Gå til innhold

morsmelk oppbevaring

Anbefalte innlegg

Gjest Tiny i.i.
Skrevet

Hvor lenge kan utpumpet morsmelk stå i kjøleskap/frys før den blir ubrukelig? Har glemt det de sa på barselavd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står det i Spedbarnsboken:

- i kjøleskap 0-4 grader i 8 døgn

- i kjøleskapets interne fryseboks i inntil 2 uker

- i fryseboks i kjøleskap med egen dør til fryseren 3- 4 mnd

- i dypfryseren (- 19 grader) i inntil 6 mnd.

Selv hadde jeg melken i kjøleskap i 2- 3 dager, syntes i grunnen det var lenge nok med tanke på ferskheten.

Gjest trixie ikke pålogget
Skrevet

Jeg syntes 8 døgn i kjøleskapet hørtes veldig lenge ut...

Har du sett hvordan morsmelken ser ut etter 3 døgn i kjøleskapet?? Jeg ville i alle fall ikke gitt den til mitt barn da!

Jeg oppbevarte min morsmelk toppen ett døgn i kjøleskap og 3 mnd i fryseren! Det var dette jeg ble anbefalt på barselavdelingen hvor vi lå.

Skrevet
Dette står det i Spedbarnsboken:

- i kjøleskap 0-4 grader i 8 døgn

Det må da være direkte feil! På intensivavdelingen på sykehuset hadde de kjøleskap som holdt ca 4 grader der de oppbevarte morsmelken. Den ble merket med dato og klokkeslett, og ble kastet -24 timer- etter at den var pumpet ut!

Skrevet

I boken "Mamma for første gang" står det at morsmelk er holdbar i kjøleskap i inntil 2 døgn.

Skrevet

Jeg synes morsmelk som har stått i kjøleskapet noen timer ser discusting ut,,...(fettet ligger på toppen,..æsj. Jeg hadde aldri klart å drikke det, mao, jeg hadde aldri klart å gi den til noen andre,..)

Skrevet
Jeg synes morsmelk som har stått i kjøleskapet noen timer ser discusting ut' date=',...(fettet ligger på toppen,..æsj. Jeg hadde aldri klart å drikke det, mao, jeg hadde aldri klart å gi den til noen andre,..)[/quote']

Det er egentlig slik kumelk ser ut også da (hvis ingen har tuklet med den), ikke noe ekkelt med det vel?

Det er jo bare å riste den, så ser den ut som den skal igjen.

Vil du ikke spise youghurt eller rømme heller da, som ofte må røres litt i for å få tilbake "originalkonsistensen"?

Skrevet

Helt enig, det er jo bare og riste det men 8 døgn!!!!hadde aldri gitt babyen min det.

Det må være en feil, jeg gikk alltid ut fra ett døgn, maks ett og et halvt døgn i kjøleskap.

Skrevet
I boken "Mamma for første gang" står det at morsmelk er holdbar i kjøleskap i inntil 2 døgn.

Ja dette virker mer logisk på meg..

Skrevet

Jeg bruker det helst innen ett døgn, men det har gått to dager en gang eller to.

Melka skiller seg og ser ekkel ut fordi den ikke er pasteurisert. Den blir normal igjen om du rister den eller varmer den opp.

Skrevet

2-3 dygn håller sig mjölken om den kylts ner direkt efter urpumpning.

Vi har serverat vår son mjölk som pumpats ut på fredagslunch/eftermiddag på måndag förmiddag och som förvarats i kylskåp. Det tycker jag är OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...