Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at hvis rommet er 35 km så må man kjøpe 35 km panel?

Hvor lang tid tar det ca å sette opp i et rom på ca 35 km?

Anses panel som attraktivt eller som et minus når jeg skal selge leiligheten?

Noen som har lagt inn anbud på jobben å sette opp panel her som kan si hva de betalte for jobben?

Tusen takk for svar! :)

Anonymkode: 8332b...991

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nej, eller ja.

ett rum på 35 kvm hade jag tolkat som en golvyta på 35 kvm. I så fall blir det helt fel.

Är det däremot väggarna som du mätt kan du ha rätt. Nu brukar panelåtgång räknas ca hur mycket du får ut per löpmeter panel, och så lägger man till 5-10 %. Det beror också på om du ska ha panel hela vägen upp (stående) och inte vill ha skarvar utan använda hela panelbrädor. Eller om det ska vara liggande panel.

Hur lång tid det tar att sätta beror mer på väggarnas form, fönster, dörrar, element, lysbrytare och elkontakten du ska såga pass för. Är det en hel rak vägg utan något speciellt att tänka på går det såklart fortare än om du behöver mäta och såga passform.

Om det är attraktivt eller nye beror nog mer på hantverkets kvalitet och utförandet. Panel tror jag blir dyrare än tapet, och tar definitivt längre tid att sätta upp. Ska du sälja skulle jag inte lägga möda på att sätta panel utan välja färg eller tapet. Men det är jag.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skjønner ikke hva du skriver her: Ska du sälja skulle jag inte lägga möda på att sätta panel utan välja färg eller tapet. Men det är jag. an du prøve å oversette det til norsk, evt. omformulere? :engel:

Er det noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar, 2t, 8t eller tre dager? :) Og hvor mye koster det å få det oppsatt av fagarbeidere?

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg er helt lost, men hvordan regner jeg egentlig ut hvor mange kvadrat rommet er og hvor mye panel jeg da trenger? Jeg skal ha panelen loddrett, altså fra taket og ned.

Skrevet

Jag tycker det verkar vara för mycket jobb att sätta panel, och att tapetsera eller måla går fortare och är billigare.

Jag vet inte hur lång tid det tar, kanske tre-fyra dagar? En fagman två dagar? Plus en eller två extra dag om du ska måla panelen. Tapet skulle ta en-två dagar med underarbete som spackling och slipa (beror på hur det ser ut innan) ch en dag tipp tapetsering. Plus lister vid golv. Kanske? 

Hur mycket vägg som behövs: varje väggs area ( längd vid golvet * takhöjden). Lägg samman alla väggar och dra av arean för fönster och dörrar. Titta på panelens beskrivning på åtgången.

exempel: https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/parlspont-p08413095

Denna panel krävs 11,4 löpmeter per kvm vägg. Har du 10 kvm vägg (5*2) behövs 110 m panel.

Om ditt rum är 7m brett, 5 m djupt (35 kvm), takhöjd 2,40. Så har du (5 * 2,4) * 2 + (7 * 2,4) * 2 som väggyta - fönster och dörrar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...