Gå til innhold

Føle seg mer mett = Hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Hvordan skal man klare å føle seg mindre mett?

Har gjort noe research og funnet ut at følgende fungerer:

Melk.

Avocado.

Skogsbær

Jordbær.

Oliven olje.

Stangselleri.

Druer (til en viss grad).

Noen flere innspill?

Takk for svar.

Anonymkode: 5282e...8ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her:

Mente altså:

Hvordan skal man klare å føle seg mer mett?

Skrevet

Mer proteiner. Cottage cheese, bønner, eggehvite etc...

Skrevet

Det er veldig individuelt, forskningen er på spedbarnstadiet, og spriker. Noen har troen på protein, noen på fett, noen på fiber, noen på vann, noen på volum. Jeg tror det er mer komplekst og for min del påvirkes metthetsfølelsen av alt fra dagsform -aktivitetsnivå, søvn, stress, omgivelser - til smak, farge og tekstur på maten, og balansen mellom mange forskjellige næringsstoffer. Du må bare prøve deg fram.

• Liker 2
Skrevet

Det er, som Pringle sier, veldig individuelt. En stund var det ekstrem lavkarbofanatisme her inne på forumet, og en gjenganger var "karbohydrater metter ikke"/"man blir sulten igjen med en gang av å spise karbohydrater" som en universal sannhet. Ble like frustrert hver gang, fordi jeg selv holder meg mye lenger mett på langsomme karbohydrater enn med protein/fett. Begynner jeg dagen med f.eks. egg, er jeg sulten igjen etter et par timer. Begynner jeg dagen med f.eks. et eple, havregrøt eller et par skiver grovbrød, holder jeg lett i fire-fem timer før lunsj de fleste dager. For andre er det da gjerne stikk motsatt. Tror rett og slett man bare må prøve seg frem og øve seg på å kjenne etter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Hvordan skal man klare å føle seg mindre mett?

Har gjort noe research og funnet ut at følgende fungerer:

Melk.

Avocado.

Skogsbær

Jordbær.

Oliven olje.

Stangselleri.

Druer (til en viss grad).

Noen flere innspill?

Takk for svar.

Du må finne noe som samtidig er tungt fordøyelig (type fullkorn, mye fiber etc) og ikke så vrient fordøyelig for akkurat deg at kroppen gir opp og sender videre (noe den vil).

Vi er innmari individuelle, nemlig. Dette er grunnen til at feks fullkornsbrød og havregrøt for noen funker til å holde dem mette i timesvis mens andre (som meg) er stappmette en stund og så blir utsultet brått og plutselig. Tungfordøyelig for de fleste, altfor vrient for noen.

Dersom du er på jakt etter noe som gir stor metthet per kalori så er du, i all hovedsak, på jakt etter grønnsaker og rotfrukter. Seleri, feks, inneholder tilnærmet ingen kalorier. Det samme gjelder for gresskarfamilien (agurk, squash, gresskar etc).

Anonymkode: 7901a...36d

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Pringle skrev:

Det er veldig individuelt, forskningen er på spedbarnstadiet, og spriker. Noen har troen på protein, noen på fett, noen på fiber, noen på vann, noen på volum. Jeg tror det er mer komplekst og for min del påvirkes metthetsfølelsen av alt fra dagsform -aktivitetsnivå, søvn, stress, omgivelser - til smak, farge og tekstur på maten, og balansen mellom mange forskjellige næringsstoffer. Du må bare prøve deg fram.

Veldig bra svar fra Pringle

Anonymkode: e073f...8c9

AnonymBruker
Skrevet

Protein og fiber metter. Matvarer med stort volum i forhold til kaloriinnhold metter. Hvordan du setter ting sammen spiller også en rolle. Havregrøt er for eksempel full av fiber, men jeg for min del blir ikke mett av det, jeg må ha mer protein for å bli mett. Grønnsaker alene er heller ikke nok til å mette meg, men protein i kombinasjon med masse grønnsaker gjør stort sett susen. 

I tillegg vil ting som stress, søvn, trening, humør, osv, påvirke sultfølelsen. Sover jeg for lite, får jeg ofte ulvehunger; jeg blir ikke mett samme hva jeg spiser føles det som. 

Anonymkode: 81ce6...107

• Liker 1
Skrevet

Bønner, linser, kikerter, broccoli; ofte grønnsaker generelt. Spesielt om du lager suppe med en del forskjellig oppi :)

Jeg blir veldig mett av sunne, grove knekkebrød med pålegg. Min nye favoritt er å ha avokado og roastbiff på. Sunt og godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...