Gå til innhold

Urinveisinfeksjon, sex, medisin og sånn...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I desember fikk jeg ny kjæreste, og det skulle to runder i senga til før jeg fikk UVI. Fikk første utbrudd julaften, 1 døgn etter sex. Fikk 3 dagers kur Selexid og ble raskt bra, men det begynte å blusse opp igjen etter 1 uke, noen få timer etter vi hadde sex igjen. Endte på legevakten 1. nyttårsdag, og tisset da blod. Var så fortvilet at jeg gråt, Hadde sterkt utslag på urinprøven, og ble da satt på 10 dagers kur 500 mg ciprofloxacin. 

Var på mitt faste legekontor i dag og de tror jeg kanskje har hatt en liten nyrebekkenbetennelse, ut fra medisinen legevakten ga meg. 

Er bedre enn jeg var, tisser ikke blod lenger og svien er ikke så kronisk og sterk. Men det svir fortsatt i blant (særlig på morgenen) og jeg kjenner et lett trykk i nedre mage. Er det normalt eller er jeg på feil medisin igjen? 

Jeg er også bekymret for sexlivet til meg og min nye kjæreste... Plutselig gruer jeg meg til sex og har tanker om at nå som jeg har ny kjæreste så "må" vi ha sex 3 ganger i uka, og det er det siste jeg har lyst på nå. Har alltid pleid å tisse rett etter sex, og det har jeg også gjort med han. Er det annet jeg / vi kan gjøre for å unngå dette? Spesielle stillinger eller annet? 

Anonymkode: c132f...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gjør deg ferdig med kur og ta urinprøve ett par dager etter den er avsluttet. Ta c-vitamin hver dag. Drikk godt med vann/væske i løpet av dagen. Tranebærkapsler brukte jeg en tid og det fungerte godt for meg. Gå på toalettet etter sex. Selv tar jeg meg en dusj nedentil i tillegg. Du kan forsøke å unngå stillinger hvor penis presser på fremre skjedevegg leste jeg  når googlet :)

Anonymkode: c92ff...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir sårbar for nye urinveisinfeksjoner etter antibiotika, jeg hadde selv probeblemer med at jeg fikk ny infeksjon gang på gang etter endt medisinkur. Jeg fikk det også alltid etter sex, har med tiden funnet ut at jeg må tisse umiddelbart etter sex. Kan også få infeksjon hvis vi holder på for lenge og noen ganger ved oral. Har også lest at det kan være nyttig at begge parter vasker seg før sex. Hold deg varm, spesielt pass på å ikke frys på rumpa! 

Helt enig i det AB skriver over her om stillinger, jeg merker veldig fort at jeg får vondt når penis støter mot fremre skjedevegg, altså mot urinrøret/blæren. 

Prøv å gjøre alt forebyggende sånn at du slipper å få det på nytt og måtte ta antibiotika igjen - etter min erfaring blir du bare mer og mer sårbar for nye infeksjoner for hver antibiotikakur! 

Kosthold med mye sukker kan også gjøre at man letter får infeksjon. Tranebær og c-vitamin fungerer etter min erfaring best om man tar det forebyggende, kan holde infeksjonen borte. Jeg har det siste halve året tatt silicium-tilskudd daglig, etter å ha lest en sted at det kunne hjelpe ved tilbakevendende infeksjoner, og jaggu har jeg vært helt infeksjonsfri! 

Ellers bør man drikke mye, aldri holde seg men tisse med en gang, og passe på å tisse ut alt sammen. 

Alt i alt så handler det meste om å holde blæra bakteriefri! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hva det kommer av, men med eksen så slet jeg vanvittig med uvi. Kunne få det etter hver gang vi hadde sex. Skikkelig slitsomt. Kjøpte våtservietter som han vasket over penisen med før sex, og det hjalp litt. Men fikk likevel infeksjon i blant.

han jeg er sammen med nå, har jeg kun fått det 1 gang i løpet av 2 år. Så tror kanskje man matcher dårlig med enkeltes bakterieflora, men vet ikke.

Anonymkode: e9863...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...