Miss Marple Skrevet 8. oktober 2004 #1 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg trenger noen gode ideer til hva jeg kan kjøpe til mine foreldre og mine besteforeldre. Mine foreldre er begge 45 år, og har alt de trenger til hus og hjem o.l. Jeg har lyst til å gi noe litt spesielt. Kan godt koste litt for da får jeg bare mine søstre med på gaven også. Alle tips mottas med takk! Mine besteforeldre er begge i begynnelsen av 70 årene, har det meste de trenger til huset, men har akkurat pusset opp kjøkkenet. Trenger tips til noe morsomt og originatl jeg/vi kan gi dem...
Suzy Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Til foreldrene; SPA-besøk for dem begge - sammen. Det må da være en deilig gave til voksne mennesker som "har alt"?
Arkana Skrevet 8. oktober 2004 #4 Skrevet 8. oktober 2004 En båttur til København (eller Kiel, eller hvor det måtte være), hvis de bor slik at det er praktisk mulig. Eller en annen ferietur? En kurv med godsaker (vin, ost/kjeks, julekaker, konfekt, frukt, nøtter, etc)
Miss Marple Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2004 Takk for tips!!! Hvordan lager man likør da?
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #6 Skrevet 8. oktober 2004 Takk for tips!!! Hvordan lager man likør da? Likør av bær er kjempeenkelt. Man heller bærene på store syltetøyglass, fyller på sukker som faller innimellom bærene og så fyller man på likør så det står over bærene. Lar det stå ca to måneder, og så siler man. Om man synes den er for sterk, kan man tynne ut med kokt vann. Om man synes den er for lite søt, kan man helle i sukkerlake. Blåbær, krekling, multer, jordbær, kirsebær osv. Nam, nam! Man kan også lage sjokoladelikør, eggelikør, kaffelikør osv. Du finner oppskrifter i kokebøker.. Eller ved et lite søk på nett?
Suzy Skrevet 8. oktober 2004 #7 Skrevet 8. oktober 2004 Takk for tips!!! Hvordan lager man likør da? Jeg har akkurat laget bringbærlikør - en liter bringebær til ei helflaske sprit (45 %). To - tre dl sukker og la det stå på digert Norgesglass (el.l) i vinduskarmen i to månender. I vinduskarmen smeltes sukkeret lett og du husker å vende på den av og til (da løser sukkerte seg bedre opp) Sil av og ha på pen flaske. Likøren bli bare bedre ved lagring. Jeg lot det ligge ei vanlijestang sammen med det andre i ca en måned forresten, den ga en fin rund vri på smaken.
Arkana Skrevet 8. oktober 2004 #8 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har oppskrift på eggelikør og mokkalikør, perfekt som gave, og smaker nydelig. Eggelikør 6 dl kaffefløte 300 g sukker 5 eggeplommer 1 ss vaniljesukker 3 ½ dl 60 % sprit (vodka) Kok opp fløten og sukkeret. Pisk eggeplommer og vaniljesukker. Tilsett den varme fløten, litt etter litt. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles. Når den er kald has spriten i. Fordel likøren i passende flasker. Likøren tykner når den står, bør ristes. Likøren er holdbar i flere måneder. Mokkalikør 3 dl vann 3 dl kremfløte 2 ss kaffepulver 2 ss kakaopulver 3 eggeplommer 5 ss sukker 2 dl 60% sprit Kok opp vann, fløte, kaffe og kakao. Visp sammen eggeplommer og sukker. Spe den varme væsken i eggedosisen under kraftig omrøring. Hell alt tilbake i kjelen og varm forsiktig opp under omrøring til likøren begynner å tykne. Avkjøl og bland i spriten. Fordel på pene flasker og oppbevar kjølig. Likøren er holdbar i flere måneder.
Dawn Skrevet 8. oktober 2004 #9 Skrevet 8. oktober 2004 Husk å fjerne steiner før dere blander kirsebær e.l. med sprit... :o
Elanor Skrevet 9. oktober 2004 #10 Skrevet 9. oktober 2004 OI! Likør var jommen en god gaveidé! Sliter bestandig med å finne på noe lurt å gi til tanter og onkler. Lurer på om jeg skal prøve meg på mocca-oppskriften, men hva mener Arkana med kaffepulver, mon tro? Instant? Eller vanlig kaffe, som jeg må sile ut etterpå? Hmm...
Arkana Skrevet 9. oktober 2004 #11 Skrevet 9. oktober 2004 men hva mener Arkana med kaffepulver, mon tro? Instant? Eller vanlig kaffe, som jeg må sile ut etterpå? Hmm... Instant.
Gjest Blue Eyed Skrevet 10. oktober 2004 #12 Skrevet 10. oktober 2004 Gaver til foreldre / svigers er det vanskeligste... men i de siste årene har jeg gitt (og fått god respons på): - hjemlaget kalender for neste år med bilder av "gullungene" - abonnement på ukeblader - gavekort på pedikyr/aromaterapi - gavekort på konsert/teater... Kommer til å følge denne tråden videre for å finne noen tips til årets gaver...
Maxine Grey Skrevet 10. oktober 2004 #13 Skrevet 10. oktober 2004 Husk å fjerne steiner før dere blander kirsebær e.l. med sprit... :o Har laget kirsebærlikør mange ganger og alltid med stein. Synes det setter en ekstra god smak. Hvorfor skal steinene fjernes?
Dawn Skrevet 11. oktober 2004 #14 Skrevet 11. oktober 2004 Svigerfar som gjorde en liten blunder med det. Men det kan ha vært noe annet enn likør. :klø: Uansett, steinene er tre -> tresprit -> :o Han måtte tømme ut etter å ha laget noe som utviklet seg til å bli metanol. Skummelt.
Suzy Skrevet 12. oktober 2004 #15 Skrevet 12. oktober 2004 Det stemmer ikke Meow - da må han ha tatt noe annet oppi som ikke er riktig. Jeg har til og med oppskrifter på bærlikør med steiner...
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #17 Skrevet 4. november 2004 Jeg har oppskrift på eggelikør og mokkalikør, perfekt som gave, og smaker nydelig. Eggelikør 6 dl kaffefløte 300 g sukker 5 eggeplommer 1 ss vaniljesukker 3 ½ dl 60 % sprit (vodka) Kok opp fløten og sukkeret. Pisk eggeplommer og vaniljesukker. Tilsett den varme fløten, litt etter litt. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles. Når den er kald has spriten i. Fordel likøren i passende flasker. Likøren tykner når den står, bør ristes. Likøren er holdbar i flere måneder. Mokkalikør 3 dl vann 3 dl kremfløte 2 ss kaffepulver 2 ss kakaopulver 3 eggeplommer 5 ss sukker 2 dl 60% sprit Kok opp vann, fløte, kaffe og kakao. Visp sammen eggeplommer og sukker. Spe den varme væsken i eggedosisen under kraftig omrøring. Hell alt tilbake i kjelen og varm forsiktig opp under omrøring til likøren begynner å tykne. Avkjøl og bland i spriten. Fordel på pene flasker og oppbevar kjølig. Likøren er holdbar i flere måneder. skal likøren lagres noe før den drikkes/gis bort?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå