Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kjenner jeg begynner å grue meg til egguttaket.. Vi holder til i Porsgrunn. Noen som har vært på egguttak der, evnt andre steder? Var det vondt? Hva fikk dere av smertestillende? :) 

Anonymkode: 9741f...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

kjenner jeg begynner å grue meg til egguttaket.. Vi holder til i Porsgrunn. Noen som har vært på egguttak der, evnt andre steder? Var det vondt? Hva fikk dere av smertestillende? :) 

Jeg hadde mitt første egguttak i Haugesund i oktober. Var kjempenervøs før uttaket, men det var ikke ille i det hele tatt. Jeg sa faktisk rett etterpå at dette kan jeg godt gjøre igjen. 

Jeg tror trikset er å få til å slappe av. Jeg og kjæresten snakket hele tiden istede for å ligge å følge med på skjermen. På den måten klarte jeg å få bort fokuset fra uttaket. 

Jeg husker ikke hva jeg fikk av medisiner, men det var en god cocktail av smertestillende og beroligende. Jeg ga beskjed om sprøyteskrekk og de var veldig snille og flinke å ta vare på meg. 

Her er utdrag fra dagboka mi, egguttak dagen:

Legen startet med ultralyd før han satt lokalbedøvelse. Jeg kjente ikke noe stikk, men det svei litt når bedøvelsen spredte seg. Etter noen minutter så sier plutselig sykepleieren "nå har vi tømt første eggpose," og jeg bare: "hæ, er vi startet?!" Så det sier kanskje litt om hvordan det var :P Jeg kjente aldri noe stikk fra sprøyten, men litt av og til så var det et ubehagelig/litt vondt trykk ved eggstokkene. Det var fullstendig overkommelig, og jeg rynket bare såvidt på nesen en gang. Jeg og mannen min snakket hele tiden, om trening og hvilken bil vi skal kjøpe oss. Det hjalp utrolig mye, for da hadde jeg ikke fokus på egguttaket. Hele greia tok 20 minutter. 

Anonymkode: 3856a...eb3

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mitt første egguttak i Haugesund i oktober. Var kjempenervøs før uttaket, men det var ikke ille i det hele tatt. Jeg sa faktisk rett etterpå at dette kan jeg godt gjøre igjen. 

Jeg tror trikset er å få til å slappe av. Jeg og kjæresten snakket hele tiden istede for å ligge å følge med på skjermen. På den måten klarte jeg å få bort fokuset fra uttaket. 

Jeg husker ikke hva jeg fikk av medisiner, men det var en god cocktail av smertestillende og beroligende. Jeg ga beskjed om sprøyteskrekk og de var veldig snille og flinke å ta vare på meg. 

Her er utdrag fra dagboka mi, egguttak dagen:

Legen startet med ultralyd før han satt lokalbedøvelse. Jeg kjente ikke noe stikk, men det svei litt når bedøvelsen spredte seg. Etter noen minutter så sier plutselig sykepleieren "nå har vi tømt første eggpose," og jeg bare: "hæ, er vi startet?!" Så det sier kanskje litt om hvordan det var :P Jeg kjente aldri noe stikk fra sprøyten, men litt av og til så var det et ubehagelig/litt vondt trykk ved eggstokkene. Det var fullstendig overkommelig, og jeg rynket bare såvidt på nesen en gang. Jeg og mannen min snakket hele tiden, om trening og hvilken bil vi skal kjøpe oss. Det hjalp utrolig mye, for da hadde jeg ikke fokus på egguttaket. Hele greia tok 20 minutter. 

Tusen takk for svar :) det roet meg litt ned, får prøve så godt jeg kan å slappe av :) hvordan var det å sette inn igjen? Hørt det er mye bedre :) 

Skrevet

Det har ingenting å si hvor det er, det er deg det kommer an på om det gjør vondt. 

Jeg syns det var vondt og ubehagelig, men helt overkommelig. Smertene var som menssmerter, så det var vel det at jeg kjente at de romsterte oppi der som gjorde det mer ubehagelig enn bare menssmerter. 

Jeg har hatt mer vondt hos tannlegen, for å si det sånn. 

Følte meg også veldig godt vare på, så selv om det var ubehagelig var det en grei opplevelse. :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) det roet meg litt ned, får prøve så godt jeg kan å slappe av :) hvordan var det å sette inn igjen? Hørt det er mye bedre :) 

Jeg synes faktisk innsett var verre. Men ikke vondt. Eller, litt vondt når hun satt inn speculumet. Og ubehagelig måtte ha urin i blæren. 

Men du trenger ikke være bekymret for noen av delene :-) Bare slapp av og tenk på noe annet så går det fint :-)

AnonymBruker
Skrevet

Mitt første egguttak var på Ullevål og uten morfin, det var helt j#$€%!! Jeg gråt og hang i bøylene og blødde som en gris. Det var helt forferdelig. Byttet til Porsgrunn og ble dopet godt ned på morfin og beroligende og uttaket var overkommelig. Jeg kjente det og det rant en tåre, men det gikk. 

Den andre innsettingen min var veldig vond pga skjev livmorhals, men denne hadde rettet seg ut ved neste innsetting, noe som visstnok ikke var uvanlig i følge gynekologen. 

Dette er 9 år siden, så hvordan det er med medisinering på Ullevål i dag vet jeg ikke.

Anonymkode: f4500...2cd

Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg hadde mitt på riksen, husker ikke smerter i det hele tatt. 

Skrevet

Har hatt 5 forsøk. 2 av gangene var ubehagelig med smerte, men kom meg fint gjennom det. Siste gangen kjente eg ingen ting!! Fikk morfin og andre smertestillende. Var i Haugesund. 

Innsett var ikke vont for meg noen ganger. 

Skrevet

Første egguttak jeg hadde var ganske fælt, men på de tre neste uttakene gikk det ganske så fint - fikk annen smertelindring. Hva jeg fikk husker jeg ikke. Alle uttakene var på Haukeland.

Innsett er ikke noe verre enn vanlig GU (eller kjenner det kanskje litt mer da de ikke bruker glidekrem, men rent vann)

Skrevet

Jeg har hatt 3 uttak. På første tok de 16 egg fra den ene siden og noen fra den andre siden, og de smertestillende hadde ikke begynt å virke skikkelig enda. Vet ikke hvorfor jeg var "treg", men samme doser har fungert godt på meg når jeg tok dem litt tidligere og på tom mage. Selv det første uttaket var helt overkommelig, og det siste, hvor det "bare" ble tatt 11 egg kjente jeg lite, grad 2-3 på smerteskalaen kanskje. Det er veldig forskjellig hvor følsomme eggstokker man har, f.eks hvis eggstokkene er veldig ømme pga endometriose fra før. Hos noen ligger også eggstokkene vanskelig tilgjengelig. Jeg har inntrykk av at de fleste kommer helt greit ut av det, mens et mindre antall er uheldige. Lykke til, ggevinsten kan være kjempestor!

Skrevet

Hatt to uttak i Porsgrunn, jeg hadde ikke litt vondt engang. Det viktigste er å prøve å slappe helt av i kroppen og ikke spenne deg. Synes det føltes ut som om noen poker meg i magen med en finger. Nå skal det nevnes at jeg hadde en god smertecocktail og valium innabords. Valiumet bidro nok til at jeg slappet så godt av :P

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk innsett var verre. Men ikke vondt. Eller, litt vondt når hun satt inn speculumet. Og ubehagelig måtte ha urin i blæren. 

Men du trenger ikke være bekymret for noen av delene :-) Bare slapp av og tenk på noe annet så går det fint :-)

10 minutter siden, Suss81 skrev:

Hatt to uttak i Porsgrunn, jeg hadde ikke litt vondt engang. Det viktigste er å prøve å slappe helt av i kroppen og ikke spenne deg. Synes det føltes ut som om noen poker meg i magen med en finger. Nå skal det nevnes at jeg hadde en god smertecocktail og valium innabords. Valiumet bidro nok til at jeg slappet så godt av :P

Tusen takk for svar alle sammen :) hjelper å høre litt om andres erfaringer :) dette skal gå bra! :D hvordan har det gått med dere? Noen det har blitt velykket for? :)

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, tror faktisk kanskje det. Etter flere aborter er jeg nå gravid igjen. 12U i morgen faktisk. Hjertet slo på fosteret i går, så dette lover bra. UL til torsdag så jeg venter med evt jubel til da :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Suss81 skrev:

Joda, tror faktisk kanskje det. Etter flere aborter er jeg nå gravid igjen. 12U i morgen faktisk. Hjertet slo på fosteret i går, så dette lover bra. UL til torsdag så jeg venter med evt jubel til da :)

Å, så bra! :) masse lykke til videre! :)

Skrevet

Selve uttaket var smertefritt for min del, men var ikke forberedt på smertene som kom når når vi hadde kommet hjem. Det var usaklig vondt rett og slett. Da var det bare å trykke innpå med smertestillende,  ta med en varmeflaske, og sove seg gjennom det til neste dag. Det var rett og slett jævlig. Men er mulig jeg bare var uheldig altså.

AnonymBruker
Skrevet

jeg grudde meg masse. men det var ikke vondt i det hele tatt. gjorde det i danmark. tror legen var veldig flink, men ingenting å grue seg for:-)

Anonymkode: 1fbfd...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...