Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det er arvelig med tvillinger når det er på mor siden, og spesielt til tredje generasjon. Det er meg! Og har tanter som er TRILLINGER.. Og hørt det er større sjanse når man skal ta prøverør, og det skal vi! Er dette bare tilfeldig eller er det mulig at det er i arv/generasjoner? :P 

Anonymkode: 1feb2...cbf

Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet

Toeggede tvillinger er arvelig fra morssiden ja, og oddsen er større ved prøverør. Oddsen vil derimot ikke dobbles når dere skal ta prøverør ettersom det jo bestemmes hvor mange egg som skal settes inn. :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vevila skrev:

Toeggede tvillinger er arvelig fra morssiden ja, og oddsen er større ved prøverør. Oddsen vil derimot ikke dobbles når dere skal ta prøverør ettersom det jo bestemmes hvor mange egg som skal settes inn. :)

Okei :) godt oddsen ikke dobbles ivartfall! :P Hadde jo tenkt oss en i første omgang hvis vi først får det til med hjelp  :) 

Anonymkode: 1feb2...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de bare setter inn ett egg (som de vanligvis gjør) er ikke sjansen noe større ved prøverør. Sjansen er faktisk mindre hvis det er toegget som er arvelig, for ett egg kan ikke bli toegget uansett hva du har arvet... 

Anonymkode: 0ba5b...560

Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg fikk tvillinger ved prøverørs, satt inn to egg :o) Har ikke tvillinger i famile/slekt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått tvillinger ved prøverør, faktisk. 

Anonymkode: 4bc1c...a20

AnonymBruker
Skrevet

Ved prøverrør øker sjansen fordi det evt. settes inn flere egg om gangen.

Arveligheten går på at moren evt. slipper ett eller flere egg under eggløsningen. Sånn sett øker sjansen for flerlinger uavhengig av arvelighet ved prøverrørsbehandling (dersom det settes inn flere egg).

En kvinne har videre økt sjanse for å slippe flere egg ved høy alder (som en slags biologisk reaksjon på at det muligens er siste sjanse for å få barn kanskje?), men ved prøverørsbehandling er det jo legene som bestemmer om det er nødvendig å sette inn flere egg (dårlig eggkvalitet f. eks). Det er vel ikke praksis å sette inn mer enn ett egg dersom det ikke er behov for det, nettopp fordi flerlingsvangerskap alltid er risikosvangerskap.

Jeg er trilling, og min samboer er tvilling. Men vi fikk bare en heldigvis, hehe. I hvert fall i første runde. 

Anonymkode: e316f...92d

AnonymBruker
Skrevet

Riktig det som er sagt over her.

Vi fikk satt inn to egg ved ivf og fikk tvillinger. Men det er mer normalt å sette inne ett egg.  Men det er et risikosvangerskap noe som er grunnen til at det som oftest bare settes inn ett egg.

Anonymkode: f9b8b...a17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...