Gå til innhold

meny til konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen skal konfirmeres til våren, og vi skal ha selskapet hjemme.

Planen er å ha koldtbord, men så lurer jeg på:

Bør vi likevel ha en forrett? Er det vanlig ved koldtbord, eller er det helt unødvendig? 

Ser for meg at gjestene setter seg ved bordet, og at de serveres en type enkel forrett.

Og at man så til hovedrett åpner koldtbordet. 

Og så serveres dessert på bordene.  
(Tenkte å lage sjokolademousse, som kan stå klar til servering i kjøleskapet.)

Er det noen som har forslag til forrett. Ettersom maten blir koldtbord/tapas, blir det jo mye småretter der... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd forrett i sosiale settinger med koldtbord. Syns som regel det er mer enn nok mat på bordet :) Om du vil ha noe derimot, kanskje bruchetta? Enkelt, godt og raskt!

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ha enkel foccacia med aioli stående på bordet? Så har man litt å spise på mens man venter på sin tur å hente fra koldtbordet/dersom det tar litt tid før koldtbordet blir reservert. Foccacia passer jo også veldig godt til flere retter på koldtbord. Men dere kan gjerne ha ekstra brød ved koldtbordet selvsagt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle barndeåper/konfirmasjoner jeg har vært i (og det er mange, stor slekt og utvidet "familie"..) har hatt koldtbord, og ingen av dem har hatt forrett. Det er helt unødvendig når man har koldtbord. Et godt koldtbord inneholder jo som regel forrettmat. Det er normalt at det er både salat og brød som en del av et koldtbord, så en forrett i tillegg ville vært snodig. Og bare skapt unødig oppvask og stress. 

Jeg ville heller ikke servert dessert ved bordet. Det er da lettere å ha alt på samme måte som koldtbordet, at folk kan gå og forsyne seg av det de vil? Avhengig av hvor mange man er selvsagt, men jeg synes det er mye lettere enn at man må sende ting omkring et stort bord, og så er gjerne noen av gjestene litt beskjedne og vil ikke være til bry, så de sitter der og sulter i stedet for å tørre å be noen om å sende dem maten. 

Anonymkode: 4ccbf...65b

• Liker 1
Skrevet

Vi tenkte vi skulle servere dessert, rett og slett fordi vi skal ha kaker og kaffe senere, (med flere gjester).
Så dette blir noe litt søtt etter koldtbordet til de som er invitert på middag. Men vi har ikke tenkt å ha så mange "valg" av dessert. Da blir det en ting, som er laget til på forhånd, og det er det. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, :-) anna skrev:

Vi tenkte vi skulle servere dessert, rett og slett fordi vi skal ha kaker og kaffe senere, (med flere gjester).
Så dette blir noe litt søtt etter koldtbordet til de som er invitert på middag. Men vi har ikke tenkt å ha så mange "valg" av dessert. Da blir det en ting, som er laget til på forhånd, og det er det. 

Ah, om det er porsjonsdessert, så er det helt greit å servere ved bordet. 

Men jeg synes strengt tatt ikke det er nødvendig med dessert, når det er kaker og kaffe senere. De fleste spiser seg stappa ved koldtbordbuffeten, så en dessert på toppen er nærmest bare plagsomt. Bedre å spare plassen i dessertmagen til kakene som kommer senere, når man har kommet seg litt til hektene etter første eteøkt. 

Anonymkode: 4ccbf...65b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...