Gå til innhold

Pass for 3-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om barn på 3 år trenger pass for å dra til Danmark.  Vi planlegger en uke i Danmark til sommeren. Hører så mye forskjellig. Noen som vet? Må vi i såfall ta barnet med på passkintorer og ta bilde på lik linje med voksne-eller kan vi ta med passbilde?  

Anonymkode: 418d2...7fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Dere trenger ikke pass til barnet for å reise til Danmark. 

Anonymkode: fff23...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av dere trenger pass for å reise til Danmark, og strengt tatt innenfor resten Schengen også. Men hvis du skal ha pass til 3 åringen må dere ha med bilde, og fullmakt fra den andre forelderen dersom hun/han ikke er med.

https://www.politi.no/om_politiet/internasjonalt_samarbeid/schengen_samarbeidet/

https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/

Anonymkode: 468fd...59e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dere trenger pass for å reise til Danmark, og strengt tatt innenfor resten Schengen også. Men hvis du skal ha pass til 3 åringen må dere ha med bilde, og fullmakt fra den andre forelderen dersom hun/han ikke er med.

https://www.politi.no/om_politiet/internasjonalt_samarbeid/schengen_samarbeidet/

https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/

Hvor mange har fulgt med på gårsdagens og dagens nyheter? Alle, uansett alder, trenger pass enten de skal til Danmark, Sverige eller lengre bort. Det er innført grensekontroll fra klokken 12 i dag i Danmark. Ingen slipper inn eller ut uten pass. Schengenavtalen er truet, i følge tyske politikere. (Og hva har schengen med dette å gjøre? Jo fri flyt over grensene, er ikke lengre mulig.) 

Anonymkode: 28700...f70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange har fulgt med på gårsdagens og dagens nyheter? Alle, uansett alder, trenger pass enten de skal til Danmark, Sverige eller lengre bort. Det er innført grensekontroll fra klokken 12 i dag i Danmark. Ingen slipper inn eller ut uten pass. Schengenavtalen er truet, i følge tyske politikere. (Og hva har schengen med dette å gjøre? Jo fri flyt over grensene, er ikke lengre mulig.) 

Danmark har innført midlertidig grensekontroll mot Tyskland og Sverige har innført ID-kontroll av alle reisende fra Danmark. I og med at ts reiser fra Norge til Danmark, og så fra Danmark til Norge igjen er ikke det noe problem. Hun trenger fortsatt ikke pass.

Skrevet

Jeg ville skaffet pass uavhengig av grensestasjonen pr dags dato, just in case. Man vet aldri når man kan trenge det, og det tar ikke all verdens tid å få ordnet heller. Bedre føre var, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Danmark har innført midlertidig grensekontroll mot Tyskland og Sverige har innført ID-kontroll av alle reisende fra Danmark. I og med at ts reiser fra Norge til Danmark, og så fra Danmark til Norge igjen er ikke det noe problem. Hun trenger fortsatt ikke pass.

Nrk kveldsnytt sier nå at man slipper ikke inn i Norge eller i Danmark uten pass eller annen legitimasjon! Følg litt med før du protesterer. 

AnonymBruker
Skrevet

Fergene krever ofte pass selv ved normal grensekontroll.

Anonymkode: 1ed11...511

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nrk kveldsnytt sier nå at man slipper ikke inn i Norge eller i Danmark uten pass eller annen legitimasjon! Følg litt med før du protesterer. 

"Annen legitimasjon" er stikkordet her, det må jo alle ha med seg når de reise noe sted uansett, og barn som reiser med foreldre er fritatt fra dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så sær at jeg alltid har med pass når jeg reiser til utlandet, enten det er Danmark eller Canada :) Så når vi reiste i sommer så hadde jeg med passet til guttungen selv om vi strengt talt ikkje trengte det.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg er så sær at jeg alltid har med pass når jeg reiser til utlandet, enten det er Danmark eller Canada :) Så når vi reiste i sommer så hadde jeg med passet til guttungen selv om vi strengt talt ikkje trengte det.

Jeg også. Bedre føre var....

Barna har jo ikke noe annet legitimasjon og ting kan skje. I disse dager er det jo idioti å prøve å reise uten :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om barn på 3 år trenger pass for å dra til Danmark.  Vi planlegger en uke i Danmark til sommeren. Hører så mye forskjellig. Noen som vet? Må vi i såfall ta barnet med på passkintorer og ta bilde på lik linje med voksne-eller kan vi ta med passbilde?  

Anonymkode: 418d2...7fc

Med fly innenlands i Norge må ikke barnet ha pass når det reiser med deg som har legitimasjon. 

Danmark er jo EU og frem til nå har det vært samme regler der.

Anonymkode: 731c5...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...