AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Hvordan gikk dere fram når barna deres sluttet med bleie? Sønnen min blir 3 år om noen måneder, og har vist interesse for å slutte med bleie. Vi har begynt å droppe bleie på fridager når vi er hjemme og på ettermiddagene etter barnehage. Oppmuntrer han til å gå på potta, og belønner med masse ros og klistremerke når han får til å gjøre noe der. Har vært en del uhell, men gjør minst mulig sak ut av det, og oppmuntrer bare til å bruke potta istedet. Ser en liten fremgang allerede, og er glad for det. Men ofte når vi sier at han må sette seg litt på potta/foreslår det vil han ikke... vi prøver da å oppmuntre, minne han på at han får klistremerke (han synes det er veldig stas), eller at vi skal lese i bok eller synge. Ikke alt på en gang selvfølgelig. ...men han vil ikke og rett etterpå kan han tisse i buksa. Tror dere det bare er en del av læringa, fram til han ser sammenhengen ordentlig, eller har noen tips til andre måter å gjøre det på? Anonymkode: 328a1...f13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 Vi brukte denne oppskriften: http://www.familieverden.no/Barn-og-laring/Fysiske-ferdigheter/Bleieslutt-pa-en-helg/ Fungerte veldig bra,. Mye å følge opp i starten, men etterhvert gikk det strålende. Anonymkode: a81e9...65e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 Tror dere stresser for mye. Gi han en pause og prøv igjen senere. Guttungen vår sluttet for 2 mnd siden og han er 3.5 år. Vi prøvde også klistermerker osv. En dag løsnet det bare.. ☺ Anonymkode: cd756...260 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Vi stresser ikke, har jo bare akkurat så vidt begynt...men skjønner det kan virke sånn når jeg skal summere opp alt på en gang. Opplevde fremskritt i går, da han plutselig sa han måtte tisse og løp til potta Veldig stolt etterpå. Så da prøver vi en stund til på samme måte. Anonymkode: 328a1...f13
mulberrygal Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 Vi tok bare av bleia måneder han fylte to også lot han tisse seg ut, det var uhell hele tiden i begynnelsen også ble uhellene færre og færre i løpet av ukene. Vi satt aldri han på potte uten at han spurte eller sa fra selv og da tissa han alltid. Men det tok rundt 3 måneder at han ville bæsje på potta for det var skummelt og ekkelt.
Gjest Dorey Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Vi lot ham også bare tisse på seg. Det er sånn de lærer.
mulberrygal Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Ja det er noe med den prosessen å bli tatt på badet for å skifte tøy og tørke opp tiss etter seg som var veldig kjedelig for min gutt, så da ble han mer motivert til å bryte opp lek å tisse kjapt på potta for å så leke igjen. Men min snakket nesten ikke på det tidspunktet, sikkert lettere å forklare en 3 åring at man skal slutte med bleie.
Amys Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Vi lot vår gå uten bleie på formiddagen i begynnelsen, han fikk velge selv når han skulle på potte/do, og etterpå fikk han en sjokolade ( jada, sikkert ikke helt pedagogisk korrekt, men det fungerte). Etter noen uker gikk han uten bleie hele dagen (sluttet på natten 3-4 måneder senere). Vi kjøpte en pakke med 40 små sjokolader tror jeg det var, så det var bare i begynnelsen han ble bestukket. Grunnen til at han fikk sjokolade var fordi han nektet å gå på do, han klarte fint å holde seg, men ville ha på bleie for å kunne tisse/bæsje i den. Han var forresten nesten 3 når vi begynte bleieavvenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå