Gjest Badebuksa Skrevet 8. januar 2016 #21 Del Skrevet 8. januar 2016 Alle løse lapper og mynter ender i sparebøssa. Kjøp mat på tilbud - selvom du ikke trenger den maten akkurat da. Jeg fant gryteretter til 5kr (satt ned fra 30kr), og tok 2-3 bokser. Kjekt å ha i nådens stund, eller hvis man ikke ønsker å bruke pengerpå mat, men heller spare. Har du ikke svettet i tøyet, trengs det ikke vaskes hver dag, det kan luftes. Jeg har vært fæl til å vaske alt av tøy etter 1 gangs (tom bare noen timers) bruk, men da går det mye vaskepulver og vann. Kjøp brukt, og selg på finn. Mange vil kjøpe en søppelsekk med gamle barneleker eller tøy for 50-100kr. Ikke drikk brus og slutt å røyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. januar 2016 #22 Del Skrevet 11. januar 2016 Tusen takk for mange bra tips! Her er saken som ble skrevet med utgangspunkt i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #23 Del Skrevet 12. januar 2016 Fryseren er et genialt spareverktøy. Hvis jeg ser at jeg ikke rekker å spise opp osten f. Eks så river jeg den og fryser ned. Det samme med melk og juice. Lager mer middag enn jeg trenger og fryser ned porsjoner så har jeg "hurtigmat til en rimelig penge. Anonymkode: 12474...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRusk Skrevet 12. januar 2016 #24 Del Skrevet 12. januar 2016 Bruker diverse løsninger for å få cashback på det jeg handler. Blant annet kredittkort og fordelskort (Cooper kort, trumfkort og lignende). Når jeg handler på nett bruker jeg kickback.no. Fører regnskap, så jeg vet hvor sløsingen går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 13. januar 2016 #25 Del Skrevet 13. januar 2016 Kjøpe brukt via Finn, loppemarkeder og bruktbutikker. Det gjelder særlig for småmøbler, kjøkkenutstyr og bøker. Å kjøpe brukte klær er vanskeligere, men det hender jeg kan ha flaks og finne noe riktig bra. Bruke varme klær inne slik at jeg kan redusere litt på strømforbruket. Det går fint å ha på ullundertøy selv om jeg bare er innendørs. Dessuten tar ikke ull så lett kroppslukt, så hvis bruker jeg ull innerst, trenger jeg ikke å vaske så ofte som ellers. Handle mat ofte og lite om gangen. Jeg vet det blir anbefalt at man handler en gang i uka, men det funker ikke for meg. Det er vanskelig å planlegge så nøye hva jeg skal spise for ei hel uke, så jeg handler ofte for mye selv om jeg planlegger på forhånd hva jeg skal ha. Dessuten har jeg lett for å spise for mye hvis jeg har mye god mat liggende i huset. Dette gjelder særlig for pålegg. Hvis jeg handler ofte, men kun det jeg vet jeg trenger for de aller nærmeste dagene, sparer jeg både penger og kalorier. Lage små porsjoner med middagsmat, helst ikke mer enn jeg kan spise i et måltid, eller for en dag til. Jeg vet at det anbefales å lage større porsjoner og fryse ned, men ofte frister ikke den frosne maten noe særlig og blir bare liggende i fryseren. Nylaget mat smaker mye bedre. Bruk eventuelle rester på en kreativ måte. Det meste blir godt i ei suppe, det gjelder særlig for visne grønnsaker. Handle mat på tilbud når det er noe jeg vet jeg trenger, men ikke bare fordi det er billig. Det kan igjen føre til at maten blir liggende i fryseren i lange tider, og tilslutt bli kastet, eller at jeg spiser mer enn jeg har godt av. Det beste er å handle akkurat det jeg trenger, hverken mer eller mindre. Gå jevnlig igjennom lageret av tørrvarer som mel, gryn, ris og pasta, og andre langtidsholdbare matvarer som hermetikk, krydder, kryddersauser og oljer slik at de blir brukt innen de blir for gamle. Tørrvarer, hermetikk og oljer kan godt spises etter datostemplingen, men varer ikke i årevis heller. Det samme gjelder også for fryseren. Feite matvarer som laks og bacon blir fortere dårlig enn magre matvarer slik som torsk eller kyllingfilet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0991 Skrevet 13. januar 2016 #26 Del Skrevet 13. januar 2016 La oss si at en kaffe koster 30 kr. Dersom du kjøper kaffe 5 ganger i uken, så blir det 645 kr i måneden. Derimot kan du spare mye penger på å la være å ha bil (har du mulighet til å sykle?), droppe unødvendige forsikringer, bytte til en billigere bolig, og ikke kjøpe nye teknologi dingser i et sett (PC, telefon, osv..). Støtter forslagene om videresalg av ting man ikke trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #27 Del Skrevet 14. januar 2016 Begynte for alvor å sette på spareblusset i forfjor sommer, altså sommeren 2014. Siden da (halvannet år) har jeg spart 165.000,- og jeg står på hardt. Jeg forsaker mye, men det er nødvendig når man SKAL spare en viss periode av livet. Jeg drar f.eks. veldig sjelden på kjøpesenter. Og når jeg må dit fordi jeg har et bestemt ærend (apoteket f.eks.) så går jeg kun i den butikken jeg har et ærend i, og droppe " å bare kikke" i alle de andre, for da ender man som regel opp med å kjøpe noe. "Åh, den var fin" eller "det er jo kjekt å ha" osv. Jeg er beinhard og går bare rett forbi butikkene. Ingen titting. Uteliv er nesten lik null. Var ute en gang i sommer, det er alt. Holder meg stort sett hjemme, for det er gratis, og det bruker man ikke penger på. Kjedelig kanskje, men må man, så må man. Jeg besøker heller venninner hjemme. Jeg hadde ikke klart å spare så mye om jeg drakk opp alle pengene på dyr alkohol på byen, bare èn øl koster jo en hundrelapp! Jeg kjøper aldri kaffe ute. Skal jeg ha noe drikke, går jeg innom supermarkedet og kjøper en brus til butikkpris, ikke på kiosken. Har sluttet å kjøpe blader osv. Kjøper ikke klær lenger. (Jeg har så mye klær at stativ og skap er helt sprengt, så det er ikke plass til mer uansett). Min last er brus. Jeg drikker mye brus, Pepsi Max, men det unner jeg meg. Nå har jeg satt på spareblusset på alt annet, og den ene tingen lar jeg passere Anonymkode: d5fe1...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå