AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #1 Skrevet 4. januar 2016 Legging... er ett helvette her om dagen. Skrev en tidligere tråd om det. Problemet er; masing etter utallige ting, hun må fortelle noe, si noe, vi må komme opp så hun kan si det osvosvosv.... Idag forberedte vi på at hun fikk velge seg 2 ting å ha med i sengen. Det ble koseklut og bamsen sin. Nå etter 40 minutt kom spørsmålet om å få en klut til og smokk (Som hun ikke engang bruker!!) Da sa jeg såklart nei, og minte henne på at hun nå hadde de tingene du hadde valgt. Hun gråter skiiiikkelig tørt,krokodilletårer.... og er igang i å gå over i sinne nå fordi jeg overser henne ganske. Hun har gått ned trappen 2 ganger, da har jeg rolig fulgt henne uten å gi særlig oppmerksomhet. Svarer ikke når henne roper/gråter.... Er dette helt feil av meg?? Føler ikke det er så mange andre løsninger nå.. da vi har vært innom alle punkter som finnes. Anonymkode: 0c4aa...22b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #2 Skrevet 4. januar 2016 Jeg syns da dette høres helt rettferdig ut. Men jeg har ikke barn, så hva vet vel jeg. Anonymkode: 454d6...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #3 Skrevet 4. januar 2016 Stå på! Dette er en god måte å gjøre det på. Fortsett å være rolig, følge tilbake i seng og forklar at det er natta, du har fått "sånn og sånn", vi kan prate masse mer i morgen, nå skal du sove. Det kan ta tid, og flere netter, men det er eneste måten - vis at dere ikke gir dere, og det blir som dere har sagt. Og det viktigste: dere må begge gjøre det på samme måten, helt til det ikke er noe problem lenger. Hjelper lite om du "fikser det", så går far tilbake til gamle vaner når han skal legge. Jeg har ikke hatt akkurat samme utfordringen, men noe annet som har blitt løst på samme måte. Etter dag 1 pratet vi ikke så mye om det, bare hva forventningene var til neste dag. Etter dag 2 gikk det litt bedre, da skrøt jeg av henne for at hun var flinkere enn før. Dag 3 gikk det enda bedre, og mer skryt og oppmuntring. Det ble mye tårer og tull, men det ble betydelig mindre dag for dag, og jeg valgte å fokusere på det positive i det i stedet for at det fortsatt var en del tull. Anonymkode: ae8c6...0b8 5
Gjest supernova_87 Skrevet 4. januar 2016 #4 Skrevet 4. januar 2016 Har du funnet ut hvorfor hun gjør det? Er hun redd, er hun ensom, kjeder hun seg, er hun ikke trøtt nok, vil hun ikke "bare fordi"? Kan hende dere har gjort dette for lenge siden, men jeg tror jeg ville spurt henne den gangen jeg gikk opp, og hun da ville ha en smokk eller hva søren "hva er det du tenker på?", "føler du på noe?", kanskje hun er redd eller ensom, og da finnes det jo andre ting å trygge henne med enn ting. Jeg ville, i den grad det går, snakket med henne.
absinthia Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 Du gjør det riktige, fortsett sånn! På den hissigste og mest utholdende 3-åringen min, har jeg vel en personlig rekord på en halvtimes sutring og masing, samt rundt 2 timer med illsint brøling. Tok omtrent tre dager, så var alt helt greit. 2
Outlander Skrevet 4. januar 2016 #6 Skrevet 4. januar 2016 Kanskje du kan lage en plakatt hvor hun får et klistremerk hver morgen hvis hun legger seg uten å masse. Når hun får en hele uke (eller det du bestemmer) får hun en premie som er gøy- feks teselskap med dukkene, en playdate med en venn osv osv. Men stå på- leggetid til de små er et helvete!!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 15 timer siden, IamGroot skrev: Kanskje du kan lage en plakatt hvor hun får et klistremerk hver morgen hvis hun legger seg uten å masse. Når hun får en hele uke (eller det du bestemmer) får hun en premie som er gøy- feks teselskap med dukkene, en playdate med en venn osv osv. Men stå på- leggetid til de små er et helvete!! ja takk for tips. vi gjorde det forrige gang leggingen gikk trått. Så har vi harr en god periode, og nå er vi der igjen. Men nå er ikke det gulrot nok .... uff ja, jeg fortsetter ihvertfall. Anonymkode: 0c4aa...22b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #8 Skrevet 5. januar 2016 15 timer siden, Rainstorm skrev: Har du funnet ut hvorfor hun gjør det? Er hun redd, er hun ensom, kjeder hun seg, er hun ikke trøtt nok, vil hun ikke "bare fordi"? Kan hende dere har gjort dette for lenge siden, men jeg tror jeg ville spurt henne den gangen jeg gikk opp, og hun da ville ha en smokk eller hva søren "hva er det du tenker på?", "føler du på noe?", kanskje hun er redd eller ensom, og da finnes det jo andre ting å trygge henne med enn ting. Jeg ville, i den grad det går, snakket med henne. Jada. Hun sier hun er redd noen ganger. Men prøver å finne en balanse over hvor mye hun egentlig er redd og hvor mye som er tull. Prøver å snakke med henne si slik som «er det vanskelig å sove idag? Noen ganger er det ikke så lett osv». Vurderer litt å legge ipaden der med hakkebakkeskogen eller skinnvotten e.l. stående på (hun elsker de). Usikker på om det er dumt eller ei? Vi er jo i 1 etg og hun hører oss jo godt, men mulig hun trenger noe å fokusere litt på.. :S:S Anonymkode: 0c4aa...22b
Gjest agnesb Skrevet 5. januar 2016 #9 Skrevet 5. januar 2016 15 timer siden, absinthia skrev: Du gjør det riktige, fortsett sånn! På den hissigste og mest utholdende 3-åringen min, har jeg vel en personlig rekord på en halvtimes sutring og masing, samt rundt 2 timer med illsint brøling. Tok omtrent tre dager, så var alt helt greit. uff ja.. her er det 1-2 timer hver kveld nå.. før var det stille etter 5-10 minutt. Kanskje hun kom en gang. men som regel bare for en kos til e.l.... Jaja det skal ikke være bare lett! hehe
Gjest agnesb Skrevet 5. januar 2016 #10 Skrevet 5. januar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Stå på! Dette er en god måte å gjøre det på. Fortsett å være rolig, følge tilbake i seng og forklar at det er natta, du har fått "sånn og sånn", vi kan prate masse mer i morgen, nå skal du sove. Det kan ta tid, og flere netter, men det er eneste måten - vis at dere ikke gir dere, og det blir som dere har sagt. Og det viktigste: dere må begge gjøre det på samme måten, helt til det ikke er noe problem lenger. Hjelper lite om du "fikser det", så går far tilbake til gamle vaner når han skal legge. Jeg har ikke hatt akkurat samme utfordringen, men noe annet som har blitt løst på samme måte. Etter dag 1 pratet vi ikke så mye om det, bare hva forventningene var til neste dag. Etter dag 2 gikk det litt bedre, da skrøt jeg av henne for at hun var flinkere enn før. Dag 3 gikk det enda bedre, og mer skryt og oppmuntring. Det ble mye tårer og tull, men det ble betydelig mindre dag for dag, og jeg valgte å fokusere på det positive i det i stedet for at det fortsatt var en del tull. Anonymkode: ae8c6...0b8 Ja sant. Han tror ikke helt på at det er løsningen. Han mener vi skal gå opp og roe henne når hun blir leiseg/sint. og det er jo forsåvidt greit nok... men det er jo likedan idet han går ut døren igjen, så jeg føler man da bare lager det større fordi hun blir mere trist da han går. Tenkte jeg skulle komme litt godt igang nå og få oss litt på riktig spor. Så får han komme etter. For hun VET så godt at han kommer, han henter ting, han leser enda en bok osv..
Vera Vinge Skrevet 5. januar 2016 #11 Skrevet 5. januar 2016 15 timer siden, Rainstorm skrev: Har du funnet ut hvorfor hun gjør det? Er hun redd, er hun ensom, kjeder hun seg, er hun ikke trøtt nok, vil hun ikke "bare fordi"? Kan hende dere har gjort dette for lenge siden, men jeg tror jeg ville spurt henne den gangen jeg gikk opp, og hun da ville ha en smokk eller hva søren "hva er det du tenker på?", "føler du på noe?", kanskje hun er redd eller ensom, og da finnes det jo andre ting å trygge henne med enn ting. Jeg ville, i den grad det går, snakket med henne. Jeg er helt for å snakke med barn, men jeg tviler på at en 3-åring kan gi noe godt svar på hvorfor hun ikke vil sove. Da mener jeg heller de voksne må prøve å tolke oppførselen hennes for å få noe svar. Og det er jo helt vanlig at småbarn trenerer legging fordi de enten syns det er kjedelig å legge seg når de heller kan leke, eller de bruker legging som en måte å forsøke å bestemme på. Ellers er jeg enig med andre her at et så stort barn bør få minimal service og oppmerksomhet etter at lyset et skrudd av. Faste leggerutiner, gjerne bok og/eller sang, og så skal det være stille/rolig. Og da ville jeg gjort som deg, ts, fulgt barnet til senga med minimalt med oppmerksomhet. Med det mener jeg ikke å ignorere all gråt eller alle spørsmål, men man trenger jo ikke å komme løpende med en gang en 3-åring begynner med sutregråt. 2
MissLucy Skrevet 5. januar 2016 #12 Skrevet 5. januar 2016 jeg tenker at det de egentlig vil , når de ber om alle disse tingene er mer tid med mamma og pappa. Da pleier vi å gi dem det. Jeg henter vannet eller bamsen eller hva det måtte være, og legger meg ved siden av barnet og synger eller leser litt. Da sovner de fortere enn de ville gjort hvis vi dro en grensesettingskamp, barnet får mer mamma/pappatid, og jeg får alenetiden min fortere og med mer kvalitet. Jeg har ikke noe behov for å markere regler og grenser for et barn som bare ønsker mer tid med foreldrene sine etter en lang dag på hver sin kant i hhv barnehage og jobb. 2
Gjest agnesb Skrevet 5. januar 2016 #13 Skrevet 5. januar 2016 32 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg er helt for å snakke med barn, men jeg tviler på at en 3-åring kan gi noe godt svar på hvorfor hun ikke vil sove. Da mener jeg heller de voksne må prøve å tolke oppførselen hennes for å få noe svar. Og det er jo helt vanlig at småbarn trenerer legging fordi de enten syns det er kjedelig å legge seg når de heller kan leke, eller de bruker legging som en måte å forsøke å bestemme på. Ellers er jeg enig med andre her at et så stort barn bør få minimal service og oppmerksomhet etter at lyset et skrudd av. Faste leggerutiner, gjerne bok og/eller sang, og så skal det være stille/rolig. Og da ville jeg gjort som deg, ts, fulgt barnet til senga med minimalt med oppmerksomhet. Med det mener jeg ikke å ignorere all gråt eller alle spørsmål, men man trenger jo ikke å komme løpende med en gang en 3-åring begynner med sutregråt. Ja egetlig litt enig. og når jeg spør har hun jo 10 forskejllige grunner, så føler jeg nesten forvirrer henne mer.. Hun fikk jo en lillebror for 2mnd siden så kan jo ha sammenheng der og (selvom dette problemet har vært her lenge før han kom) Men tørr nesten ikke spørre & grave for mye om det heller.. om hun faktisk ikke har tenkt på det engang! nei sant. Jeg har sagt hun kan komme om det er noe «viktig» eller hun må tisse. Men klart, for en 3 åring er jo alt fra at det brenner til å glemme fantasi vennen sin viktig nok....... ts
Gjest agnesb Skrevet 5. januar 2016 #14 Skrevet 5. januar 2016 13 minutter siden, Amafalathiel skrev: jeg tenker at det de egentlig vil , når de ber om alle disse tingene er mer tid med mamma og pappa. Da pleier vi å gi dem det. Jeg henter vannet eller bamsen eller hva det måtte være, og legger meg ved siden av barnet og synger eller leser litt. Da sovner de fortere enn de ville gjort hvis vi dro en grensesettingskamp, barnet får mer mamma/pappatid, og jeg får alenetiden min fortere og med mer kvalitet. Jeg har ikke noe behov for å markere regler og grenser for et barn som bare ønsker mer tid med foreldrene sine etter en lang dag på hver sin kant i hhv barnehage og jobb. Ja skjønner hva du mener, og har tenkt tanken selv. Her ligger det nok noe i det du sier ifht pappaen ihverfall, han jobber mye og er ofte borte i helgene. Hun sier at hun ikke liker at pappa er borte og det er vondt å høre. Jeg og går ofte med på 1 bok til eller 1 sang til osv. Leggerutinen er på 15 minutter. Da leser vi, snakker om dagen, synger litt. Vi passer på å alltid gjøre noe rolig koselig før leggetid. Tegne, leke duplo eller lignende. Men ett sted må det jo stoppe. Det er ikke slik at hun ikke ser oss også bare kaster vi henne i seng uten noe kos hehe
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #15 Skrevet 5. januar 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Legging... er ett helvette her om dagen. Skrev en tidligere tråd om det. Problemet er; masing etter utallige ting, hun må fortelle noe, si noe, vi må komme opp så hun kan si det osvosvosv.... Idag forberedte vi på at hun fikk velge seg 2 ting å ha med i sengen. Det ble koseklut og bamsen sin. Nå etter 40 minutt kom spørsmålet om å få en klut til og smokk (Som hun ikke engang bruker!!) Da sa jeg såklart nei, og minte henne på at hun nå hadde de tingene du hadde valgt. Hun gråter skiiiikkelig tørt,krokodilletårer.... og er igang i å gå over i sinne nå fordi jeg overser henne ganske. Hun har gått ned trappen 2 ganger, da har jeg rolig fulgt henne uten å gi særlig oppmerksomhet. Svarer ikke når henne roper/gråter.... Er dette helt feil av meg?? Føler ikke det er så mange andre løsninger nå.. da vi har vært innom alle punkter som finnes. Anonymkode: 0c4aa...22b Vi er inne i samme problemstillingen. Løsningen her er å legge seg ved siden av henne (hun er redd for monstre, krokodiller, mørke osv) og VIL (trenger? Ønsker?) ha en voksen der når hun skal sove. Vi kan være hos henne i 5-10 minutter under innsovning, eller "sloss" i halvannen time. Vi gjør det enkleste for alle... Anonymkode: e9121...788
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #16 Skrevet 5. januar 2016 Vi legger oss ssmmen, snakker litt om dagen etc, så er vi stille i mørket til hen sovner. Tar ikke mye tid og er en fin slutt på dagen. Ser ingen grunn til å gjøre det til en kamp slik som det er om barnet "hyler" - krokodilletårer eller ei. Anonymkode: d2a99...03a
Outlander Skrevet 5. januar 2016 #17 Skrevet 5. januar 2016 Anbefale IKKE at du begynne å skru på ipaden og la den være der. Da blir det mas om ipaden til alle tiders- vi vet jo hvor avhengig barn (og jo voksne) blir med disse dingser Jeg gjørde likt noen andre her inne - jeg eller pappa satt ved siden av sengen slik at min minste følte seg trygg og begynt å sove, samt at vi hadde nattlampene ved sengen og lys på i gangen. Dette gjørde vi en liten stund og deretter begynte vi å ta et minutt fra tiden vi var der hver 3-4 dag.
MapleSirup Skrevet 5. januar 2016 #18 Skrevet 5. januar 2016 Det er kjempefint at du tar tak nå. Når sånne situasjoner oppstår så skyldes det jo testing av grenser og det har allerede gått litt for langt. Stå på slik du gjør De fleste av oss har vært der... Strikk som tøyes må strammes innimellom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå