Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på første time hos gynekolog i dag. Hun tok ultralyd av livmor, og sa at det virket fint, men at selv om jeg er på 13. menstruasjonsdag, så kunne hun ikke se tegn til eggløsning...ble litt stressa over at hun ikke kunne gi noen hint om hva det kan bety. Hun sa noe om noen eggposer som skulle vært minst 18 som bare var 8...
Skal ta masse blodprøver og så ta ultralyd med kontrastvæske, så får vi se....og så ville hun at vi skulle sette igang med søknadsprosessen til IVF...
...plutselig ble det så virkelig at vi ikke får til å lage barn...regnet nesten med at legen skulle si at "alt er tipp topp, dere må bare være tålmodige". 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eggposene må være 18-20 mm for å bli modne og slippe egget. Når de bare er 8 mm er de alt for små til å modne et egg. Men det kan fortsatt være at egget modnes i denne syklusen det kommer ann på syklus lengde. 

Blodprøvene vil vise hormonnivået og om du har hatt eggløsning eller ikke. 

Anonymkode: ba536...6a0

• Liker 1
Skrevet

Fint forklart! Rent matematisk skal jeg ikke ha eggløsning før om 4 dager, men kanskje det tar enda lengre tid også...? Jeg skal ta blodprøve nå snart, så får jeg vel svar...
Kan dette være et dårlig tegn...? 

Skrevet
2 timer siden, lakrisbåten skrev:

Fint forklart! Rent matematisk skal jeg ikke ha eggløsning før om 4 dager, men kanskje det tar enda lengre tid også...? Jeg skal ta blodprøve nå snart, så får jeg vel svar...
Kan dette være et dårlig tegn...? 

Tja, hva er et dårlig tegn? Det er jo bedre å finne en årsak til barnløsheten, enn å være uforklarlig barnløse? 

Men du bør spørre litt mer - hvorfor vil hun henvise til ivf allerede? Hvorfor har hun ikke troa på eggløsningspiller eller eggløsningssprøyte? Eller er det bare pga hun vil være effektiv? Uansett - så lenge egg og sædkvaliteten er god, og du har nok egg, så er det gode sjanser for å lykkes med ivf (om ikke annet funker). 

Jeg syns ikke du skal se på dette som et dårlig tegn, for manglende eggløsning er som regel ikke et veldig vanskelig problem å fikse, gitt at resten er ok. Tre måneder etter det ble konstantert at jeg ikke har EL av meg selv, og at mannen har redusert sædkvalitet (hadde han ikke hatt det hadde jeg fått eggløsningspiller) var jeg gravid vha prøverør. 

Foreløpig syns jeg ikke du skal ta det som et dårlig tegn, men heller være glad for at det ser ut til at dere finner noe konkret som kan "fikses". :) 

Skrevet
10 timer siden, Sisti skrev:

Tja, hva er et dårlig tegn? Det er jo bedre å finne en årsak til barnløsheten, enn å være uforklarlig barnløse? 

Men du bør spørre litt mer - hvorfor vil hun henvise til ivf allerede? Hvorfor har hun ikke troa på eggløsningspiller eller eggløsningssprøyte? Eller er det bare pga hun vil være effektiv? Uansett - så lenge egg og sædkvaliteten er god, og du har nok egg, så er det gode sjanser for å lykkes med ivf (om ikke annet funker). 

Jeg syns ikke du skal se på dette som et dårlig tegn, for manglende eggløsning er som regel ikke et veldig vanskelig problem å fikse, gitt at resten er ok. Tre måneder etter det ble konstantert at jeg ikke har EL av meg selv, og at mannen har redusert sædkvalitet (hadde han ikke hatt det hadde jeg fått eggløsningspiller) var jeg gravid vha prøverør. 

Foreløpig syns jeg ikke du skal ta det som et dårlig tegn, men heller være glad for at det ser ut til at dere finner noe konkret som kan "fikses". :) 

Takk for pep talken, så klart det er bra å finne ut av det fremfor å gå og lure...må bare klare å omstille meg litt, for jeg har liksom prøvd å ha en tålmodig, optimistisk holdning om at dette ordner seg av seg selv...skjønner jo at det fortsatt kan skje, da. Håper bare hva enn det er, så lar det seg lett fikse.

Hun ville bare sette oss i kø siden det er 6 mnd ventetid..men hun snakket om litt andre "triks" også.

Skrevet
11 minutter siden, lakrisbåten skrev:

Takk for pep talken, så klart det er bra å finne ut av det fremfor å gå og lure...må bare klare å omstille meg litt, for jeg har liksom prøvd å ha en tålmodig, optimistisk holdning om at dette ordner seg av seg selv...skjønner jo at det fortsatt kan skje, da. Håper bare hva enn det er, så lar det seg lett fikse.

Hun ville bare sette oss i kø siden det er 6 mnd ventetid..men hun snakket om litt andre "triks" også.

Ja jeg skjønner det er en omstilling. Jeg gråt da vi fikk beskjed om prøverør, men nå er jeg bare glad det ble slik, for prosessen var for oss så enkel, etter ett år med prøving helt uten håp. 

Synes det høres ut som du er heldig med legen din, som vil henvise allerede. Det er godt mulig at triksene hennes også vil fungere, og innimellom slik behandling kan ting også ordne seg av seg selv. Så prøv å heller glede deg til at nå blir det skikkelig prøving, med større sannsynlighet for å lykkes enn før dere fikk vite om dette! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes medisiner for å modne eggposer så ikke vær stresset over det. Du har større problem om det ikke er noen eggposer for å si det sånn.....

Anonymkode: e740d...c2f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette var veldig trøstende, føler meg litt mer beroliget nå, tusen takk. 

Endret av lakrisbåten
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!
Jeg hadde positiv EL-test 9. januar. Hva tenker dere? Kan en folikkel ha vokst fra ultralydsundersøkelsen 4. jan frem til 9.? 
DPO på torsdag (30 dagers syklus). Føler ikke på meg at vi har klart det, men man vet jo aldri. 
Skal på ny undersøkelse etter neste mens for å sjekke egglederne. Gruer meg. 
Og: jeg har investert i en del av disse EL-testene og dette er første måned jeg tester, men er det slik at EL er på samme tid hver måned om man har stabil syklus?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...