Gå til innhold

"Backpacke" alene i 4-5 mnd som godt voksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å bruke siste semesteret av masterstudiene til å kombinere masteroppgaveskriving med reising. Siden jeg er i slutten av 20-årene og føler meg altfor gammel til å bo på hostell, tenker jeg å beregne et litt større budsjett til overnatting. Etter planen skal jeg tilbringe 8-10 uker i USA og Canada og ca 2 mnd i Kina og Sørøst-Asia. Etter å ha sjekket en del hotellpriser i Asia regner jeg med at jeg skal klare meg der på ca. 15 000 - 20 000 kr/mnd, men hvor stort budsjett bør jeg regne for USA og Canada med dagens valutakurser? Og hvilken type overnatting bør jeg satse på når jeg ikke har bil? Jeg vet at motellene der borte stort sett er ganske billige og holder grei standard, men disse ligger vel for det meste langs motorveiene i utkanten av byene og utenfor allfarsvei? Kan jeg leve på 20 000 kr/mnd ved å bo på hotell og samtidig klare meg uten bil? Eller finnes det andre alternativer til overnatting, som feks. korttidsleie av leiligheter el.l.?

Siden jeg skal reise på tvers av kontinenter og verdensdeler regner jeg med å møte på både minusgrader og sommervarme, og ettersom jeg skal skrive oppgave samtidig og også skal ta opp igjen et par fag må jeg også ha med PC og skolebøker. Jeg er derfor usikker på hvordan jeg bør pakke til en slik tur. I utgangspunktet tenker jeg at sekk er mest praktisk, men samtidig har jeg fått for meg at jeg får med meg mer hvis jeg velger stor koffert i stedet. Og hvordan får jeg med meg alt? Bør jeg satse på å kjøpe billige klær underveis som jeg kaster etterhvert? 

Og sist, men ikke minst, hvordan er det å reise alene som jente i slutten av 20-årene? Jeg er ganske reisevant og har både bodd i utlandet og reist på egenhånd før, men aldri på denne måten over så pass lang tid. Jeg har planlagt å møte noen kjentfolk underveis, men ellers ser jeg for meg at jeg kommer til å være alene mesteparten av tiden. Hvordan skal jeg bli kjent med folk når jeg ikke bor sammen med andre backpackere, og hvor trygt er det egentlig å reise alene i Sørøst-Asia?

Hadde satt stor pris på å høre andres erfaringer med lignende reiser :)    

Anonymkode: 70525...c2e

Gjest Linaria
Skrevet

Du er da absolutt ikke for gammel til å bo på vandrerhjem når du er i slutten av 20-årene. Jeg bor ofte på vandrehjem og det er flere der som er MYE eldre enn deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutten av 20 årene er da virkelig ikke "godt voksen" trodde du skulle skrive par-og-førti jeg nå!
Kjenner mange mellom 27 og 35 som jobber hardt noen måneder, også reiser alene rundt noen måneder, kommer hjem og jobber hardt , reiser igjen osv. Så dette kommer til å gå helt fint! Et alternativ til hostell er lokale familier, som stort sett driver svart utleie i andre deler av verden, og leiligheter eller rom via Airbnb :) Lykke til dette kommer til å bli noe du aldri vil angre på!

Anonymkode: 62509...3ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, nå trodde jeg du var i 50-årene når jeg leste overskriften. :fnise: Vet det ikke var det du spurte om, men. :P

Anonymkode: f7057...807

• Liker 1
Skrevet

Haha, du høres litt ut som meg :P

Du bør nok regne med en god del mer enn i Sørøst-Asia i USA/Canada med dagens kurs. Tenker du holde deg i storbyene der eller? Du har rett angående moteller, de billigste (med best standard) ligger som oftest i utkanten av byene, og ofte i nærheten av diverse malls. Transportnettet i USA er forresten ikke alltid så mye å rope hurra over, dette er definitivt bilens land nummer 1. I storbyene er det jo ofte undergrunn, busser og diverse, men med en gang man kommer lenger ut av de store byene må man ofte ha taxi for å komme fram hit og dit. Skal du reise mye over store avstander kan et amtrak-pass være tingen.

Kommer litt an på hvor du skal i Asia, men 15,000-20,000 kr i måneden synes jeg er ganske mye! Spesielt i Sørøst-Asia, og om du skal bo på vandrerhjem. Regner du med alt da, f.eks. mat, overnatting, alt av lommepenger?

Angående Sørøst-Asia har jeg reist en del alene der selv, og har aldri opplevd noe ubehagelig. En trygg og grei region å reise rundt i alene, spesielt siden man alltid kommer i kontakt med andre som gjør det samme. Spesielt når man bor på hostels! Drar du til de typiske turiststedene er du garantert å treffe på mange andre i samme situasjon som deg, og det er lett å komme i snakk med andre når man reiser slik som dette. Akkurat det å bli kjent med andre skal du virkelig ikke uroe deg for. :)

AnonymBruker
Skrevet

:fnise: Jeg er 27 og bor nesten alltid på vandrerhjem når jeg er på tur! Jeg personlig tenker sekk er lettest å reise med, den er mer fleksibel enn en koffert. Men en venninne av meg hadde en bag med hjul som også kunne brukes som sekk når vi reiste på tur, og det fungerte veldig fint for henne 

Anonymkode: 9c4ed...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så spennende!! 

Anonymkode: e74f8...c84

AnonymBruker
Skrevet

OK, jeg innser at "godt voksen" kanskje var litt misvisende :P Poenget er at jeg føler meg litt mentalt ferdig med den typiske backpacker- livsstilen som jeg forbinder med folk i slutten av tenårene og starten av 20-årene som reiser ut i verden for å feste og finne seg selv og der alt er så nytt og spennende. Jeg bodde sist på hostell for et par år siden, og allerede da følte jeg meg gammel, ettersom samtlige av de jeg møtte var under 25. Ettersom jeg skal kombinere reisingen med studier er jeg også avhengig av litt ro (og internett). Jeg tror nok kanskje løsningen må bli en kombinasjon av hostell (for å treffe andre mennesker) og hotell (for litt komfort og arbeidsro). 

Trillebag er kanskje ikke et dumt alternativ for en slik reise..Husker du hvor stor sekk venninnen din hadde? Og hvor lenge var dere borte? Var dere innom land med forskjellig klima og hvordan pakket dere i så fall til de kaldere stedene?

AnonymBruker
Skrevet

Det var forresten TS over..

Skrevet

Sist jeg var på backpacking traff jeg et par i 70 årene på et slitent  Hostel i sør-amerika. Reiser du alene burde du definitivt gå for Hostel, det er mye mer sosialt enn hotell :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet på å bo på hostell, i egen bungalow og hotell og hadde med skolebøker for å lese. Ble kjent med folk selv om jeg ikke bodde på hostell også. Det finnes mennesker på kafeer, i barer osv som er lett å komme i kontakt med. :) Ellers er det mange kjempehyggelig lokale også som kan bli dine venner. 

Var bare i  Asia og trengte ikke pakke med så mye, og det er lett å kjøpe klær der. Husk bare på at det er ofte mindre størrelser og en litt annen stil enn vi er vant med. Jeg ville satset på å ta med noe klær, og kjøpe noe underveis. Men du trenger alltid mindre enn du tror av klær!  Om du bør velge koffert eller sekk skal jeg ikke si noe om, men sørg i alle fall for at den veier under maxgrensen for alle flyselskap du skal reise med. Jeg kjenner ei som skrev masteroppgaven på ipad, kunne det være et tips? Den er jo mye lettere. 

Anonymkode: 32926...6d5

AnonymBruker
Skrevet

Det var en Peak Performance bag, men jeg husker ikke om den var på 70 L eller om det var mindre/mer :) Men hun var strålende fornøyd med den

Anonymkode: 9c4ed...c7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...