Gå til innhold

Blogger versus resten av verden - er vi ikke litt lei av denne historien etter hvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Helene Drages magebilde har blitt slettet fra Instagram. IG har ikke sagt noe om hva som har skjedd, og det har antageligvis vært en autoslett etter en rapportering. Hun mener derimot at hun har blitt utsatt for kroppsdiskriminering, da mer lettkledde kropper enn dette har fått stå uten konsekvenser tidligere. Til tross for at fakta i denne historien overhodet ikke er kjent får hun diktere rett til Side2, i kjent blogger-stil.

http://www.side2.no/trening/helens-bilde-ble-fjernet-fra-instagram---det-blir-nesten-kroppsdiskriminering/3423176391.html

Fra før har hun en instagram som er krydret av lettkledde magebilder, rumpebilder i g-streng, puppebilder og bikinibilder (alle skjermdumper fra hennes egne åpne IG). Hun har også tidligere fått medieoppmerksomhet for andre tilbakevisninger av ansiktsløs kritikk, som mennesker som skal ha sagt til henne hun ikke kan være PT uten sixpack, trene i shorts, eller gå i bikini. Hvem disse kritikerne faktisk er, er mer usikkert. 

I tillegg har man bloggere som Ørjan Burøe som utelukkende baserer bloggen sin på klikkhoring om hvordan han får kommentarer fra (unevnte) fremmede som han deretter slakter i bloggen sin, Fotballfrue følte seg anklaget av Mammapolitiet. 

Er det blitt slik at vi er blitt så glade i narrativet blogger vs. Samfunnet. eller Blogger vs. Verden at vi (og media) er villige til å trykke hva som helst? Og hvorfor er det blitt slik at disse uspesifikke fiendebildene er så populære?

Endret av Tapet
Videoannonse
Annonse
Gjest gundagrynte
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Tapet skrev:

Helene Drages magebilde har blitt slettet fra Instagram. IG har ikke sagt noe om hva som har skjedd, og det har antageligvis vært en autoslett etter en rapportering. Hun mener derimot at hun har blitt utsatt for kroppsdiskriminering, da mer lettkledde kropper enn dette har fått stå uten konsekvenser tidligere. Til tross for at fakta i denne historien overhodet ikke er kjent får hun diktere rett til Side2, i kjent blogger-stil.

http://www.side2.no/trening/helens-bilde-ble-fjernet-fra-instagram---det-blir-nesten-kroppsdiskriminering/3423176391.html

Fra før har hun en instagram som er krydret av lettkledde magebilder, rumpebilder i g-streng, puppebilder og bikinibilder. Hun har også tidligere fått medieoppmerksomhet for andre tilbakevisninger av ansiktsløs kritikk, som mennesker som skal ha sagt til henne hun ikke kan være PT uten sixpack, trene i shorts, eller gå i bikini. Hvem disse kritikerne faktisk er, er mer usikkert. 

I tillegg har man bloggere som Ørjan Burøe som utelukkende baserer bloggen sin på klikkhoring om hvordan han får kommentarer fra (unevnte) fremmede som han deretter slakter i bloggen sin, Fotballfrue følte seg anklaget av Mammapolitiet. 

Er det blitt slik at vi er blitt så glade i narrativet blogger vs. Samfunnet. eller Blogger vs. Verden at vi (og media) er villige til å trykke hva som helst? Og hvorfor er det blitt slik at disse uspesifikke fiendebildene er så populære?

Vi er ikke litt lei....vi er drittlei!..beklager valg av ord.....Litt ironisk at HD klager over at bildet blir fjernet når hun selv kritiserte bildet som Blondinebella la ut...det var da hun syns at BB godt kunne gå ned noen kilo...akkurat ja....

Endret av gundagrynte
Skrevet (endret)

Det ligger ganske så mange bilder ute på Instagram som viser ulike kroppsdeler som har litt eller mye fett på seg. Det eneste som ikke er lov å vise er vel kjønnsorganer og kvinnelige brystvorter. 

Men over til problemstillingen: Bloggere bruker dette for hva det er verdt. De er offeret. Alltid. Samme hva det gjelder. De kan ikke angripes med kritikk av bedriften de driver, for da er det personkritikk og de blir lei seg må vi jo forstå. De blir såret når vi retter et kritisk lys på hvordan de driver bedriften, når vi maser om merking av reklame og når vi setter spørsmålstegn ved bedriftens virke. 

De gjør seg uangripelige, og av en eller annen merkelig grunn ser det ut til at mange godtar det. De støttes, hylles av privatpersoner, blir brukt som eksempler på hvor urettferdig og slem verden er av media, og de mottar et tonn av støtte fra kjendiser - som selvsagt har opplevd akkurat det samme tidigere, og vet hvordan det er. 

Og på denne måten kan de fortsette ser det ut til.. 

Endret av Evans
Skrevet
32 minutter siden, Evans skrev:

Det ligger ganske så mange bilder ute på Instagram som viser ulike kroppsdeler som har litt eller mye fett på seg. Det eneste som ikke er lov å vise er vel kjønnsorganer og kvinnelige brystvorter. 

Stemmer, savner #eggplantfriday altså. (IGs egen hasjtag for mannlige snabler som ble lagt ut hver fredag)

On topic:

Jeg føler bloggere er blitt fritatt fra det å måtte underbygge påstandene sine med fakta og begrunnelser.  

Er ikke side2 i samarbeid med flere bloggere? Blir vel ikke nøye hva de skriver da. Spalteplass blir det uansett.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må bare legge til en ting til angående det bildet. HD skriver at hun legger ut slike bilder av seg selv med bar mage for å vise at hun er glad i kroppen sin som den er. Man skal ikke fokusere så mye på kroppens utseende, men heller hva kroppen din kan gjøre for deg

Hmmm.. Nå syns nå jeg at lettkledde bilder fokuserer rimelig mye på utseende, men det kan jo hende det er bare meg. 

• Liker 11
Gjest Stringfellow1
Skrevet

er jeg virkelig den eneste personen her inne, som ikke gidder å lese slike tullete blogger?

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Milio skrev:

Jeg må bare legge til en ting til angående det bildet. HD skriver at hun legger ut slike bilder av seg selv med bar mage for å vise at hun er glad i kroppen sin som den er. Man skal ikke fokusere så mye på kroppens utseende, men heller hva kroppen din kan gjøre for deg

Hmmm.. Nå syns nå jeg at lettkledde bilder fokuserer rimelig mye på utseende, men det kan jo hende det er bare meg. 

Altså, Helene Drage er som fitnessbloggere flest, når hun føler treningen går hennes vei og hun går nedover i vekt, bombarderes internett av bilder av mer eller mindre lettkledd karakter, og når vekten kryper oppover tar man frem den høyhalsede genseren og myspacevinkler. Nå har hun gått ned i vekt noen uker, og da blir det mer lettkledde bilder igjen. Hun har blitt eksponert noe voldsomt, også lettkledd, på nett, så at hun tror at hun sensureres er jo helt latterlig. I tillegg har hun skjønt at hun både får mye bra PR når hun kler av seg og samtidig tilsynelatende tar avstand fra utseendefokus. 

Men overordnet vet jo alle at "nå skal jeg fokusere på prestasjon" er en treningsbloggs-eufemisme for "jeg har gått opp i vekt" eller "jeg klarer aldri få til slankekuren min". 

Endret av Tapet
Gjest Snøsøta
Skrevet
10 timer siden, Milio skrev:

Haha, du har helt rett :) Hvis det virkelig var hva kroppen kan gjøre for oss, så måtte det vel være like bra å vise at armen løfter en kopp med vann mot munnen (livsviktig), at man går opp en trapp (vi kommer oss rundt dit vi vil), vasker gulvet (hygiene er viktig for helsa) eller handler (mat må vi ha!) :) 

Gjest gundagrynte
Skrevet (endret)
12 timer siden, Milio skrev:

:) Jeg bare venter på at en eller annen tar en debatt med henne i det offentlige og virkelig påpeker motsigelsene hennes...for det er flust av dem! Fint og flott at hun er opptatt av sak, men det blir dessverre bare overeksponering av kropp..

Endret av gundagrynte
Skrevet
11 timer siden, Stringfellow1 skrev:

er jeg virkelig den eneste personen her inne, som ikke gidder å lese slike tullete blogger?

De færreste menn leser slikt tanketomt vrøvl. Hvorfor tanketomt vrøvl drar damer som fluer på møkk vet jeg ikke.

Hvorfor kan de ikke bruke hjernekapasiteten til noe mer fornuftig?

Skrevet
6 minutter siden, WubWub skrev:

De færreste menn leser slikt tanketomt vrøvl. Hvorfor tanketomt vrøvl drar damer som fluer på møkk vet jeg ikke.

Det kan man si, samtidig så kaster man kanskje litt stein i glasshus når vi er på KG.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Summers skrev:

Det kan man si, samtidig så kaster man kanskje litt stein i glasshus når vi er på KG.

Åh? Jeg leser ingen blogger på KG.

Skrevet

Går dere inn på matforumet og sier dere synes det er meningsløst med middag eller i hobbyforumet og at der ikke ser poenget med strikking heller? Hva er det med menn på forumet og deres intense ønske om å ta avstand fra det hele tiden :P

Gjest Stringfellow1
Skrevet

hvis man lever av å drive med blogging - og i tillegg tjener ganske gode penger på dette - så burde man faktisk tåle at noen kritiserer alt det piss preiket man til stadighet kommer med. I stedet for å drive med hersketeknikker, som å stemple alt mulig som "netthets" eller personangrep......

at slike sutrekopper som Sophie Elise (og lignende bloggere) i det hele tatt klarer å tjene gode enger på bloggingen sin, er i alle fall langt utenfor min fatteevne.
men det aller mest skuffende er vel at hun faktisk klarer å skaffe seg et så mange daglige lesere over så lang tid med alt dette tullet sitt. Dette sier vel sitt om hva mange nordmenn er interessert i, og anser som viktig...

Gjest Cement
Skrevet (endret)

At side2 dekker konstruerte konflkter av typen Helene D's grusomme instagramopplevelse er ikke overraskende - konflikter selger, det er noe av det første journaliststudenter lærer. Men for en uinspirerende jobb det må være å skrive tendensiøst tull om bagateller. Er det overhodet mulig å finne et mindre problem å skrive om, enn at en person sannsynligvis har rapportert inn et instagrambilde, som deretter ved en feil er slettet? Side2 har til og med kontaktet Instagram for å få en forklaring. Skikkelig gravejournalistikk.

Endret av MinnaMilanda
Skrevet
Den 5. januar 2016 at 10.59, WubWub skrev:

I stedet sitter mange menn og ser på engelsk fotball timesvis helga gjennom. Gjerne iført favorittlagets drakt, omtrent som 5-åringene i barnehagen til sønnen min. Kvinner leser mye flere bøker enn menn, de gjør det mye bedre på skolen, og er i stort flertall på studier som juss og medisin. 

• Liker 4
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet
Den 4-1-2016 at 23.02, Stringfellow1 skrev:

Du er ikke alene. ;) :tommel:

Skrevet

Jeg synes det er på den måten bloggerne trekker inn leserne hele tiden. 

De prøver å skape blest ved å ta opp kontroversielle tema, men er ikke istand til å takle det faktum at det også kommer negative reaksjoner på bloggingen deres. De skal klappes og strykes medhårs og brøler ut om å følge seg forfulgt og tråkket på når de får negativ oppmerksomhet. Selv der de prøver å hjelpe, ødelegger de mye i sin uvitenhet og uvillighet til å ta til seg kritikk.

Og jeg synes de mye godt er dramadronninger hele gjengen. 

Skrevet
2 timer siden, Trosten skrev:

I stedet sitter mange menn og ser på engelsk fotball timesvis helga gjennom. Gjerne iført favorittlagets drakt, omtrent som 5-åringene i barnehagen til sønnen min. Kvinner leser mye flere bøker enn menn, de gjør det mye bedre på skolen, og er i stort flertall på studier som juss og medisin. 

Men har lavere gjennomsnittslønn enn menn, og er underrepresentert innen styrearbeid....

Skrevet (endret)
8 timer siden, Stringfellow1 skrev:

hvis man lever av å drive med blogging - og i tillegg tjener ganske gode penger på dette - så burde man faktisk tåle at noen kritiserer alt det piss preiket man til stadighet kommer med. I stedet for å drive med hersketeknikker, som å stemple alt mulig som "netthets" eller personangrep......

at slike sutrekopper som Sophie Elise (og lignende bloggere) i det hele tatt klarer å tjene gode enger på bloggingen sin, er i alle fall langt utenfor min fatteevne.
men det aller mest skuffende er vel at hun faktisk klarer å skaffe seg et så mange daglige lesere over så lang tid med alt dette tullet sitt. Dette sier vel sitt om hva mange nordmenn er interessert i, og anser som viktig...

Men tar politiet dem alvorlig når de leser hele bloggen og analyserer innhold vs kommentarfelt? 

Endret av O.G.
  • Opprett ny...