AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #1 Skrevet 4. januar 2016 Jeg er ei jente på 18 år som ikke har det klart hva jeg vil studere eller gjøre videre etter videregående. Jeg har tenkt mye på folkehøgskole, men så sliter jeg med å bestemme meg for hvilken linje og skole jeg skal gå på. Når det kommer til valg av skolen, vil at det skal være under 5 timer i bil unna hjemstedet mitt av forskjellige grunner (Rundt Ålesund eller Trondheim hadde vært det beste). Jeg har lyst til å lage mat, reise (USA, eksotiske/tropiske strøk, storbyer o.l.), være aktiv i naturen og oppleve mye nytt, men det er dessverre vanskelig å finne èn skole som inneholder alle disse kategoriene på en gang. Derfor ser jeg det vanskelig å velge en av kategoriene når jeg har lyst til å gjøre alt samtidig. Er det noen som har råd om hvilken skole/hvilken kategori jeg bør satse på? Eventuelt egne erfaringer fra folkehøgskoler? Noen meninger om hvilken av kategoriene jeg ville fått mest ut av? Setter pris på alle meninger og synspunkter!! Takk. Anonymkode: 14d27...b50
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #2 Skrevet 4. januar 2016 Her må du nesten velge. Det er sjelden du finner linjer som inneholder så mange ting. Hva vil du aller, aller helst? Matlaging har jeg aldri sett noen skoler ha, mend det er snart 20 år siden jeg gikk fhs nå. Reiselinje finner du på flere skoler. Velg den som har det mest spennende tilbudet, bare husk at du må dekke reisen selv. Skolen betaler ikke for deg. Jeg har sett noen skoler som har fokus på reise og bistand. Da får du et annet perspektiv enn bare lek og moro. Å reise til USA kan du gjøre senere, eller ta som au pair f.eks. Å reise til Tanzania, Nepal eller Peru er ikke like sannsynlig. (tilfeldig valgte land.) Oppleve mye nytt får du samme hvilken skole du søker til. Dey er mye å å gjøre utenom linjefagene. Du har alltid noen å være sammen med. Flere skoler har natur og friluftsliv i fokus. Jeg er fra samme område som deg og gikk på Sunnfjord fhs i Førde. Førde er ingen storby akkurat, men der er litt tilbud. Uansett bruker du mesteparten av tiden på skolen. Det er ca 4-5t fra Ålesundtraktene med buss. På Sunnfjord fhs har de nå en beachvolleylinje om du liker sånt. De reiser til Brasil iløpet av året. De hadde tidligere en musikklinje som reiste til London (bet ikke hva de har nå) og en fotolinje som reiste til Egypt og på diverse småturer i området (med overnatting). Som du ser er det ofte et opplegg med reisr, selv om du ikke går reiselinje. Les om flere linjer enn det opplagte. Et siste tips til slutt: gjør gjerne noe helt annet enn du vanligvis gjør. Du har resten av livet til det. Skulle jeg valgt igjen ville jeg prøvd hundesledekjøring i nordnorge eller lignende. Anonymkode: d0362...300
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #3 Skrevet 4. januar 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du nesten velge. Det er sjelden du finner linjer som inneholder så mange ting. Hva vil du aller, aller helst? Matlaging har jeg aldri sett noen skoler ha, mend det er snart 20 år siden jeg gikk fhs nå. Reiselinje finner du på flere skoler. Velg den som har det mest spennende tilbudet, bare husk at du må dekke reisen selv. Skolen betaler ikke for deg. Jeg har sett noen skoler som har fokus på reise og bistand. Da får du et annet perspektiv enn bare lek og moro. Å reise til USA kan du gjøre senere, eller ta som au pair f.eks. Å reise til Tanzania, Nepal eller Peru er ikke like sannsynlig. (tilfeldig valgte land.) Oppleve mye nytt får du samme hvilken skole du søker til. Dey er mye å å gjøre utenom linjefagene. Du har alltid noen å være sammen med. Flere skoler har natur og friluftsliv i fokus. Jeg er fra samme område som deg og gikk på Sunnfjord fhs i Førde. Førde er ingen storby akkurat, men der er litt tilbud. Uansett bruker du mesteparten av tiden på skolen. Det er ca 4-5t fra Ålesundtraktene med buss. På Sunnfjord fhs har de nå en beachvolleylinje om du liker sånt. De reiser til Brasil iløpet av året. De hadde tidligere en musikklinje som reiste til London (bet ikke hva de har nå) og en fotolinje som reiste til Egypt og på diverse småturer i området (med overnatting). Som du ser er det ofte et opplegg med reisr, selv om du ikke går reiselinje. Les om flere linjer enn det opplagte. Et siste tips til slutt: gjør gjerne noe helt annet enn du vanligvis gjør. Du har resten av livet til det. Skulle jeg valgt igjen ville jeg prøvd hundesledekjøring i nordnorge eller lignende. Anonymkode: d0362...300 Da jeg leste svaret ditt tenkte jeg at det å nesten KUN ville reise til USA er ganske idiotisk... Selvsagt vil jeg reise alle mulige steder, men helst steder jeg ikke ville dratt med venner eller kjæresten. Veldig godt svar av deg! Jeg har sett på flere skoler med matlaging, men tror ikke jeg får like mye ut av å lage mat hver dag som å reise og få opplevelser for livet... Har sett på sunnmøre folkehøgskole, f.eks. linja SjøSnøSurf-Hawaii. Må man ha vært borti surfing før for å melde seg på? Tror en skole med en kombinasjon av friluftsliv og reising hadde vært det beste for meg. Samtidig er jeg litt nervøs for hvor begrensede valg jeg kan komme til å ha, ettersom jeg nettopp har fått greie på at jeg har en slags kneskade. Vet ikke om det kommer til å forbedre seg. Har også astma i noen grad. Tror du skolene legger mye vekt på dette? Regner med det blir litt verre å søke på en friluftsliv-skole med kneskade... Anonymkode: 14d27...b50
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #4 Skrevet 5. januar 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg leste svaret ditt tenkte jeg at det å nesten KUN ville reise til USA er ganske idiotisk... Selvsagt vil jeg reise alle mulige steder, men helst steder jeg ikke ville dratt med venner eller kjæresten. Veldig godt svar av deg! Jeg har sett på flere skoler med matlaging, men tror ikke jeg får like mye ut av å lage mat hver dag som å reise og få opplevelser for livet... Har sett på sunnmøre folkehøgskole, f.eks. linja SjøSnøSurf-Hawaii. Må man ha vært borti surfing før for å melde seg på? Tror en skole med en kombinasjon av friluftsliv og reising hadde vært det beste for meg. Samtidig er jeg litt nervøs for hvor begrensede valg jeg kan komme til å ha, ettersom jeg nettopp har fått greie på at jeg har en slags kneskade. Vet ikke om det kommer til å forbedre seg. Har også astma i noen grad. Tror du skolene legger mye vekt på dette? Regner med det blir litt verre å søke på en friluftsliv-skole med kneskade... Anonymkode: 14d27...b50 Litt av poenget med et år på folkehøyskole er jo å gjøre helt nye ting, og det beste av alt: du trenger ikke å ha noe erfaring fra før. Det er alltid noen som aldri har prøvd en av aktivitetene. Det som er med folkehøyskolene er at det er en fin mulighet til å finne ut om matlaging (mulig kokkefremtid?) er noe for deg, eller om surfing virkelig faller i smak og blir en kjær hobby, om du blir så facinert av et eller annet spennede land at du året wtter søker deg jobb der, osv. Folkehøyskole skal være inspirerende! Sunnmøre er et godt valg om du liker å være ute og bruke kroppen. Mange muligheter der! Jeg er ikke kjent med skolen eller linjen, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Du må selv tenke over om kne og astma vil begrense deg såpass at et helt år med fokus på fysisk aktivitet kan bli for mye. Du har jo mange og varierte interesser, så jeg tviler på at du kan bomme uansett hva du velger. Anonymkode: d0362...300
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2016 #5 Skrevet 5. januar 2016 En dame jeg kjenner gikk på folkehøyskole for å lære å sy, hun ble bra god sydame etter det året ja.
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2016 #6 Skrevet 5. januar 2016 Den 1/4/2016 at 10.18, AnonymBruker skrev: Jeg er ei jente på 18 år som ikke har det klart hva jeg vil studere eller gjøre videre etter videregående. Jeg har tenkt mye på folkehøgskole, men så sliter jeg med å bestemme meg for hvilken linje og skole jeg skal gå på. Når det kommer til valg av skolen, vil at det skal være under 5 timer i bil unna hjemstedet mitt av forskjellige grunner (Rundt Ålesund eller Trondheim hadde vært det beste). Jeg har lyst til å lage mat, reise (USA, eksotiske/tropiske strøk, storbyer o.l.), være aktiv i naturen og oppleve mye nytt, men det er dessverre vanskelig å finne èn skole som inneholder alle disse kategoriene på en gang. Derfor ser jeg det vanskelig å velge en av kategoriene når jeg har lyst til å gjøre alt samtidig. Er det noen som har råd om hvilken skole/hvilken kategori jeg bør satse på? Eventuelt egne erfaringer fra folkehøgskoler? Noen meninger om hvilken av kategoriene jeg ville fått mest ut av? Setter pris på alle meninger og synspunkter!! Takk. Anonymkode: 14d27...b50 Er en fin folkehøyskole på Innerøya. Jeg har jobbet der som modell for Lisa Brissack, læreren i maling.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Den 5.1.2016 at 15.34, AnonymBruker skrev: Litt av poenget med et år på folkehøyskole er jo å gjøre helt nye ting, og det beste av alt: du trenger ikke å ha noe erfaring fra før. Det er alltid noen som aldri har prøvd en av aktivitetene. Det som er med folkehøyskolene er at det er en fin mulighet til å finne ut om matlaging (mulig kokkefremtid?) er noe for deg, eller om surfing virkelig faller i smak og blir en kjær hobby, om du blir så facinert av et eller annet spennede land at du året wtter søker deg jobb der, osv. Folkehøyskole skal være inspirerende! Sunnmøre er et godt valg om du liker å være ute og bruke kroppen. Mange muligheter der! Jeg er ikke kjent med skolen eller linjen, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Du må selv tenke over om kne og astma vil begrense deg såpass at et helt år med fokus på fysisk aktivitet kan bli for mye. Du har jo mange og varierte interesser, så jeg tviler på at du kan bomme uansett hva du velger. Anonymkode: d0362...300 Valget blir nesten bare vanskeligere og vanskeligere. I noen måneder har jeg tenkt litt på politiyrket, og å søke meg inn på politihøgskolen neste år. I den sammenheng har jeg sett på Security-linja på Fredly Folkehøgskole. Jeg vet ikke om det er en stor risiko å betale så mye for å ta en "sjanse" på at det er noe jeg kommer til å like? For det første har jeg astma (og kneskade der jeg ikke vet hvordan det kommer til å gå), og for det andre så er jeg usikker på om jeg har gode nok karakterer til å i det hele tatt komme inn på politihøgskolen.. For hva om jeg søker meg inn på Security-linja, og finner ut etter noen måneder at jeg har valgt feil? Eller at jeg fullfører denne linja og føler meg HELT sikker på at det er politihøgskolen jeg vil søke meg inn på, så har jeg på en måte "kastet bort" et år på ei retning jeg ikke har mulighet å fortsette med. Jeg har vel uansett ikke "kastet bort" året, men jeg får ikke så mye ut av det. Dessuten reiser de bare til USA. Jeg har lyst til USA, men jeg vil se og oppleve så mye mer enn bare det. Noen synspunkt her? Foreløpig står det mellom mange linjer fordelt på tre skoler.....: Borgund Folkehøyskole: Afrika Mangfold, Australia idrett/multisport og Friluft New Zealand Sunnmøre Folkehøyskole: Musikk.friluftsliv.Cuba (litt usikker når det står at 80 % av tiden går med til musikk), SjøSnøSurf.Hawaii og Global Safari (En del dyrere enn de andre) Fredly Folkehøyskole: Security - friluftsliv I og med at de åpner opp for å ta imot søknader allerede 1. Februar, begynner jeg å bli litt stresset. Trenger virkelig alle meninger, uansett!! Anonymkode: 14d27...b50
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Valget blir nesten bare vanskeligere og vanskeligere. I noen måneder har jeg tenkt litt på politiyrket, og å søke meg inn på politihøgskolen neste år. I den sammenheng har jeg sett på Security-linja på Fredly Folkehøgskole. Jeg vet ikke om det er en stor risiko å betale så mye for å ta en "sjanse" på at det er noe jeg kommer til å like? For det første har jeg astma (og kneskade der jeg ikke vet hvordan det kommer til å gå), og for det andre så er jeg usikker på om jeg har gode nok karakterer til å i det hele tatt komme inn på politihøgskolen.. For hva om jeg søker meg inn på Security-linja, og finner ut etter noen måneder at jeg har valgt feil? Eller at jeg fullfører denne linja og føler meg HELT sikker på at det er politihøgskolen jeg vil søke meg inn på, så har jeg på en måte "kastet bort" et år på ei retning jeg ikke har mulighet å fortsette med. Jeg har vel uansett ikke "kastet bort" året, men jeg får ikke så mye ut av det. Dessuten reiser de bare til USA. Jeg har lyst til USA, men jeg vil se og oppleve så mye mer enn bare det. Noen synspunkt her? Foreløpig står det mellom mange linjer fordelt på tre skoler.....: Borgund Folkehøyskole: Afrika Mangfold, Australia idrett/multisport og Friluft New Zealand Sunnmøre Folkehøyskole: Musikk.friluftsliv.Cuba (litt usikker når det står at 80 % av tiden går med til musikk), SjøSnøSurf.Hawaii og Global Safari (En del dyrere enn de andre) Fredly Folkehøyskole: Security - friluftsliv I og med at de åpner opp for å ta imot søknader allerede 1. Februar, begynner jeg å bli litt stresset. Trenger virkelig alle meninger, uansett!! Anonymkode: 14d27...b50 Jeg skjønner at det kan være vanskelig å velge, det er mye spennede å velge i. Før du bestemmer deg syns jeg du skal ta kontakt med de skolene det gjelder og spørre om de tingene du lurer på. Spør også om helsebegrensninger, siden du virker litt bekymret for det. Dette hjelder også politiskolen. Får du vite at kneet og astmaen er en begrensning de ikke vil slippe gjennom kan du raskt stryke det fra lista. Jeg ser du er sånn ca like nevrotisk som meg når det gjelder valg. Du er veldig opptatt av at det skal være riktig valg og at du ikke kaster bort et år. For å si det sånn, ingen ting er bortkastet. Du lærer noe av alt. Om det du velger ikke er riktig for deg, så har du lært nettopp det. Da kan du også tenke gjennom _hvorfor_ det var feil før du velger neste gang. Du har gjort steg 1 riktig, satt opp en liste. Steg 2 er å finne ut mest mulig om hvert alternativ. Steg 3 er å stryke ut det som nå ikke er like spennende lenger eller som du ikke kan gjøre pga begrensninger. Steg 4 er rett og slett å ta et valg. Denne prosessen kommer du til å måtte gjennom mange ganger senere i livet. Du må øve (også på å gjøre feil) for senere å bli tryggere i å ta de valgene som er de rette for deg. En annen ting, det kan være mange søkere til de ulike linjene, så det skader ikke å legge inn en søknad til flere skoler/linjer. Da kan tilfeldighetene også velge litt for deg. Sist, men ikke minst: Ikke stress! Jeg søkte to uker før skolestart og kom inn. Anonymkode: d0362...300
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå