaktorer (selvsagt også genetiske, det bestrider jeg ikke). Og guess what: Norge er første land i verden hvor man har funnet en omvendt Flynn-effekt, altså nedgang i gj.snittlige IQ-nivåer målt i sesjonsdata, fallet inntraff for rekrutter testet etter 1977-årskullet. Det samme har man sett i Danmark. Hvorfor det? Jeg tror IQ-testene måler evne til logisk tenkning, men at dette igjen påvirkes av f.eks inntrykk fra samfunnet rudnt oss, familiefaktorer, ernæring, databruk, tv-spill etc. Det er nylig vist at hjernen stimuleres på en helt annen måte når man skriver med hånd enn med pc, f.eks.

Noe ved måten du presenterer dine synspunkter på, TS, sier meg for øvrig at du neppe sprenger skalaen for refleksjon og logisk tenkning yourself... Sett deg litt bedre inn i forskning på feltet før du uttaler deg.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Lurer på hva som hadde skjedd om man tok IQ tester på f,eks 1000 innsatte vanekriminelle og sammenlignet det med IQen til 1000 stk som ikke har noe på rullebladet?    Lav IQ og kriminalitet går nok hånd i hånd.....

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Les på QUORA. Der får du masse svar fra folk som ikke anser intelligens som noe skummelt og tabu. Folk som faktisk tør å tenke selv.

Anonymkode: ac871...77d

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...