Gå til innhold

Tv-hekta 3-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 3 år gamle sønn er så hekta på å se på tv, jeg blir sprø! Vi har alltid prøvd å begrense tv-titting, og han var senere ute enn sine jevnaldrende med å interessere seg for tv, men nå tar han det igjen. Vi prøver fortsatt å begrense det, blir kanskje halvtime på hverdager og time i helger, men iblant mer også. Han er ganske uselvstendig i lek hjemme, maser på å få med oss hele tiden, så det er jo deilig å la ham se tv innimellom, sånn at man får gjort noe som helst i fred, Men det er mye masing om å få se på tv! "Kan jeg se på tv nå? Når kan jeg få se på tv?" 

Er det vanlig at de er så "tv-slaver"? 

Videoannonse
Annonse
Gjest agnesb
Skrevet

Her står tven på nesten hele dagen. utrolig dårlig vane!!! blir sprø av det..
men igjen så er det ikke så interesant for henne heller. For før satt vi tid å da var hun heeelt opphengt i når hun kunne osv.

Ikke at det er en god løsning men...
Har han noe slik som duplo, leire, lego o.l? Det er ihvertfall en løsning her, for da blir hun i sin egen verden og kan holde på med det lenge.

Men bra dere begrenser da, det er vel ikke så uvanlig kanskje, at de er tv-slaver.

Skrevet

Min erfaring er at det går over. Har en jente som er veldig, veldig opptatt av fjernsynet, og står det på blir hun dratt inn - uansett hva som er på. Så vi må ha klare regler og tidspunkt for når hun får se. Noen ganger er det en halvtime, andre ganger er det lengre. Det med masingen vil nok gå over etterhvert. Vår treåring har nettopp begynt å bli mer selvstendig i lekingen, og vi har til nå måttet leke med henne hele tiden. Noen ganger har storesøster klart å dra henne med, men stort sett har det vært oss som har måttet dra det i gang. Puslespill er hit for eksempel, eller å bake! Nå kan hun finne på å sette seg ned med playmoen og faktisk leke alene - det er ikke hverdagskost for henne. Til motsetning så har storesøster lekt selvstendig siden hun var...alltid? :fnise: Så det har vært ganske uvant for oss.

Skrevet

Ååå. Kjenner meg godt igjen. Min er snart 5 år og det første hun spør om morgenen er om hun kan se på tv. Vært ganske ille nå i juletiden og det er irriterende å høre der samme gang etter gang. Enda verre er at hun blir skikkelig fornærmet.... vi begrenser det i hverdagen og alt og hun er egentlig flink til å leke når hun kommer i gang med det men tven er så fristende. Der sitter hun som en zombie 😠 lol....  håper det er en fase da. 

Skrevet

Jo mer de ser, jo mer vil de mase er min erfaring. Så kutter du det helt ut på hverdagene fek, så vil de slutte å mase ganske raskt også. Problemet blir jo at barnet vet at det er en liten sjanse for å se når hun spør, og da vil de spørre ofte. Vet de at det kun er lørdag/søndag morgen eller kveld, så spør de ikke på ukedagene. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, bush babe skrev:

Jo mer de ser, jo mer vil de mase er min erfaring. Så kutter du det helt ut på hverdagene fek, så vil de slutte å mase ganske raskt også. Problemet blir jo at barnet vet at det er en liten sjanse for å se når hun spør, og da vil de spørre ofte. Vet de at det kun er lørdag/søndag morgen eller kveld, så spør de ikke på ukedagene. 

Enig. Dropp tv-en på hverdagene, i alle fall for en stund. Det blir som masing på butikken, sier du ja én gang så har du det gående. ;) Ta mer kontroll, DU sier fra når det er tv-tid, barnet får ikke bestemme dette.

Dere kan også vurdere å sette tv-en i et annet rom enn stua, eller ha den inni et skap. Ute av syne, ute av sinn. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...