Gå til innhold

Sliten etter jula

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes jeg leser så mye i avisene om at jula (og andre ferier) er tøff for parforholdet etc. Vel, vi har det supert sammen i ferier og koser oss både som par og som familie (har to små barn). Imidlertid kjenner jeg at utfordringen er å være så tett på min mor. DET tar på kreftene! Jeg blir irritert på at hun har meninger om alt og alle og er lite mottakelig for at hennes syn ikke er det eneste riktige, at hun snakker stygt om alt og alle: det er noe feil med alle andre og hun virker å fryde seg litt over dette uten å se at ikke alt er perfekt med henne og hennes familie heller, hun er veldig skiftende i humøret og når hun er sur (noe hun blir for den minste ting, så alle får litt på tærne for å ikke såre henne), påvirker det på en måte alle fordi hun ikke gjør noe for å skjule det, hun stresset med alt som skal gjøres i jula, og når jula kommer er hun dønn sliten og forstår ikke at vi andre eller ville hatt en mindre familiemiddag og istedenfor hatt henne opplagt og blid.....og mye annet! 

Vet ikke hvor jeg vil med dette egentlig...kanskje bare høre om bare har det på samme måte??

Anonymkode: 94f76...918

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun sånn til vanlig, eller er det bare i jula?

Julestress (med alt det innebærer før jul), få familien hjem til jul, og det å være den som lager til familiemiddager, stiller opp med julefrokost og lunch osv, kan gjøre de fleste litt på tuppa.

AnonymBruker
Skrevet

Du har min fulle sympati. Utrolig slitsomt å høre på folk som klager og baksnakker andre hele tida. Og som bare ser sin side av saken i alle sammenhenger. I forbindelse med jul blir det jo fort mye tid sammen med familien og da får man nok til slutt.

Jeg har det på samme måte med et familiemedlem. Tror det eneste gode rådet jeg har er å prøve å begrense samværet til korte intervaller av gangen. Prøv å bare trekk på skuldrene av all baksnakkingen, om du ikke orker å ta det opp med henne da. Isåfall må du ha litt tro på at hun vil ta hensyn til det du sier, og ikke bare sette seg selv i en offerrolle fordi hun ikke takler kritikk.

Anonymkode: 784d2...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hardt å gå oppå hverandre så mye hvis man ikke treffes så ofte til vanlig. Men tenk også på arbeidsfordelingen; si klart fra at i morgen er det jeg som ordner med alt av middag og du skal slappe av og kose deg med barnebarna e.l. Jeg har vært litt på din mors side i jula; ikke at jeg har vært så sur og baksnakket alle, men vi har hatt julegjester boende. Voksne sådanne, som har campet hos oss i halvannen uke uten å løfte en finger for å bidra med noe som helst... Det gjør meg ingenting at de ikke handler inn noe som helst og tar kraftig for seg av alt hva skuffer og skap kan by på; men å knapt klare å ta av bordet etter seg selv, å ikke rydde bøker/klær/håndklær/toalettsaker eller noe som helst gjør meg fly forbanna. Det er tungt og slitsomt. Jeg var dønn sliten FØR jul pga altfor mye jobb, og humøret ble ikke særlig godt av å ha huset fullt av folk som bare ville bli oppvartet uansett hvilke vinklinger man prøvde seg på.

For framtida kan det være greit kanskje å begrense julebesøket til færre dager, å aktivt bidra med praktiske arbeidsoppgaver/ansvar og å ellers fylle dagene med litt uteaktiviteter så dere ikke blir gående oppå hverandre hver dag.

Anonymkode: ebb01...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar! Hun er igrunnen sånn hele tida, men det blir vel litt forsterket i jula både fordi vi er tettere på hverandre og fordi hun er sliten av å stresse med alt hun skal rekke. Det var vi som var vertskap i år, så i selve juledagene var det ikke ekstra arbeid på henne altså!

Anonymkode: 94f76...918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...