Gå til innhold

Fryser ut venninne - 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter og venninne over 3 år har vært uvenner i litt over 1 mnd. Min datter har lukket seg og vil ikke snakke om det. I følge venninnen er det ikke noe spesielt/alvorlig som har foregått. Jeg tror min datter bare trenger avstand, men i stede fryser ut. Hun nekter å ha noe som helst med henne å gjøre. De går i samme klasse og nå begynner dette å splitte klassen. Jeg snakker godt med moren til venninnen. Vi har også sammen snakket med læreren. Mitt barn vil ikke snakke med læreren. Jeg har snakket med min datter om attester lov å vokse fra venner, men at man ikke kan fryse ut, men det virker ikke som om hun klarer å være på annen måte. Jeg begynner å bli redd for hvor dette skal ende. Noen som har erfaring og gode råd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Dennedama skrev:

Min datter og venninne over 3 år har vært uvenner i litt over 1 mnd. Min datter har lukket seg og vil ikke snakke om det. I følge venninnen er det ikke noe spesielt/alvorlig som har foregått. Jeg tror min datter bare trenger avstand, men i stede fryser ut. Hun nekter å ha noe som helst med henne å gjøre. De går i samme klasse og nå begynner dette å splitte klassen. Jeg snakker godt med moren til venninnen. Vi har også sammen snakket med læreren. Mitt barn vil ikke snakke med læreren. Jeg har snakket med min datter om attester lov å vokse fra venner, men at man ikke kan fryse ut, men det virker ikke som om hun klarer å være på annen måte. Jeg begynner å bli redd for hvor dette skal ende. Noen som har erfaring og gode råd?

Du får be datteren din ta seg sammen. Forklar henne at hun må gjerne være uvenner med venninnen men at hun må oppføre seg som folk på skolen. Forklar henne at det er endel av det å bli eldre at man må samarbeide med folk på skole og på jobb selv om man ikke egentlig har lyst. Sånn er det for oss alle.

Anonymkode: 56cd0...84f

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville trodd at dersom hun kun har vokst i fra henne, så hadde hun sagt seg enig i det når dere har pratet. Det kan selvfølgelig være det også, bare at hun synes det er sårt e.l. Men jeg ville likevel tenkt på at det lå mer bak dette. Hva sier venninnen hennes om det? Jeg vet du skrev at venninnen har sagt det ikke er noe spesielt/alvorlig som har foregått, men det kan jo hende din datter opplever noe annerledes enn henne? 
Er det fordi din datter har vokst i fra henne som venninne, så må hun få lov å ta et valg om å ikke være venner mer og det uten at det skal bli mye oppstyr. Hun vet sikkert at klassen og lærere har merket at hun/venninnen er med på å splitte klassen. Og det er nok sårt nok. Men dersom dette er grunnen, så bør hun hvertfall lære at man ikke bare kan fryse ut en person plutselig (kommer jo litt an på om det ligger en spesiell grunn bak). Og at hun bør snakke ordentlig med sin tidligere venninnen. Kanskje de har vært så mye sammen at hun har gått lei og trenger en pause...Og at hun lærer hva konsekvensen kan være dersom hun selv fryser ut/plutselig dropper å ha noen som venner. Det kan slå hardt tilbake, noe hun kanskje ikke tenker over. 
Du må også finne ut hva den faktiske grunnen er til at hun fryser venninnen ut. Jeg ville ikke slått meg til tro med å ikke vite noen grunn. 
Jeg må bare si at jeg har ikke erfaring med barn og utfrysning o.l. Så det finnes sikkert bedre råd enn det jeg gir her. 

Lykke til :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Dennedama skrev:

Utfrysning er faktisk psykisk vold. Sorry at jeg bruker store ord, men dette er jo et problem for ungene i mijøet til datteren din!

Jeg synes det er faktisk veldig alvorlig. Sett deg ned med datteren din og spør om hun kan fortelle deg hva som har skjedd - få henne til å sette ord på følelsene sine. Husk at det er den personen som er sint som har ansvar for å føle seg bedre. Det som må til er en avgjørelse, noe datteren din må bearbeide og avgjøre. Om det handler om sjalusi, eller såret ego, sårede følelser eller uenigheter, det må komme frem slik at det blir løst. Det er veldig veldig synd at jentenes umodenhet går utover så mange i klassen!

Anonymkode: b9caa...adc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gode råd, men er i samme situasjon. Jenter på samme alder. Min datter var mye sammen med en klassevenninne et års tid, men beholdt samtidig en bestevenninne og flere andre venner i klassen. Denne ene venninna trakk hun seg så litt vekk fra. En kombinasjon av litt dårligere match enn med de andre, ønske om å være mer med de andre venninnene (som ikke har samme forhold til hun ene), samt at denne ene nok ble litt sjalu og at hun ikke glir så lett inn i den andre gjengen. Det var også det at hun ble noe avhengig av min datter (etter min datters oppfatning). Ja, dere skjønner mekanismen...

Har snakket mye sammen, historie over et års tid nå, men vanskelig å presse fram vennskap. Foreslår å dra til henne, invitere henne osv, men er redd jeg gjør det verre. Vet ikke min arme råd! Vil jo bare at hun skal være venn med alle, og er redd for hvor ille det kan bli, er usikker på situasjonen. Må snakke med mor til hun andre (igjen) og kanskje lærer, men vet ikke hva jeg konkret skal gjøre! Har vært mye prat og tårer over dette hjemme...

Anonymkode: d4fd5...8c7

AnonymBruker
Skrevet

Du virker jo som en veldig observant og flink mor, hadde bare alle foreldre vært slik...

Jeg tror som flere her, at det ligger noe konkret bak. Men kan hende hun vet at andre mener det er en bagatell eller at hun synes det kan være ydmykende å si hva det er. Men jeg ville sagt til henne, at man plikter overfor alle å gi en begrunnelse for hvorfor man trekker seg unna, dersom den andre personen vil vite. Ellers vil ikke den andre personen vite hva hun/han gjorde galt, og i så fall er det å fryse ut kun mobbing. Hun må også minnes på hvordan hun ville opplevd å bli frosset ut. Hvis ikke lirking om årsak og appellering til empati fører noen vei, ville jeg gått over til en strengere tone og mulige sanksjoner. Jeg ville sagt at jeg ikke aksepterer at min datter oppfører seg slik med andre og at konsekvensen ble inndraging av iPad el.l. Og at dersom det esklarer kan det like gjerne være hun som må skifte klasse, ikke den som utfryses. 

Anonymkode: 4806a...625

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg ble fryst ut av min bestevenninne da vi gikk på barneskolen. Hun er to år yngre enn meg. 

Grunnen fikk jeg fra henne og det var at; hun ikke kunne være så mye med meg mer fordi hun hadde fått seg kjæreste og måtte bruke tid med han og da ble det ikke tid til meg. 

Vi var bestevenner fra hun var 4år og jeg var 6år til hun var 11år og jeg var 13år. Jeg ble stengt ute sånn "rett over natta".

Har ikke noe annet råd til deg enn å bygge opp tillit til datteren din slik at hun lettere kan fortelle hva som faktisk er problemet og at hun føler at du er der for henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Bestevenninnen min frøs meg også plutselig ut over natta. Var veldig rart for vi hadde hengt sammen siden 4 klasse og plutselig på ungdomsskolen frøs hun meg ut. Måtte finne nye venner

Anonymkode: e6e78...38c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når er det slutt med dulling og spørsmål om dere skal ta en prat. Du må sette hardt mot hardt og kreve en forklaring. 

Anonymkode: 6731a...80e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har også vært borti mye av det samme med min datter på 12 år. Men jeg bruker ikke " silkehansker" når jeg skulle løse dette.

nå var det litt motsatt hos meg. Min datter ble utestengt fra mange i klassen. Noen jenter lagde "fake" instagramprofiler og hengte ut min datter. Jeg kontaktet til slutt skolen og ga klar beskjed om at nok er nok. Jeg svarte også disse på instagram at de måtte slette konto og forklarte hvor ille det var.

jeg var høffelig ovenfor skole og de på instagram men streng på riktig måte. Skolen tok tak i dette med en gang og konto ble slettet. Etter kort tid tror jeg jentene forsto alvoret og ting ble bedre,.

som jeg sa til min datter at dere kan ikke forlange at alle skal være kjempe venner hele tiden,men dere skal oppføre dere hyggelig mot hverandre.

Så fort jeg hører noe er ille,så tar jeg tak i det. .å vi har en skole som tar dette med mobbing,utestenging veldig alvorlig. De tar tak med en gang.

Anonymkode: f4f4c...77f

Gjest Blomsterert
Skrevet
Den Tuesday, January 05, 2016 at 12.26, Dennedama skrev:

Vet ikke helt om jeg ville stolt på hva venninnen sier her.Det virker som om noe har såret din datter? I og med at hun lukker seg ovenfor både deg og lærer.

Mulig de har gjort noe sammen som din datter angrer på? Du vet,barn kan finne på mye rart iblant.

Du må komme til bunns i det.Krev at hun forklarer.Det er ikke alltid sånn at de ikke VIL,-det kan være at hun ikke tør.Mest sannsynlig vil hun føle seg lettet når hun har fått betrodd seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet ut bestevenninnen min i 6 kl. Det var fra den ene dagen til den andre. Som voksen ser jeg at dette var forferdelig dårlig gjort, og jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne være så stygg med noen. Vi har aldri snakket sammen siden. 

Anonymkode: 1cfa6...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...