Gå til innhold

Tips til melkefritt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har trolig melkeproteinintoleranse og lurer på om det er noen som har gode tips til et melkefritt kosthold. Jeg har veldig lyst på melkeprodukter som cottage cheese og hvitost, men vet jeg ikke kan spise det. Noen som vet om erstatninger. Jeg bruker soyamelk og soyayoghurt. Ellers blir det de samme påleggene hver eneste dag, og jeg må si jeg begynner å bli drit lei av skinke og leverpostei. Jeg har tenkt på leverpostei (go og mager uten melk), skinke, egg, makrell i tomat, avokado og syltetøy...ellers er det tomt for ideer. Har dere noen gode oppskrifter å dele. Tar imot det meste. Er ikke kresen, men er veldig opptatt av et sunt kosthold..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hummus er godt på brødskive, gjerne med et lite dryss krydder for variasjon og farge. Jeg lager store porsjoner og fryser ned i små bokser, så jeg ikke tiner mer enn nødvendig.

Det finnes "ost" uten melk. Det gjelder mye av de revne "osten" som selges i poser. Du kan også se etter veganske osteerstatninger. Vegansk kremost med snackpaprika skal være veldig godt.

Ekte majones skal ikke inneholde melk, så mange majonesbaserte pålegg kan være melkefrie. 

Prøv andre slags fiskepålegg. 

Bruk grønnsaker. Med et tykt lag salat, noen skiver tomat og et par redikker er det ikke nødvendig med noe ekstra.

Les innholdsfortegnelsen på ting, det er overraskende mye som inneholder melk, men det er også ting som ikke inneholder melk selv om du skulle tro det

Skrevet

Nøttesmør! Kan lages selv og blandes etter smak. Foreslår Veganmisjonen for inspirasjon :)

Eller vil jeg forslå reker og andre skalldyr som kreps og krabbe, røykelaks med eller uten eggerøre, roastbiff, kyllingskinke/kyllingfilet, spekeskinke (farlig godt sammen med aioli!) og frukt som banan og eple. Innbiller meg også at mange butikker har melkefritt sjokoladepålegg i allergihylla, dersom du har lyst å være litt usunn innimellom :)

Skrevet

Takk for tips. Jeg finner ikke noen som selger revet ost uten melk..? Vet du hvilket merke det gjelder? Fant ut at det visstnok er noen som selger mozzarella laget på bøffalomelk, så kanskje det blir pizza på fredag? :) Jeg kommer nok til å spise en del egg når den med allergi i huset drar vekk og reker var bra du sa.. Hadde glemt at vi har 5 kg i frysen :P Bare til å komme med flere tips til oppskrifter og annet ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...