Gå til innhold

Hvorfor craver jeg salt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Også helt sykt. Har startet slankeprosjektet, har 20 kg å ta av. Men sitter og nesten mauler havsalt. Hvorfor er det slik? Får jeg i for lite salt?

Anonymkode: a7b9b...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også helt gal etter salt :( Vet ikke hvorfor dessverre.. 

Skrevet

Får slike tak jeg også.... Men skal ikke sitron være som salt i mat? 

Kan man da lage seg noe, og "salte " med sitron?? :P

Skrevet

Når du sier du har startet slankeprosjektet antar jeg det innebærer å kutte ut usunn ferdigmat og saltsnacks. Kanskje du også har redusert mengden kjøpebrød for å heller spise havregryn, og også kuttet litt i ostespisingen. Alt dette er varer med mye salt så hvis du spiste en del av det tidligere har du redusert saltinntaket ganske mye. Siden kroppen din har vent seg til et stort saltinntak vil da ta tid før den aksepterer et lavere inntak. Prøv å unngå saltmauling de neste ukene så kroppen får tilpasse seg.

Du spiser altså ikke for lite salt, men du spiser antagelig mindre salt enn før. Det er veldig sunt, for de aller fleste spiser alt for mye salt.

Vær også flink til å krydre maten med andre krydder (pass deg for blandingskrydder med 50% salt), det vil gjøre maten mer interessant. 

Skrevet

Dels vane, som Sølvrosen sier.

Du spiser ikke tilfeldigvis ekstrem lavkarbo? Da skal man innta litt ekstra salt.

Skrevet

Salt er vel avhengighetsskapende slik som sukker? Har hørt at salt/søtt snop slik som f.eks smash er like avhengighetsskapende som heroin

Skrevet

Dette sliter jeg skikkelig med også! 

AnonymBruker
Skrevet

Er det graver du gjør?

Anonymkode: 1a9c5...f6d

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også helt sykt. Har startet slankeprosjektet, har 20 kg å ta av. Men sitter og nesten mauler havsalt. Hvorfor er det slik? Får jeg i for lite salt?

Kan være lavt natrium-nivå. Har du fått sjekket dette? Husk at for mye salt kan være dødelig

Skrevet

Kroppen din mangler vel salt, da. Kanskje fordi noe er galt med måten du slanker deg på. ☺

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Kroppen din mangler vel salt, da. Kanskje fordi noe er galt med måten du slanker deg på. ☺

Skal ekstremt mye til for å mangle salt på normalt kosthold altså, all salt man tilsetter maten er egentlig overflødig, salter inneholder mat (spes kjøtt, fisk og skalldyr) naturlig. 

Anonymkode: 9dadd...71a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal ekstremt mye til for å mangle salt på normalt kosthold altså, all salt man tilsetter maten er egentlig overflødig, salter inneholder mat (spes kjøtt, fisk og skalldyr) naturlig. 

Javel. Om du sier det, så... ☺

Skrevet
Den 6.1.2016 at 18.56, AnonymBruker skrev:

Kan være lavt natrium-nivå. Har du fått sjekket dette? Husk at for mye salt kan være dødelig

Hvos man vraver salt og dermed spiser mye salt kan man da umulig mangle natrium

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar! 

Jeg går verken på ekstrem lavkarbo eller tror jeg har sånn saltmangel. MEN jeg har vært/er forkjølet, så det kan jo ha innvirkning på ting. Tror jeg slanker meg helt normalt, er bare at jeg har kontroll på kaloriinntaket. 

Uansett, så har cravingen avtatt den siste dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt en graviditetstest! Jeg hadde sååå cravings på salt under diett, viste seg at jeg var gravid.

Anonymkode: d3dab...11e

AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, January 06, 2016 at 19.31, AnonymBruker skrev:

Men så skal det egentlig ikke så mye til likevel, alltid... Jeg var på et tredagers event, det var varmt og krevende og jeg drakk MYE vann. 4-5 liter dagen, tenker jeg. Kostholdet var helt normalt, med både sjokolade og god mat. Jeg fikk så utrolig vondt i hodet siste dagen og det fortsatte hjemme, så jeg gikk til legen og endte opp med å bli lagt inn på sykehus. Der viste det seg at jeg hadde saltmangel og jeg ble vekket midt på natta for å drikke buljong. Hadde jeg ikke hatt den hodepinen kunne det fort blitt alvorlig... 

Anonymkode: 22bdf...6bd

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Den 1/6/2016 at 19.31, AnonymBruker skrev:

Men så skal det egentlig ikke så mye til likevel, alltid... Jeg var på et tredagers event, det var varmt og krevende og jeg drakk MYE vann. 4-5 liter dagen, tenker jeg. Kostholdet var helt normalt, med både sjokolade og god mat. Jeg fikk så utrolig vondt i hodet siste dagen og det fortsatte hjemme, så jeg gikk til legen og endte opp med å bli lagt inn på sykehus. Der viste det seg at jeg hadde saltmangel og jeg ble vekket midt på natta for å drikke buljong. Hadde jeg ikke hatt den hodepinen kunne det fort blitt alvorlig... 

Anonymkode: 22bdf...6bd

Merk at AB: 71a sier "normalt kosthold". Jeg mener drikke vann kommer under kosthold og 4-5 liter om dagen er utenfor normalen. Derfor er det viktig å passe på saltmengden dersom du drikker mer enn "normal" mengde vann.

Anonymkode: 9da16...def

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...