AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Jeg begrenser dette til Oslo, da det gjør det litt lettere og mer relevant for mitt tilfelle. Jeg er 25 år og eier en leilighet i Oslo. Skal selge denne snart og kjøpe et nytt sted. Grunnet noe arv har jeg ganske mye egenkapital i boligen ift. lån. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal ordne dette i neste runde og hvor langt jeg skal strekke meg. En del av meg vil gjerne ha veldig lite lån og betale tilbake mesteparten av det jeg har, mens en annen del av meg vil strekke meg, tenker på fremtiden og om jeg uansett skulle trenge en bolig av en viss størrelse. Vil gjerne ha noen erfaringer for hvordan du tenkte da du bestemte lånemengde ift. egenkapital. Jeg lurer på; - Hva er ratioen av lån til egenkapital? - I hvilket prisleie ligger boligen? (Kan svare ca. om det er mer komfortabelt). - Hvordan bestemte du andelen lån ift. egenkapital? Spesielt til de som hadde en del egenkapital men tok opp litt ekstra lån for å få boligen de ville ha - hvordan fant du dette krysspunktet? Var det simpelthen slik at du fant en bolig du elsket eller at du trengte en viss str.? - Hvor gammel er du? Legg gjerne til om du eier alene eller med partner. Anonymkode: d5b43...a9d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 Glemte å legge til at jeg snakker primært om selveierleiligheter Anonymkode: d5b43...a9d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 Du bør kjøpe en leilighet der du tar hensyn til at livssituasjonen din kommer til å endre deg. Når du kjøper, bør du tenke at du kommer til å bo der i minst 5 år. Anonymkode: cbaa6...107
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #4 Skrevet 5. januar 2016 Har lignende situasjon, men arv er foreløpig på konto og ikke i bolig enda da vi er på boligjakt. Har partner, er i 30-åra. Leter nå etter stor nok kåk (dvs str) i et område, og med kvaliteter ved bolig og område, som gjør at jeg kan se for meg å bo der i noen tiår. Som alle vet er jo boligmarkedet i Oslo crazy om dagen, så vi føler jo mye på det at prisene på det vi har lyst til å bo i føles "vilt dyrt". Samtidig har vi jo begge faste jobber med gjennomsnittlig lønn, og å bruke en del av lønna på det å bo føles naturlig, samtidig som vi heller ikke vil "bo oss i hjel" og bruke for mye på renter og avdrag. Vi kunne valgt bolig som vi utelukkende betalte med EK, men velger heller å ta lån i tillegg for å kunne velge bolig og område i høyere prisklasse, mer i tråd med det vi ønsker oss. Alt i alt gjør det at vi ser på boliger i prisklassen ca 6-8 mill, med ca 50/50 mellom lån og EK fra eksisterende leilighet/arv, alt ettersom. I den dyrere enden av skalaen har gjerne boligen ekstra soverom som kan leies ut adhoc eller via Airbnb hvis det skulle knipe. Tross alt er det jo både dyrt (meglerutgifter, dokumentavgift, flyttekostnader etc) og plunder & heft å selge / kjøpe / flytte, så derfor vil vi gjerne nå kjøpe noe som kan passe for oss i mange år. Anonymkode: 47846...1d0
Anglofil Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 - Hva er ratioen av lån til egenkapital? For min del, 50% av boligen. - I hvilket prisleie ligger boligen? (Kan svare ca. om det er mer komfortabelt). Kjøpte for 1 800 000 kr + 480 000 kr i fellesgjeld sammen med samboer. - Hvordan bestemte du andelen lån ift. egenkapital? Spesielt til de som hadde en del egenkapital men tok opp litt ekstra lån for å få boligen de ville ha - hvordan fant du dette krysspunktet? Var det simpelthen slik at du fant en bolig du elsket eller at du trengte en viss str.? Vi tok utgangspunkt i hva vi fikk i lån og så etter boliger i denne prisklassen. Nå kjøpte vi for en god del mindre enn hva vi fikk i lån. - Hvor gammel er du? 29 år. Legg gjerne til om du eier alene eller med partner. Eier med partner, men det var jeg som sto for egenkapitalen, derfor har han mer lån enn hva jeg har. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Den 5.1.2016 at 20.24, AnonymBruker skrev: Du bør kjøpe en leilighet der du tar hensyn til at livssituasjonen din kommer til å endre deg. Når du kjøper, bør du tenke at du kommer til å bo der i minst 5 år. Anonymkode: cbaa6...107 Jeg kommer nok ikke til å bo der i minst 5 år, da jeg er 25 og mye vil endre seg i nær fremtid. Bl.a. at jeg vil ha en annen inntekt så snart jeg er helt ferdig med utdannelse, samt at det selvsagt er mulig jeg treffer noen. Men jeg leier selvsagt ikke når jeg kan kjøpe, og allerede er på markedet. Anonymkode: d5b43...a9d
Pengebingen Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Hvorfor ikke bli boende til livssituasjon stabiliserer seg/har endret seg, og deretter kjøpe? Om du vet at du uansett skal kjøpe igjen om 5 år eller kortere. Greit nok at penger taper seg litt på konto for tiden, men ikke nødvendigvis større tap enn det er å måtte selge/kjøpe en ekstra gang fordi du kjøpte med kort horisont... Noe å vurdere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå