AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Jeg har fast jobb (mellom 30-40 % stilling), og har hatt jobben i snart 10 måneder. Er nå 20 uker på vei. Dette er i staten, så man må jobbe over 60 timer i måneden for å bli trukket i pensjon/statens pensjonskasse. Jeg har nettopp begynt å spare pensjon selv i Storebrand siden det ikke er hver mnd jeg får nok timer av arb.giver til å nå 60-timersgrensen. Men over til spørsmålet mitt. På nav sine sider står dette under info om foreldrepenger : "Du kan få foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden begynner. Alle dagene du har vært i arbeid medregnes". Hva om man har hatt inntekt, men ikke PENSJONSGIVENDE INNTEKT? Får jeg fortsatt foreldrepenger fra NAV? Ringte Nav i dag, men damen på telefon var ikke sikker? Anonymkode: 8882e...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 All inntekt er pensjonsgivende når det er snakk om offentlig pensjon. Så du vil få foreldrepenger ut fra det du har tjent før permisjonen. Anonymkode: 7ab02...638
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 Hva i alle dager er det du babler om? Du har jo pensjonsgivende inntekt, men får ikke den ekstra sparingen via statens pensjonskasse. Anonymkode: 2093d...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #4 Skrevet 5. januar 2016 Ts her. Nå er jeg litt forvirret. Derfor er det fint om noen forkllarer dette for meg (må nok ha det inn med t-skje). Hva er pensjonsgivende inntekt da? All inntekt? For det jeg tjener nå, trekkes jeg ikke pensjon fra. I alle fall står det slik beskrevet på lønnslippene mine. Anonymkode: 8882e...1b1
smilo Skrevet 5. januar 2016 #5 Skrevet 5. januar 2016 Du blir ikke trukket til Statens pensjonskasse, for der er kravet 60 t pr mnd. Men all inntekt du har er pensjonsgivende hos folketrygden. Altså vil du ha krav på foreldrepenger. Statens pensjonskasse er tilleggspensjon som din arbeidsgiver sparer for deg og kommer i tillegg til offentlig pensjon på samme måte som tjenestepensjon i det private næringslivet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #6 Skrevet 5. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Nå er jeg litt forvirret. Derfor er det fint om noen forkllarer dette for meg (må nok ha det inn med t-skje). Hva er pensjonsgivende inntekt da? All inntekt? For det jeg tjener nå, trekkes jeg ikke pensjon fra. I alle fall står det slik beskrevet på lønnslippene mine. Anonymkode: 8882e...1b1 Pensjonsgivende inntekt, brutto arbeidsinntekt for lønnstakere og beregnet personinntekt fra næring som danner grunnlag fra ytelser i folketrygden, knyttet til grunnbeløpet. Pensjonsgivende inntekt er den inntekten som det beregnes pensjonspoeng av. Kilde snl.no Den pensjonsgivende inntekten din er brutto inntekten din. Ja, du får ikke trekket til statens pensjonskasse noe som sikkert er bittert, men så sammenligner du epler med kaniner og de er ikke akkurat så like. Anonymkode: 2093d...9a2
sonush Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Uten at jeg er helt sikker, så mener jeg at all inntekt er pensjonsgivende, som du får som lønn. Annen inntekt altså dagpenger, praksispenger o.l er ikke pensjonsgivende og vil derfor ikke telle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå