Gå til innhold

Kjedelig situasjon med NAV, idioti fra min side. Hva kan jeg forvente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg mottar overgangsstønad, fullførte studiene i sommer og har da fått os siden 2013. Da flyttet jeg fra barnefar og vi hadde 60/40 samvær.

Da jeg var ferdigstudert meldte jeg meg som arbeidssøker, men tok ikke kontakt med nav. Jeg ble fortalt at jeg hadde krav på os i tre år sammenlagt, så lenge jeg hadde så og så mye jobb. Jeg jobbet som tilkallingsvikar og jobbet ca 50%, men det varierte. 

For tre mnd siden endret vi samværet til 50/50. Dette har jeg ikke meldt fra om til nav, så jeg har mottatt os til nå. 

I tillegg så har jeg ikke sendt inn lønnsslipper siden juni.. jeg har tjent gjennomsnittlig 6000kr i mnd. 

Så ja, her er det MYE å ta tak i. Ingen trenger å fortelle meg at jeg driver og svindler nav for penger, dette er jeg fullstendig klar over selv. Det har vært utrolig vanskelig for meg og tatt kontakt med dem, det gikk opp for meg i oktober hva jeg egentlig holdt på med og innså at dette ikke var bra, og bestemte meg for å kontakte dem. Men for hver dag som gikk ble det vanskeligere og vanskeligere. Jeg fortrengte det, latet som ingenting. Men for hver gang jeg får penger fra nav, og for hver gang jeg får lønn eller blir spurt om å jobbe knyter det seg i magen. Jeg blir fysisk dårlig og vil bare grave meg ned. Men idag tok jeg et stort steg, jeg ringte dem og fikk satt opp en time hos en saksbehandler. Jeg er utrolig nervøs, men jeg føler meg noen kilo lettere nå når jeg faktisk har tatt kontakt. Et steg i riktig retning. 

Hva kan jeg forvente? Snakker man fengselsstraff, bot?? Jeg legger naturligvis ALLE kortene på bordet, ingen ting skal holdes igjen. Hvor mye kan jeg regne med og måtte betale igjen? Og får jeg alt i en smell, eller kan man få en nedbetalingsordning av noe slag? Jeg er livredd, og gleder meg noe voldsomt til den dagen dette kan settes en strek over..:icon_frown: 

Vær snill og ikke grill meg helt, jeg har det jævlig nok fra før. 

Anonymkode: f4310...1ee

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)

Ta kontakt med de snarest, i morgen. Så forklarer du situasjonen. Du kjenner jo på det selv at dette er galt å gjøre. Bare et spørsmål om tid før sånt kommer frem uansett, så om du får straff i bot eller hva, så er det uansett formildende å legge alle kortene på bordet. Det beste du kan gjøre nå, er å være åpen og ærlig. 

Du får helt sikkert en nedbetalingsordning.

Endret av MadameDeRosa
Skrevet

Det blir nok bare at du eventuelt må betale tilbake penger. Og mister rettigheten til noe lignende igjen. Du kan få en form for avdragsordning ja. 

Bra du tar tak i det og ikke lar det gå lenger

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gå til Nav og meld deg selv, håp på det beste, men vær forberedt på at du kan bli politianmeldt og må i retten for å bli dømt. Her er vel ingen formildende omstendigheter, psyksik sykdom f.eks? Du må regne med tilbakebetaling. 

Anonymkode: f399e...770

• Liker 2
Skrevet

Det er et halvt år du har fått OS som du ikke skulle hatt det? I det store og hele er ikke det så fryktelig mye penger, og nå har du tatt kontakt, du skal snakke med saksbehandler og si det som det er.

Jeg tror kanskje at du får krav om å betale tilbake det du har fått for mye, men noe utover det skjer nok ikke noe verre. Du har ikke svindlet i stor stil og du sier i fra selv nå. Jeg tror det er formildende omstendighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ros til deg for at du tok steget. Jeg vet ikke hva du kan forvente deg, men jeg vil håpe og tro at om du fremlegger saken slik du gjorde her, vil du og saksbehandleren komme frem til en smidig løsning. 

Anonymkode: 656a6...9ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok måtte betale tilbake det du har fått for mye.
Strafferente på 10% er også vanlig. MEN, når du får kravet fra Nav så kontakter du Nav Innkreving og får en avtale med dem.

De er veldig hyggelige der. Måtte gjøre det selv en gang, og jeg fikk til og med velge beløpet jeg skulle betale i måneden selv. Jeg anbefaler å betale så lite som mulig i måneden, på den måten vil faktisk inflasjonen spise opp en del av verdien da det ikke kommer renter på dette mens man betaler ;) MEN, dersom Nav skal være vanskelige så vil dem avregne evt restskatt du måtte få tilbake i framtiden fram til beløpet er tilbakebetalt, dem må dog informere om dette innen 1 mai hvert år.

Det er veldig bra at du sier i fra til dem. Nå blir det også lettere for deg psykisk sett :) Lykke til på møtet i morgen :) Hold oss gjerne oppdatert på hva saksbehandleren forteller deg.
Ta med deg alle lønnsslipper og slikt, for det blir nok en liten papirmølle av dette. Greit å få det unnagjort da.

Anonymkode: e43ea...459

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i NAV, og du kan ta det helt med ro. Du blir nødt til å betale tilbake det du har fått for mye, men det blir nok ikke fengsel på deg! Er du klar over hvor mange det er som svindler NAV? Hadde de anmeldt alle så hadde de ikke gjort annet. Som regel går de bare etter "storsvindlerne" for å sette et eksempel...

Anonymkode: ac31d...fa9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Supert at du tok steget! Hurra for deg :) Det som vil skje er at NAV vil regne ut beløpet du må tilbakebetale (dvs. det du har fått for mye) :) Du kan lage en nedbetalingsplan med innkrever eller betale alt på en gang :)  Du får ikke fengsel for det der, ikke bot heller. Det er ikke noe å bekymre seg for der! Det skal være snakk om ganske store summer og over en lang tidsperiode, dessuten så taler det til den fordel at du innrømmer det selv. Det etter hva jeg forstår siden juni 15 det ble rot og det er som over sagt, formidlende omstendigheter. 

Anonymkode: 27e90...3c7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange svar. Dere gjorde ting veldig mye letterefor meg! :)

Nå sitter jeg i en tullete situasjon igjen. Jeg motet meg opp til å ringe dem, tok tre dager før de omsider ringte meg opp fra det lokale kontoret. Jeg sa jeg ville ha et møte med en saksbehandler, han spurte hva det gjaldt.. Jeg klarte virkelig ikke si det! Jeg fikk ikke til å si at jeg hadde fått utbetalt for mye penger og at ting var ganske ugreit.. Jeg sa det gjaldt overgangsstønad og at vi hadde gått fra 40/60 til 50/50. Han tok det dessverre ikke, jeg sa flere ganger at jeg måtte endre på den informasjonen, men han sa at de ikke hadde noen som jobbet innen det området, og at jeg kunne ringe nav-nummeret for å bli henvist til noen der for informasjon, evt gå inn på nav sine sider for spørsmål ang. OS. 

Jeg skjønner godt at dette ble tull, jeg kan ikke forvente at han skulle forstå hva jeg trengte hjelp til når jeg ikke var i stand til å gi han mer informasjon. Men jeg sleit sånn, jeg vil virkelig ikke ta dette over telefon! Jeg klarer ikke det. Men det var jo rett og slett håpløst, jeg takket for informasjonen og sa at jeg likevel ville snakke med noen face to face. Men han sa at det ikke var mulig. Nå føler jeg at jeg sitter og badet i gjørma igjen, med like stor klump i magen:icon_frown:

Gjest Keiserensnyeklær
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sitter jeg i en tullete situasjon igjen. Jeg motet meg opp til å ringe dem, tok tre dager før de omsider ringte meg opp fra det lokale kontoret. Jeg sa jeg ville ha et møte med en saksbehandler, han spurte hva det gjaldt.. Jeg klarte virkelig ikke si det! Jeg fikk ikke til å si at jeg hadde fått utbetalt for mye penger og at ting var ganske ugreit.. Jeg sa det gjaldt overgangsstønad og at vi hadde gått fra 40/60 til 50/50. Han tok det dessverre ikke, jeg sa flere ganger at jeg måtte endre på den informasjonen, men han sa at de ikke hadde noen som jobbet innen det området, og at jeg kunne ringe nav-nummeret for å bli henvist til noen der for informasjon, evt gå inn på nav sine sider for spørsmål ang. OS. 

Jeg skjønner godt at dette ble tull, jeg kan ikke forvente at han skulle forstå hva jeg trengte hjelp til når jeg ikke var i stand til å gi han mer informasjon. Men jeg sleit sånn, jeg vil virkelig ikke ta dette over telefon! Jeg klarer ikke det. Men det var jo rett og slett håpløst, jeg takket for informasjonen og sa at jeg likevel ville snakke med noen face to face. Men han sa at det ikke var mulig. Nå føler jeg at jeg sitter og badet i gjørma igjen, med like stor klump i magen:icon_frown:

Alle broer er ikke brent! Ring igjen! Ha klart for deg hva du skal si. Skjønner veldig godt at du ikke vil ta dette over telefon, men kanskje du rett og slett blir nødt for å komme deg ut av gjørma? Tenk så deilig det vil føles etterpå! Da har du gjort ditt! Hva med å ha det nedskrevet på en lapp hva du vil si? Så når du tar den telefonen, om ordene stokker seg, -se for deg at du er en annen, tenk at du er favorittskuespilleren din og bare leverer "replikkene" dine, prøv å legge fra deg de vonde følelsene for bare noen sekunder, så letter nok "trykket" etterpå. Respekt for at du velger å legge kortene på bordet!

Skrevet

Men hva skal jeg si til de som sitter ved sentralbordet? Hva skal jeg si at det gjelder? Hvem kan jeg si at jeg vil snakke med? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal jeg si til de som sitter ved sentralbordet? Hva skal jeg si at det gjelder? Hvem kan jeg si at jeg vil snakke med? 

Nå må du ta deg på tak, TS, og legge vekk hjelpeløsheten. Dette må du klare, og det klarer du! :jepp:

Si at det gjelder en misforståelse rundt overgangsstønad, og at du antagelig har mottatt for mye. Så blir du satt over til noen som kan det regelverket.

Hvis du føler deg dum eller redd, tenk på at dine småsummer blekner i forhold til de virkelige snylterne. Dessuten viser du vilje til å gjøre opp for deg, noe som er kjempepositivt i forhold til å gjemme seg vekk og late som om problemene ikke finnes...

Anonymkode: dfeb1...759

• Liker 6
Skrevet

Si at du vil ha et møte med en saksbehandler, for du tror du har fått betalt for mye overgangsstønad, og vil sjekke opp dette ordentlig. 

Anonymkode: a54b5...046

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av - det ordner seg! Du kan enten ringe tlf 5555 3333 tastevalg 4. Der sitter det kompetente veiledere som kan lovverket for enslige forsørgere.(Det er ikke et sentralbord!) De kan sette deg videre til de som utbetaler overgangsstønad  (forvaltning ) slik at de kan stoppe utbetalingen din og opprette feilutbetalingssak. 

Om du synes det er vanskelig å ringe kan du selv sende en skriftlig melding til NAV. Dette gjør du ved å logge på ditt nav med bank id og benytte tjenesten "skriv til oss" 

Nav kontoret veileder ikke lenger på overgangsstønad og det er derfor du er blitt avvist der.

Kjempebra at du selv vil ordne opp - du vil føle deg mye bedre når det er gjort! Send melding i dag eller ta kontakt i morgen! !!

Hilsen veileder hos nav 😊

Anonymkode: d01e9...982

• Liker 7
Skrevet

Tullete av ts å si fra. Det holder kun å endre utbetalinger fra i dag. Aldri i livet om NAV gidder å sjekke slike småbeløp, så sant de ikke blir tipset av noen. Og ihvertfall ikke når du allerede stopper utbetalingene. Nei...kos deg med pengene du allerede har fått og så stopper du utbetalinger du får for mye av i dag. Vil du havne i økonomisk knipe med å måtte betale tilbake evt i tillegg til straffeskatt?

Anonymkode: 333ff...69e

Skrevet

Bare si at du har oppdaget at du har fått utbetalt for mye, så setter de deg over til riktig instans.

Ta tak i det nå, det blir bare verre dess lenger du venter.  Når du inngår en avtale om frivillig tilbakebetaling, slipper du mest sannsynlig andre konsekvenser også.

Anonymkode: 34715...465

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk stønad til barnetilsyn feil i over tre måneder enda jeg hadde gitt beskjed til dem om at jeg ikke skulle ha det. Skrev mail, møtte på kontoret, ringte dem , skrev skriflig at jeg ikke ksulle ha mer penger osv.. Men de sendte meg like forbanna penger..

Til slutt etter noen måneder ringer en NAV ansatt og kjefter meg opp og spør hvorfor jeg ikke har gitt beskjed om at jeg mottok ulovlig stønad fra dem!!!

Hallo i luken!

Straffen min ble at de trakk et beløp i måneden til jeg hadde betalt tilbake alt! 

Anonymkode: 20ed3...050

• Liker 3
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vil bare fortelle at dette gikk kjempebra. Sendte inn alle lønnsslipper og fikk tilbakemelding fra NAV om at jeg ut fra de opplysningene ikke hadde mottatt for mye i stønad! Ble helt satt ut, da jeg hadde tjent veldig mye de månedene jeg hadde jobbet. Men så var det jo en del måneder hvor jeg ikke har hatt inntekt i det hele tatt, jeg tenkte ikke på at jeg kunne regne det ut fra den totale summen gjennom hele året. Jeg er så lettet, at det er ingen som vet. Tusen takk for all den støtten jeg fikk fra dere! :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Den 4.1.2016 at 20.13, Faria skrev:

Det blir nok bare at du eventuelt må betale tilbake penger. Og mister rettigheten til noe lignende igjen. Du kan få en form for avdragsordning ja. 

Bra du tar tak i det og ikke lar det gå lenger

Dette skjer ikke. Man mister ikke trygderettigheter.

TS:  Du må som snarest ta kontakt og tilstå. Dette vil bli oppdaget uansett. Du vil sannsynligvis bli politianmeldt av nav, da de er forpliktet.

Da får du muligheten til tilståelsesdom og får mildeste straff. Dommen avhenger av hvor mye penger du har fått for mye. Sannsynligheten for at du får tilbakebetalingsavtale er her veldig stor så lenge du tar kontakt.

Anonymkode: 3fe32...f7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...