Gå til innhold

Jeg drukner i gjeld!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en greit betalt jobb men føler jeg har konstant pengeproblemer fordi jeg har null økonomisk sans! Har to boliglån fordi jeg ikke klarte å spare opp noe egenkapital, billån på på en gammel bil som snart har sett sine bedre dager, masse kredittkortgjeld som har blitt brukt på bilreparasjoner og tull. I tillegg har jeg max studielån. Fører budsjett men klarer aldri å holde det, fordi det enten dukker opp uforutsette ting som jeg ikke har regnet med, eller jeg gjør impulsive kjøp.

Jeg har ikke lyst å selge leiligheten min, og bilen tror jeg ikke jeg får så mye for at det vil lønne seg å selge den, men vurderer å leie ut leiligheten og flytte hjem til mamma og pappa for et år for å kunne betale ned gjeld.

Syns dette er så flaut, men tenker at jeg må ta tak i økonomien min nå, ellers kommer jeg aldri ut av "luksusfellen".

Noen som har noen gode råd å gi, eller som har vært i samme situasjon og klart å komme seg ut av det?

Anonymkode: 3c371...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres lurt ut å leie ut leiligheten :) Og de pengene går rett til boliglånet så du ikke bruker opp de og! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å flytte hjem til mamma og pappa enn å melde seg på luksusfellen, etter min mening. Spørs hvor du bor men du vil uansett få penger for bilen som går direkte til lånet, så du betaler mindre renter. En bil koster deg nok 2-3.000 i mnd alt ettersom hvor du bor og om det er bompenger og slik.

EU-kontroll, repreason, bensin, årsavgift, spylervæske og andre småting, bytting av dekk, parkeringavgift, en bot på noen tusen i ny og ne, forsikringen koster noen tusen i året. Bompenger. Om du har mulighet så kjøp et månedskort på buss. Kanskje det betyr noen ganger må du komme en hel time for tidlig på jobb og slik men sånn har mange det. Da kan du f.eks gjøre noe annet viktig på dataen, eller bare gå deg en tur utenfor jobb og få trent ferdig for dagen.

Hvor mye har du i studielån og hvor mye betaler du pr måned?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drukner du, så må du lære å svømme, du kan ikke bare ligge og flyte, enten det er snakk om vann eller penger. 

Anonymkode: d31e8...eee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, saltvann skrev:

Høres lurt ut å leie ut leiligheten :) Og de pengene går rett til boliglånet så du ikke bruker opp de og! 

Ja, tanken er å bruke leieinntektene til nedbetaling av gjeld- på kort sikt kredittkortene og deretter boliglånet som du skriver. ;)

 

1 time siden, Roseh skrev:

Bedre å flytte hjem til mamma og pappa enn å melde seg på luksusfellen, etter min mening. Spørs hvor du bor men du vil uansett få penger for bilen som går direkte til lånet, så du betaler mindre renter. En bil koster deg nok 2-3.000 i mnd alt ettersom hvor du bor og om det er bompenger og slik.

EU-kontroll, repreason, bensin, årsavgift, spylervæske og andre småting, bytting av dekk, parkeringavgift, en bot på noen tusen i ny og ne, forsikringen koster noen tusen i året. Bompenger. Om du har mulighet så kjøp et månedskort på buss. Kanskje det betyr noen ganger må du komme en hel time for tidlig på jobb og slik men sånn har mange det. Da kan du f.eks gjøre noe annet viktig på dataen, eller bare gå deg en tur utenfor jobb og få trent ferdig for dagen.

Hvor mye har du i studielån og hvor mye betaler du pr måned?

Du har nok rett. Er bare så glad i bilen... men ser jo alt det andre jeg sparer på ikke å ha bil, selv om jeg ikke får nedbetalt alt på billånet ved å selge. :)

Har ca 300.000,- i studielån forresten.

Anonymkode: 3c371...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tjener du i måneden? 
Hvor mye betaler du på boliglånet? 
Hvor mye betaler du på studielånet?
Hvor mye betaler du på billånet?
Og hvor mye betaler du på kredittkortet?

Anonymkode: 753eb...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SykkelJenny

Men hvis du leier ut leiligheten og flytter hjem for en periode så trenger du kanskje ikke selge bilen hvis du er så glad i den. Vi er som regel ganske avhengige av bilen vår, og dersom du ikke får så mye for den uansett så er det kanskje like greit å beholde den .. så blir du litt mer fleksibel mens du bor hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Foreldrene mine har, til min store overraskelse, tilbudt seg å betale kredittkortgjelden og billånet mitt for meg. Men de har heller ikke penger, så da må de ta opp lån.

De har mulighet til å ta opp lån på boligen sin (er gjeldfrie). Da kan de få et avdragsfritt lån der man kan betale et mindre beløp i måneden, og som jeg tenker at hadde vært realistisk at jeg selv kunne klare å betale til dem. 

Jeg syns det er veldig snilt tenkt av dem, samtidig så byr det meg veldig imot at de skal trenge å gi penger til sin voksne datter. Men det frister mer enn å flytte inn til dem for et år (de er hyggelige og greie, men er jeg der for lenge blir jeg smågal).

Anonymkode: 3c371...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen.

Foreldrene mine har, til min store overraskelse, tilbudt seg å betale kredittkortgjelden og billånet mitt for meg. Men de har heller ikke penger, så da må de ta opp lån.

De har mulighet til å ta opp lån på boligen sin (er gjeldfrie). Da kan de få et avdragsfritt lån der man kan betale et mindre beløp i måneden, og som jeg tenker at hadde vært realistisk at jeg selv kunne klare å betale til dem. 

Jeg syns det er veldig snilt tenkt av dem, samtidig så byr det meg veldig imot at de skal trenge å gi penger til sin voksne datter. Men det frister mer enn å flytte inn til dem for et år (de er hyggelige og greie, men er jeg der for lenge blir jeg smågal).

Anonymkode: 3c371...e7f

Det er ikke økonomisk kontroll å la andre ta opp lån for deg..ser den sikre vei til luksusfellen der du må forklare om hvordan du kunne være så hensynsløs at du fikk foreldrene dine til å ta opp lån for å dekke opp for din manglende økonomiske selvkontroll og hvordan det derfra gikk rett til helsike. 

Anonymkode: 3ae33...4db

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konkrete råd.

Sørg for at det billigste boloiglånet er innenfor de rammene som gir deg lavest rente (f.eks innenfor 60%, dette varierer fra bank til bank) og la dette være avdragsfritt. Om mulig kan du også ha et lån i neste rammesteg (mellom 60% og 80%) som også settes til avdragsfritt om du må ha enda et lån på toppen for å dekke hele boliggjelden. Du skal bare betale avdrag på det dyreste lånet, men har skal du til gjengeld betale så mye som overhodet mulig. Så snart du har betalt dette ned, fortsetter du med samme beløp på neste "topplån". Banken vil gjerne at du betaler på begge (alle tre) boliglånene med både renter og avdrag, men flytter du avdragene fra de billige lånene til de dyre lånene, kvitter du deg raskere med den dyre gjelden.

Når du evt refinansierer boliglånet etter modellen over, må du betalle ut kredittgjeld og deretter billån med å flytte mest mulig inn i boliglånet (forutsatt at det er rom for å gjøre det). Husk bare at du betaler mest ned på det dyreste lånet, så om du har et billån som har en lav rente pga kampanje el, så kan det være viktigere å betale ned på topplånet til boligen (forutsetter at du får kvittet deg med kredittkort gjelden først).

Ideelt sett burde du derfor ordne gjelden din selv, slik at dine foreldre ikke trenger å ta opp lån for at du skal betale kreditt og billån, dette skulle du ha klart å putte i eget boliglån. Men siden de tilbyr dette, kan du da få en mye lavere rente her, men sørg da for å betale mye ned på eget topplån, slik at du kan betale ut lånet til dine foreldre ved å flytte det inn i bolglånet. Du må lage rom for at dette kan skje. Pass nå for all del på at du bruker leieinntekten til å betale ned på gjelden, og ikke tro at du nå får mer penger du kan bruke til forbruk. Det har du nemlig ikke, du trenger å betale ned på gjeld, og deretter legge opp en bufferkonto til uforusette utgifter. Denne skal straks fylles opp igjen (til det nivået du setter) dersom den må brukes av.

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille foreldre du har da. Så lenge du faktisk betaler det helt selv så er vel det greit å gjøre. De tilbyr deg jo bare et billigere lån enn banken. Mange gir forskudd på arv og så videre så å gi et lån synes jeg ikke er det verste.

Husk å lage en kontrakt om at du skylder de de pengene, hvor mye du skal betale i mnd og når lånet skal være nedbetalt. Bare for å gi de en sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var det du fikk en prisvurdering på leiligheten din sist?
Hvis det er mer enn 6 mnd siden, så kan du se om det vil være en høyere takst på dette nå i forhold til da du kjøpte det. Hvis du da med ditt totalte boliglån har en positiv differanse (verdi-lån), så kan du be om bedre betingelser på lånet. Kanskje vil du havne innafor 85%-reglen også.

 

Veldig snilt av foreldrene dine å stille opp.

Dersom du er villig for å flytte bort for noen år, så kan du skaffe deg jobb i nord-tromsø eller finnmark. Da vil du hver 12 mnd få slettet 10% (eller maks 25 000 kr) fra studielånet ditt. Og mens man er under denne ordningen betaler man kun renter, ikke avdrag. Ofte betaler også arbeidsgiver den ansatte dersom man må flytte for å jobbe hos dem. Kanskje dem til og med har arbeidsbolig du kan bo i, dem er rimeligere enn leiemarkedet.

Anonymkode: 1cc30...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg betaler nå et topplån og et vanlig lån (begge til bolig), det ene av dem er avdragsfritt, husker ikke hvilket av dem på stående fot. Har forsøkt å få refinansiert boliglånet slik at jeg kunne bake inn billånet i det, men fikk da beskjed av banken at renta mi ville øke fra 3 til 7 prosent, så det lønte seg ikke. 

Men klarer jeg å nedbetale topplånet som du sier så stiller det seg kanskje annerledes? Takk for forslaget. 

 

TS

Anonymkode: 3c371...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke bedt foreldrene dine ta opp lån med mindre du absolutt må, men utnytt gjerne tilbudet om å bo hjemme gratis mens du leier ut. Jeg ville også solgt bilen fordi selv om du ikke får noe for den er det utrolig høye utgifter forbundet med å ha den. Studielånet er ikke noe stort problem å ha.. det er et veldig fleksibelt lån med lav rente.

Andre tips: spar i BSU dersom du fremdeles har mulighet. Høy rente og 5000k hver mnd rett i nebbet i skattefradrag. Såkalte "gratis penger".Spar til "uforutsette" kostnader som diverse reperasjoner og erstatning av dyre ting (selv om man ikke kan spå akkurat når de kommer, så vil det jo uansett komme noe før eller siden! Helst mange ting på en gang)

Ellers virker det som at du har god kontroll over hva som bør gjøres (betal ned de dyreste lånene først)

jeg tror du klarer deg fint, jeg =) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Jeg betaler nå et topplån og et vanlig lån (begge til bolig), det ene av dem er avdragsfritt, husker ikke hvilket av dem på stående fot. Har forsøkt å få refinansiert boliglånet slik at jeg kunne bake inn billånet i det, men fikk da beskjed av banken at renta mi ville øke fra 3 til 7 prosent, så det lønte seg ikke. 

Men klarer jeg å nedbetale topplånet som du sier så stiller det seg kanskje annerledes? Takk for forslaget. 

 

TS

Anonymkode: 3c371...e7f

Begynn med å sette opp en oversikt over økonomien din. Når du ikke husker/vet om det er topplånet, (lite lånebeløp og lav rentebetaling) eller om det er det "vanlige" lånet (større lånebeløp og høyere rentebelastning), så sier dette en hver for nuftig person at du mangler oversikt og kontroll over økonomien din. Oversikt og kontroll er alltid første bud. (Budsjett tavlen i luksusfellen, hva er hensikten med den? Kan det være å se hvor og hvor mye penger som er i bevegelse hver mnd?) 

Anonymkode: d31e8...eee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sparetips fra meg er å betale alle regninger og sette av det du skal spare samme dag som du får lønning. Det er helt problemfritt å betale regninger før forfall. Jeg har også et eget bankkort jeg bruker på matbutikken som jeg og samboeren setter inn 3400 kr på i mnd. På den måten vet jeg at alt jeg har på bankkortet kan brukes på ting jeg vil. Har fått mye bedre oversikt over økonomien etter jeg fikk matbutikkortet. 

 

Før du tar tilbudet fra foreldrene dine må du tenke over hva som skjer hvis du skulle bli ufør, da sitter de med et stort lån som du ikke kan betjene. Du kan jo vurdere å takke ja til at de tar opp kredittkortgjelden din fordi du får så utrolig mye bedre rente på boliglånet dems, men billånet syns jeg ikke de bør ta rett og slett fordi det blir for mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Poserose skrev:

Et lite sparetips fra meg er å betale alle regninger og sette av det du skal spare samme dag som du får lønning. Det er helt problemfritt å betale regninger før forfall. Jeg har også et eget bankkort jeg bruker på matbutikken som jeg og samboeren setter inn 3400 kr på i mnd. På den måten vet jeg at alt jeg har på bankkortet kan brukes på ting jeg vil. Har fått mye bedre oversikt over økonomien etter jeg fikk matbutikkortet. 

 

Før du tar tilbudet fra foreldrene dine må du tenke over hva som skjer hvis du skulle bli ufør, da sitter de med et stort lån som du ikke kan betjene. Du kan jo vurdere å takke ja til at de tar opp kredittkortgjelden din fordi du får så utrolig mye bedre rente på boliglånet dems, men billånet syns jeg ikke de bør ta rett og slett fordi det blir for mye. 

Vil også legge til at om foreldrene dine tar opp lån for deg så reiser du ikke på en eneste ferie eller kjøper et eneste dyrt klesplagg før den gjelda er borte. Da vier du absolutt alt du har til overs til den gjelda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Poserose skrev:

Et lite sparetips fra meg er å betale alle regninger og sette av det du skal spare samme dag som du får lønning. Det er helt problemfritt å betale regninger før forfall. Jeg har også et eget bankkort jeg bruker på matbutikken som jeg og samboeren setter inn 3400 kr på i mnd. På den måten vet jeg at alt jeg har på bankkortet kan brukes på ting jeg vil. Har fått mye bedre oversikt over økonomien etter jeg fikk matbutikkortet. 

 

Før du tar tilbudet fra foreldrene dine må du tenke over hva som skjer hvis du skulle bli ufør, da sitter de med et stort lån som du ikke kan betjene. Du kan jo vurdere å takke ja til at de tar opp kredittkortgjelden din fordi du får så utrolig mye bedre rente på boliglånet dems, men billånet syns jeg ikke de bør ta rett og slett fordi det blir for mye. 

Takk for alle svar og råd :blomst: 

Lurt med matkort. Jeg har heldigvis uføreforsikring.

 

TS

Anonymkode: 3c371...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.1.2016 at 19.46, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar og råd :blomst: 

Lurt med matkort. Jeg har heldigvis uføreforsikring.

 

TS

Anonymkode: 3c371...e7f

Apropos forsikring, så regner jeg med at du har sjekket med alle leverandørene at du har den billigste? Mye penger å spare der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kan da umulig ha laget et ordentlig budsjett når du stadig vekk blir overrasket over uforutsette regninger?

Impulskjøp stopper du ved å ha matkort, alle andre kort skal ligge hjemme.

Kredittgjeld og forbrukslån er fryktelig dyrt å betale ned på, så jeg ville heller takket ja til tilbudet om lån fra foreldre og diktet dette ved å skrive en tilhørende avtale, enn å flytte hjem.

Det er mye som tyder på at budsjettet ditt er totalt urealistisk eller eventuelt for lite detaljert. Se noen program av luksusfellen og sett opp før og etter tavle basert på siste års kontoutskrifter. 

Sparing gjør man den dagen man får lønn. Hvis du er sånn at du ikke tåler å se penger stående på konto kan det være lurt å betale regningene på lønningsdag. Ellers er det greit å betale alle regninger fra en konto uten kort, der enten lønnen går direkte inn eller du overfører fra hver måned. Jeg har en regningskonto der lønnen går inn og regningene blir betalt. På lønningsdag overføres fast beløp for sparing på egen konto samt fondssparing. Hver fredag overføres fast beløp til kort konto og det er dette jeg kan bruke frem til neste fredag. For meg har det vært til stor hjelp å gjøre pengene mindre tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...