Gå til innhold

Fukt sokkel leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten min har nettopp flyttet inn i en leilighet som ligger i sokkelen på huset..

Vi har merket at det er veldig fuktig der inne fra start å opplyste eier om dette. Eier kom ned "brautende" om at d aldri hadde vært problemer med noe fukt der før å ba om at vi tørket klærne ute istedenfor inne osv osv.. Vi sa alle ventilene var åpne og gulvvarmen i alle rom var på. Monterte en panelovn rett under ene ventilen. Det er totalt 2 ventiler i leiligheten 1 i stue og 1 på soverom. Begge er åpne 24/7. Bad har avtrekksvifte.

Dagen etterpå var han der å blåste rein ventiler koblet noe på vvb å la om flexrøret til avtrekksviften på badet som går gjennom boden. Det hjalp litt på å vi fant ut at det skulle gå greit å bo der.

Likevel nå i ettertid når det er blitt rundt 18-20 minusgrader ligger det 1-2cm med fukt i kanten på vinduene, inatt når det var -20 merket jeg det var ekstra kjølig på soverommet og det kjentes "bitende" ut, kan tenke meg det var en 18 grader på soverommet. Kjente på ventilen å den var våt (hang en dråpe fra den). Jeg glemte å kjenne på vinduet som vi har hengt et pledd forran pga innsyn, døren til soverom og stue er alltid åpne for gjennomtrekk. Vi har en luftsluker der inne å noen sokker med kattesand rundt om i leiligheten.

kan nevnes at tidligere leietakere hadde vannlekasje på vvb under vask og platen er totalråtten, smuldrer opp bare man ser på den. Eier sier den skal skiftes.

klestørk kan vi gjøre på bad med gulvvarme og viften på, må da holde døren til badet lukket.

Er det noen som har andre forslag på hvordan vi kan få bukt ned fukten? Bør vi være redd for mugg/sopp?

vi er jo redd for helsen vår og samtidig møblene. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sålene dere leier er det huseiers jobb å fikse dette. Jeg skjønner at dere er redde for helsen deres. Vi flyttet fra en lik leilighet etter at det ble oppdaget sopp i veggene og samboer hadde fått kronisk bihulebetennelse. 

Anonymkode: 8cf53...803

Skrevet

Bodde også i et sånnt høl, var konstant irritert i luftveiene i et helt år.... En bekjent overtok, og det ble visst mye bedre med en sånn luftavfukter fra ClasOhlson til lutt over 1000 kr. Den kunne ta ut 3 liter på dager de både tørket tøy og kokte poteter...!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde også slik for en periode og var ikke annet enn syk. Konstant feber og forkjølelse. Jeg har praktisk talt ikke vært syk etter jeg flyttet derfra. Huseier ordnet med en luftavfukter, og jeg helte ut litervis med vann daglig. Allikevel ble det ikke stort bedre. Det var rett og slett gjort en dårlig jobb med dreneringen av bygget. 

Da jeg flyttet ut var det mugg langs veggen hvor senga hadde stått blant annet. Ikke rart jeg var konstant syk. Å bo i et fuktig hjem er helseskadelig. Jeg vil egentlig bare anbefale deg å finne et annet sted å bo som ikke er fuktig om det ikke vil  hjelpe med en slik avfukter.

Anonymkode: a4ae7...f5f

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen!

Har vært noen kalde dager, det er varmt inne da!

Det virker tørt her nå, kan ikke merke jeg er noe spesielt irritert i luftveiene mine men har bare bodd her 1 månede nå da.

Har en hodegavl på soverommet inn til veggen, lurer på om jeg skal ha den der eller om jeg skal fjerne den? 

Hvis det nå er sånn at det kommer mugg/sopp bak senga en gang så står jo den mellom veggen og senga, eller om jeg skal kvitte meg med den å satse på det ikke skjer? er jo seng til 12 000kr...... huseier har fortsatt ikke byttet innredning til kjøkken... sjekket litt nøyere under den og der var det mye svartsopp/svertesopp...... vi ble litt vel panisk der og da å kontaktet huseier dagen etterpå.

Vi fikk til svar at det ikke var så skummelt som man leste i eventyr bøkerne og vi kunne vaske det av med Isopropanol og whipes..... jeg fikk det bort men valgte likevel å kjøpe Desalin, et middel som skal forhindre videre soppvekst men jeg får ikkke tatt resten før det fjerner innredningen. Ikke kan jeg fjerne innredningen pga VVB står under... 

Så går da å venter.. Hadde et spørsmål om hvordan jeg står hvis det skulle bli noe sak av dette? jeg har jo opplyst om det, muntlig å per SMS... vi trengte ikke betale depositum.

Skrevet

Les litt på nett om tips, jeg fant mye nyttig da vi bodde slik. Det er typisk å få mugg bak senga, for det blur fuktig på soverommet i løpet av natta. Spesielt mot yttervegger som er kjøligere. Så sett gjerne senga litt ut fra veggen. 

Da vi flytta inn i vår stod det en seng der, men vi vilke bruke vår egen. Da vi flytta den så vi at det var masse mugg på veggen og nede ved listene. Utleier vaska av, penslet på soppdrepende middel, og malte over. Kan ikke si jeg ble fornøyd sånn alt i alt, for selg om veggen ble ok, så var det åpenbart mer bak gulvlista, det lukta skikkelig sopp.... Men vil gi deg et tips: jeg meldte meg inn i leieboerforeningen, og fikk snakke gratis med advokater der. Vi hadde diskutert oss til 1000 kr avslag på leien fordi vi i praksis hadde kun ett rom i stedet fir to den flrste mnd., inntil dette var fikset. Det sa advokaten var veldig bra, fordi man vanligvis kan forvente 10-15 % "rabatt" i slike situasjoner. Du burde sjekke dette, ogdå med tanke på om du blur uten kjøkken. 

Skrevet (endret)

*sorry mye skrivefeil, gikk litt fort...:-P

Endret av Frøken I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...