Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #1 Skrevet 8. oktober 2004 Hva menes med personinntekt eller reell inntekt?? Jeg får oppgitt at min nettoinntekt i 2003 var ca 225000 og den relle inntekten var 74000 :klø: Noen som kan forklare dette for meg?
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Har du sett på hva som står i selvangivelsen din?
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #4 Skrevet 8. oktober 2004 Har du sett på hva som står i selvangivelsen din? Jada, ifølge selvangivelsen hadde jeg inntekt på 250000 ifjor *skjønner enda mindre*.
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #5 Skrevet 8. oktober 2004 De 74.000 var vel utregnet skatt? Nei, det var betalt ca 52000 i skatt. Prøvde på nytt og fikk da opp 85000 i reell inntekt. Men det er jo like latterlig og jeg skjønner stadig mindre.... Men jeg vet jo hva jeg tjente ifjor. Skjønner bare ikke hvordan de kommer fram til tallene som står på skattelistene. Og hva som menes med reell inntekt...
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #6 Skrevet 8. oktober 2004 Kanskje det er inntekt du har igjen når alt er trukket fra? Altså når du har betalt skatt, betalt lån, hus, osv så er det dette beløpet du har igjen? Jeg vet ikke altså, bare tipper..
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #7 Skrevet 8. oktober 2004 Det som forbauser meg mest er, må dere gå dit for å sekke inntekten deres? Antagelig har du selvangivelse og lønnsoppgaven du brukte til utfylling. Det må da være enklere å ta frem selvangivelsen , der står alle dine fradrag, skatt og alt du trenger..
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2004 #8 Skrevet 10. oktober 2004 Det som forbauser meg er at disse listene fortsatt legges ut... Burde blitt stengt alle disse sidene som tilbyr søk på naboens inntekt. I mine "unge og dumme dager" har jeg søkt, det skal jeg ikke legge skjul på, men i fjor tok det hele overhånd for min del. Da var det en av disse sidene som tilbød så mye ekstrainformasjon at jeg ble helt kvalm! Man kunne bla. få opplysninger om hvor mange med mitt etternavn som tjente så så mye, hvem som var "fattigst" osv. Nei, fjern skattelistene og la de nysgjerrige heller ringe på hos naboen og be om lønnsslippene neste år!
Gjest Madden Skrevet 10. oktober 2004 #9 Skrevet 10. oktober 2004 Synes det er ganske irriterende at folk får innsyn i økonomien min på det viset..jeg har jo ikke bedt om det selv!
Soppen Skrevet 10. oktober 2004 #10 Skrevet 10. oktober 2004 Det værste er venner som går inn og sjekker... Og i ettertid blir de sure og tverre, fordi man tjener mere enn de!
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #11 Skrevet 10. oktober 2004 Nei' date=' fjern skattelistene og la de nysgjerrige heller ringe på hos naboen og be om lønnsslippene neste år![/quote'] Greit Frysepulver! Kan jeg stikke innom rett etter at du er ferdig med selvangivelsen. Byr du på kaffe mens jeg går igjennom økonomien?
opera Skrevet 10. oktober 2004 #12 Skrevet 10. oktober 2004 Tja, for meg var det greit å oppdage at eksen som liksom skal betale barnebidrag etter evne - tjente 180 000. For tre barn blir det minimalt, men firmaene hans sopte inn 20 millioner - jeg får ikke noe mer bidrag for det. Men jeg vet jo at han har til sukker på grøten da.
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2004 #13 Skrevet 10. oktober 2004 Nei, fjern skattelistene og la de nysgjerrige heller ringe på hos naboen og be om lønnsslippene neste år! Nå er vel ikke hovedmålet med skattelistene at vi skal kunne sjekke naboene (selv om det er en bieffekt), men at vi skal sjekke samfunnet. Hvem som bidrar, hvem som sniker seg unna, hvordan skatteregler egentlig slår ut etc. En annen positiv side ved skattelistene er faktisk at man KAN sjekke naboen - eller kollegaen. I England f.eks. er skattelistene hemmelige - og det er også forbud mot å diskutere lønn mellom kollegaer i mange bedrifter. Da er det ikke lett å sjekke at det er lik lønn for likt arbeid, at kvinner tjener like mye som menn i samme stilling osv.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2004 #14 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg er ikke for en statlig tvang av lik lønn for likt arbeid, jeg synes arbeidstakerne skal forhandle seg frem til en egen avtale med sjefen sin, så det argumentet faller bort. Dersom arbeidsgivere i England nekter arbeiderne sine å snakke om lønn så får jo det være opp til de. Det skal ikke jeg blande meg borti
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2004 #15 Skrevet 11. oktober 2004 Hehe, hvis jeg hadde ØNSKET det, så hadde du fått lov
Gjest gjest1 Skrevet 11. oktober 2004 #16 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg er ikke for en statlig tvang av lik lønn for likt arbeid' date=' jeg synes arbeidstakerne skal forhandle seg frem til en egen avtale med sjefen sin, så det argumentet faller bort. [/quote'] Argumentet faller bort for din del, men her i Norge er det faktisk opprettet et eget likestillingsbyrå som jobber nettopp med dette med lik lønn for likt arbeid for begge, ergo er dette noe som er ønsket for Norge som nasjon. Men du kan jo alltids flytte til England da, så får du leve etter prinsippet ditt der?
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #17 Skrevet 11. oktober 2004 Det bekymrer meg at jeg i 2003 var blant dem som har netto formue. Rim i Hagen og meg, liksom... Hele 800 kroner, faktisk. Det er helt sant, jeg har lest det på internett! Men det var da. Nå har vi heldigvis kvittet oss med alle 800 kronene (og litt til), så neste år lyser den behagelige nullen mot meg igjen.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2004 #18 Skrevet 11. oktober 2004 Argumentet faller bort for din del, men her i Norge er det faktisk opprettet et eget likestillingsbyrå som jobber nettopp med dette med lik lønn for likt arbeid for begge, ergo er dette noe som er ønsket for Norge som nasjon. Men du kan jo alltids flytte til England da, så får du leve etter prinsippet ditt der? Jeg liker ikke begrepet "nasjon", dessuten vil ikke JEG ha et "likestillingsbyrå" (heter vel strengt tatt ikke BYRÅ heller, men, men). England kan forøvrig ikke tilby meg idealsamfunnet mitt, så tenker jeg holder meg her og prøver å forandre dette landet jeg allerede bor i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå