Gjest care Skrevet 8. oktober 2004 #1 Skrevet 8. oktober 2004 Er det evt. noen sykepleiere som kan oppklarer noe for meg her. Har hatt en veneflon i hånden og tok den ut for et par dager siden. Men den er så vond. Det virker som blodåren har hovet opp, eller som at veneflonplasspissen ligger igjen. Det kjennes faktisk ut som den ligger der og når jeg tar på den gjør det vondt. Er dettte vanlig? Hvor lenge kan jeg regne med at det vil være slik. Begynner å bli litt bekymret for at den skulle ligge igjen der, men det vet jeg jo at den ikke gjør. Men lell, mye rart skjer jo som man ikke kan forklare. Er jeg på bærtur nå?
Gjest StoreSky Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Datteren min fikk lagt inn venoflon i romjula, hun var blå og øm leenge! Sikkert sånn som ved nålestikk, noen ganger er det blåflekk om ømt en stund, andre ganger merker man ikke det. Mens venoflonen er jo en smule større så da blir det sikkert litt "verre". Men hvis det ser betent ut (rødlig, gult puss, o.l.) så kanskje ringe legevakta/legen og høre?
Gjest care Skrevet 8. oktober 2004 #3 Skrevet 8. oktober 2004 Datteren min fikk lagt inn venoflon i romjula, hun var blå og øm leenge! Sikkert sånn som ved nålestikk, noen ganger er det blåflekk om ømt en stund, andre ganger merker man ikke det. Mens venoflonen er jo en smule større så da blir det sikkert litt "verre". Men hvis det ser betent ut (rødlig, gult puss, o.l.) så kanskje ringe legevakta/legen og høre? Det er verken betent eller ømt, men vondt og opphovet og det kjennes som sagt ut at plastnålen sitter igjen!. Tenkte det var noen fagfolk her inne som kunne berolige meg på at dette er vanlig. Jeg gir det uansett et par dager til.
Søte B Skrevet 8. oktober 2004 #4 Skrevet 8. oktober 2004 Hei! Det er helt normalt at det vil være litt ømt og ubehagelig der venflonen har blitt satt inn. Går nok over etter hvert :-)
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #5 Skrevet 8. oktober 2004 Har hatt veneflon MANGE, mange ganger. Har opplevd det samme som deg flere ganger. På meg har det som oftest skyldtes at de måtte grave ekstra etter åren (har veldig svake blodårer), eller at de sprøytet inn saltvæske uten at veneflonen lå i en åre. Da kom det en fin kul som var der lenge!
Gjest Virvel Skrevet 8. oktober 2004 #6 Skrevet 8. oktober 2004 Er ikke sykepleier og har aldri satt en veneflon i mitt liv, men jeg har tatt mye blodprøver, og har fungert mye som nålepute selv også. Det du beskriver høres ganske normalt ut, så jeg tror du kan slappe helt av. :-) Kan ikke tenke meg at det ligger noe igjen der inne. Mange har lett for å bli blå og ømme hvis man ikke klemmer på stikkstedet umiddelbart etter at nålen er ute, og det er klart det blir verre når det er en veneflon som har ligget der i lengre tid. Jeg har opplevd et par ganger at medstudenter har bommet heftig på meg ved prøvetaking, og etterpå har hele underarmen vært blågrønn og svinevond, og det blir gjerne en liten kul akkurat på stikkstedet også, men det går alltid over.
Gjest care Skrevet 9. oktober 2004 #7 Skrevet 9. oktober 2004 Er ikke sykepleier og har aldri satt en veneflon i mitt liv, men jeg har tatt mye blodprøver, og har fungert mye som nålepute selv også. Det du beskriver høres ganske normalt ut, så jeg tror du kan slappe helt av. :-) Kan ikke tenke meg at det ligger noe igjen der inne. Mange har lett for å bli blå og ømme hvis man ikke klemmer på stikkstedet umiddelbart etter at nålen er ute, og det er klart det blir verre når det er en veneflon som har ligget der i lengre tid. Jeg har opplevd et par ganger at medstudenter har bommet heftig på meg ved prøvetaking, og etterpå har hele underarmen vært blågrønn og svinevond, og det blir gjerne en liten kul akkurat på stikkstedet også, men det går alltid over. Det er stor forskjell på en vanlig blodprøve og en veneflon i hånden. Jeg ser nok at jeg har forklart meg noe klønete i forhold til denne problemstillinen. Meg jeg har roet meg litt ned, selv om det kjennes ut som hele plastnålen ligger i armen min. Men pytt sann
Gjest Virvel Skrevet 10. oktober 2004 #8 Skrevet 10. oktober 2004 Det er stor forskjell på en vanlig blodprøve og en veneflon i hånden. Ja det var liksom det jeg prøvde å få frem... Når man kan bli så blå og øm av bare en vanlig blodprøve, er det klart man kan bli enda verre av en veneflon, men farlig er det ikke. Bare vondt.
showgirl Skrevet 11. oktober 2004 #9 Skrevet 11. oktober 2004 Veneflonspissen ligger ikke igjen. Venekanylen føres inn i åren, så draes den ut igjen(nåla) mens det ligger en slags ørtynn "åre" inni din åre. Helt vanlig det er ømt der, kan bli misfarget og blir lett hematom. Veneflon skal byttes/stelles ca hver 3 dag for at det ikke skal sette seg vondt. Håper det går bedre med hånden din nå
Gjest care Skrevet 11. oktober 2004 #10 Skrevet 11. oktober 2004 Veneflonspissen ligger ikke igjen. Venekanylen føres inn i åren, så draes den ut igjen(nåla) mens det ligger en slags ørtynn "åre" inni din åre. Helt vanlig det er ømt der, kan bli misfarget og blir lett hematom. Veneflon skal byttes/stelles ca hver 3 dag for at det ikke skal sette seg vondt. Håper det går bedre med hånden din nå Takk, har ventet på et slikt svar. Er det da vanlig at det kjennes ut som "åren" ligger igjen? Jeg har ingen misfarvelse, bare en åre som er knallhard og forflytter seg når jeg tar på den, den hopper liksom bort.
showgirl Skrevet 11. oktober 2004 #11 Skrevet 11. oktober 2004 Ja det er helt normalt Er det altså bare smerter du har der veneflonen lå? Ikke rødt, hovent, varmt ol?Men man kan altså få infeksjon så om du syns det er noe som er "muffens" kan du bare gå innom et legekontor å få sykepleier der til å se på det. Det koster neppe noe og du får "beroliget" deg selv
Gjest Madden Skrevet 12. oktober 2004 #12 Skrevet 12. oktober 2004 Regner med at det var helsepersonell som fjernet veneflonen for deg..det er ikke mulig å ta ut en veneflon og la venekateteret (plasthylsen) stå igjen inne i åra! At åren føles litt øm og opphovnet er normalt, vedvarer problemet får du ta kontakt med lege slik at han får tittet på det! lykke til!
Himmelblå Skrevet 12. oktober 2004 #13 Skrevet 12. oktober 2004 er selv sykepleier, og det er som sagt umulig at veneflonen ligger igjen inne i åren. når en trekker den ut så ser en jo det at en har fått med seg alt. men det er helt vanlig å bli blå, øm og gjerne en liten "bul" oppå åren. det vil forsvinne etter en stund:)
Gjest care Skrevet 13. oktober 2004 #15 Skrevet 13. oktober 2004 Nå har du jo fått flere beroligende svar allerede, men vil bare legge til min erfaring også. Pga kronisk sykdom har jeg veldig ofte veneflon, og at blodåren etterpå føles hard der som veneflonen har stått (akkurat som du beskriver), har jeg opplevd mange ganger. Tror nok det har en sammenheng med at den kanskje har stått i litt for lenge og dermed irritert åra litt. Men det er iallefall ingen grunn til bekymring, for det forsvinner av seg selv etter ei stund Takk for svar. Jeg hadde veneflonen inne i fem dager så det er nok grunnen til at det kjennes slik ut. Nå er jeg mer beroliget selv om årene enda er stiv etter en uke.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #16 Skrevet 21. mars 2009 hei. hadde selv veneflon for ei uke sia .. mn bare i en dag .. mn har så utroli vondt i armen..har hatt veneflon mange ganger før uten å få vondt, mn denne ganga r d fortsatt vondt å strekke ut armen, og vis æ presser på blodårene lenger nede på armen, da gjør d vondt .. det er vel ikke no farli?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #17 Skrevet 21. mars 2009 Jeg fikk også en knallhardt område på blodåren etter en veneflon. Da det ikke var blitt bedre på en mnd, så begynte jeg med Hirudoid krem. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...Fsearch%3Dingen Jeg smurte på flere ganger daglig og hårdheten i blodåren forsvant fullstendig. Fås kjøpt på apotek uten resept.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #18 Skrevet 22. mai 2009 du har mestsannsynlig en tromboflebitt.... en liten betennelse i åra....
Gjest Gjest_kvinne_* Skrevet 22. mai 2009 #19 Skrevet 22. mai 2009 Er det evt. noen sykepleiere som kan oppklarer noe for meg her. Har hatt en veneflon i hånden og tok den ut for et par dager siden. Men den er så vond. Det virker som blodåren har hovet opp, eller som at veneflonplasspissen ligger igjen. Det kjennes faktisk ut som den ligger der og når jeg tar på den gjør det vondt. Er dettte vanlig? Hvor lenge kan jeg regne med at det vil være slik. Begynner å bli litt bekymret for at den skulle ligge igjen der, men det vet jeg jo at den ikke gjør. Men lell, mye rart skjer jo som man ikke kan forklare. Er jeg på bærtur nå? Det kan høres ut som en begynnende tromboflebitt som er en årebetennelse i en overfladisk vene. Det kan også dreie seg om en lokal infeksjon. Dersom forverring kan du oppsøke lege.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #20 Skrevet 22. mai 2009 Det kan høres ut som en begynnende tromboflebitt som er en årebetennelse i en overfladisk vene. Det kan også dreie seg om en lokal infeksjon. Dersom forverring kan du oppsøke lege. Hehe, det er fem år siden innlegget ble skrevet, regner med at dette har ordnet seg for trådstarter.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå