AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #21 Del Skrevet 5. januar 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt nysgjerrig bare, men hva slags billån gir deg en rente på 5%, hørtes ut som et billig lån:) Anonymkode: 5e25f...637 Jeg har 3,5% rente på mitt lån. 5% er ikke uvanlig i dag! Anonymkode: cd587...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 6. januar 2016 #22 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Uansett hvordan du vrir og vender på det, vil det, gitt at renten er høyere på billånet enn konto, alltid lønne seg å overføre ekstra på lånet enn å overføre til sparekonto. Dette er uavhengig av størrelsen på lånet. Anonymkode: 22dfc...78c Dette er korrekt. Men det er også bare økonomisk. Privatøkonomi er mer enn tall, matte og renter - det er også mye psykisk og mentalt bak det. Derfor kan vissheten om å ha en romslig bufferkonto, veie opp for de ekstra pengene TS bruker på rentene på lånet ved å betale til normert tid. Fordi hvis vi skal tenke rent økonomisk, burde hun jo selge bilen sin. For det er jo en stor utgift! Men det å eie bilen og kunne kjøre rundt når du må, det veier opp for utgiften. Det er vel her problemet til TS ligger, ikke i det rent matematiske. Er det verdt å bruke bufferkontoen for å spare noen penger på billånet - eller burde hun betale ned lånet slik hun har avtalt med banken? TS skriver selv i innlegg nr 3 at "mest fordi det hadde vært behagelig å slippe hele lånet". Da leser jeg det som at TS ikke tenker nødvendigvis på det matematiske i situasjonen - men det mentale. Men, ja, du har helt rett, uansett hvordan du vrir å vender på det, vil det lønne seg(rent økonomisk) å sette pengene der renten er høyest. Så svaret mitt er ikke nødvendig et svar til deg, mer en bekreftelse på at du har rett - men også at det er flere faktorer man må ta høyde for i en sånn situasjon. Endret 6. januar 2016 av Sugar&Spice 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musicman Skrevet 6. januar 2016 #23 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) 22 timer siden, draug 75 skrev: Buffer må du ha. Løser du inn billlånet ditt og så ryker kjøleskapet ditt og vaskemaskinen din neste dag, så må du kjøpe på kreditt... Men med litt flaks, lønner det seg å kvitte seg med billånet. Renta er sånn passelig 7%? Det er sant som de sier, bufferen tjener du inn fort om du setter av like mye hver måned som du betaler på billånet. Vaskemaskin og kjøleskap får man nytt for 1500-2000 kr i dag, pr stk altså. Jeg ville betalt ned billånet og hatt igjen 10 000 kr i buffer. Endret 6. januar 2016 av Musicman 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 6. januar 2016 #24 Del Skrevet 6. januar 2016 8 timer siden, Musicman skrev: Vaskemaskin og kjøleskap får man nytt for 1500-2000 kr i dag, pr stk altså. Jeg ville betalt ned billånet og hatt igjen 10 000 kr i buffer. Eller gratis mot henting på finn.no... Behold et par månedslønner på konto, betal resten ned på billånet. Og kvitt deg deretter med lånet raskest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå