AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Jeg er sterkere i benkpress enn i knebøy, og begynner å lure på om jeg gjør noe feil eller noe sånt, for ville det ikke være mer naturlig å være sterkere i knebøy enn benkpress, eller har jeg ikke peiling? Anonymkode: 7b863...56b
Hu i byen Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Du skal jo egentlig være sterkere i beina enn i armer/bryst, siden det er mer/større? muskel i bein/rumpe/rygg, men så er jo knebøy en mer teknisk krevende øvelse enn benkpress og, så det er ikke sikkert det er styrken det kommer an på, men teknisk utførelse? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 1 minutt siden, Hu i byen skrev: Du skal jo egentlig være sterkere i beina enn i armer/bryst, siden det er mer/større? muskel i bein/rumpe/rygg, men så er jo knebøy en mer teknisk krevende øvelse enn benkpress og, så det er ikke sikkert det er styrken det kommer an på, men teknisk utførelse? Ja, det var det jeg også tenkte. Men er det da fordi jeg har feil teknikk eller fordi jeg bruker mer "krefter" på å gjøre teknikken riktig at jeg ikke løfter like mye? Anonymkode: 7b863...56b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 Kan jeg få spørre hvor mye du tar i øvelsene? Er du mann eller kvinne? Og hvor mye/hva har du trent fra før? Det er absolutt naturlig å være sterkest i knebøy med tanke på at rumpa og beina er ganske mye større muskler enn brystet og armene, men om du er som meg og heller terper teknikk og dybde fremfor å legge på mest mulig vekt, og kanskje har vektlagt overkroppen i tidligere trening/ikke har trent særlig knebøy før, ser jeg helt klart hvordan man kan bli sterkere i benkpress. Anonymkode: c6901...eea
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg få spørre hvor mye du tar i øvelsene? Er du mann eller kvinne? Og hvor mye/hva har du trent fra før? Det er absolutt naturlig å være sterkest i knebøy med tanke på at rumpa og beina er ganske mye større muskler enn brystet og armene, men om du er som meg og heller terper teknikk og dybde fremfor å legge på mest mulig vekt, og kanskje har vektlagt overkroppen i tidligere trening/ikke har trent særlig knebøy før, ser jeg helt klart hvordan man kan bli sterkere i benkpress. Anonymkode: c6901...eea haha, joda det kan du. Er ikke noe å skryte av altså, har ikke trent med vekter særlig lenge, ca 1,5 mnd, tror jeg. Men har trent litt med egenvekt før da. Er kvinne. Har ikke prøvd max, siden jeg vanligvis trener alene, men det jeg trener er 2x10 reps med 20 kg + 10x30kg på benkpress, og på knebøy tar jeg 2x10 med 15 kg, og 10x20kg. Anonymkode: 7b863...56b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #6 Skrevet 4. januar 2016 Nå er det ikke allverden av vekter, noe som gir litt mer meining i de store forskjellene her. Det er vanskelig å si du er sterkere i ene eller andre når du ikke har forsøkt max. Knebøy inkluderer noen flere muskelgrupper enn benkpress, og når du utfører 10 repetisjoner får du nok melkesyre i større deler av kroppen enn under benkpress? At du ikke klarer mer i bøy er nok fordi enten a) Du undervurderer deg selv b) Du har dårlig teknikk c) Du har dårlig mobilitet Anonymkode: 70b70...ab3
Gjest Herr Heftig Skrevet 4. januar 2016 #7 Skrevet 4. januar 2016 Det er det høye antallet repitisjoner som er forklaringen. Siden knebøy er en fulkroppsøvelse blir man mer sliten og teknikken blir dårligere, og så tør man ikke øke vektene.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #8 Skrevet 4. januar 2016 1 time siden, Herr Heftig skrev: Det er det høye antallet repitisjoner som er forklaringen. Siden knebøy er en fulkroppsøvelse blir man mer sliten og teknikken blir dårligere, og så tør man ikke øke vektene. Så hvis jeg hadde færre repetisjoner ville det vært mer jevnt? Anonymkode: 7b863...56b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #9 Skrevet 4. januar 2016 Hadde du vært mann, så hadde det vært helt normalt å ta mer vekt på benk enn på knebøy (for de som glemmer leg-day, noe mange gjør) Få noen til å sjekke teknikken din på knebøy. Det er uansett ikke feil å begynne lett. Det viktigste er å ha teknikken skikkelig inne før du kan øke vekta. Du har da antagelig veldig god teknikk på benk, men ikke god nok teknikk på knebøy. Anonymkode: 8db63...b59
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #10 Skrevet 4. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du vært mann, så hadde det vært helt normalt å ta mer vekt på benk enn på knebøy (for de som glemmer leg-day, noe mange gjør) Få noen til å sjekke teknikken din på knebøy. Det er uansett ikke feil å begynne lett. Det viktigste er å ha teknikken skikkelig inne før du kan øke vekta. Du har da antagelig veldig god teknikk på benk, men ikke god nok teknikk på knebøy. Anonymkode: 8db63...b59 Fikk høre fra gymlæreren at jeg hadde veldig god teknikk da? Anonymkode: 7b863...56b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #11 Skrevet 4. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk høre fra gymlæreren at jeg hadde veldig god teknikk da? Anonymkode: 7b863...56b En gymlærer og en pt har to helt forskjellige grunnlag til å vurdere teknikk. Hvor gammel er du? Anonymkode: 70b70...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #12 Skrevet 4. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En gymlærer og en pt har to helt forskjellige grunnlag til å vurdere teknikk. Hvor gammel er du? Anonymkode: 70b70...ab3 Hun er utdannet ved idrettshøgskolen da, burde hun ikke ha peiling da? Er 19. Anonymkode: 7b863...56b 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #13 Skrevet 4. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er utdannet ved idrettshøgskolen da, burde hun ikke ha peiling da? Er 19. Anonymkode: 7b863...56b Da er hun sikkert kompetent nok. Anonymkode: 70b70...ab3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå