Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..for sent å bli fit - altså bli trent og få muskler(sprettrumpe and all that)? Jeg har ikke trent siden januar i fjor. Er såkalt tynnfeit, veier nok nærmere 60 kg)aldri veid så mye før) og er 171 cm. 

Anonymkode: 04b66...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For seint? På ingen måte. Det er imidlertid et par ting jeg vil be deg endre på. Det virker som du har en hovedsakelig ytre motivasjon for å trene, altså å se bra ut. De fleste som bare er ytre motivert for trening sliter med å opprettholde treningsregimet over tid. Videre er kroppsfasong i hovedsake bestemt av genene våre. Hvis du har flat rumpe kan du trene omtrent så mye du vil, den blir aldri rund.

Du bør først av alt akseptere at du har den kroppsfasongen du har, og at du i liten grad kan endre på den.

Deretter bør du tenke på at trening gir deg store helsefordeler:
- Redusert sjanse for hjerte- og karsykdommer
- Redusert sjanse for diabetes
- Redusert sjanse for en mengde kreftformer
- Økt overskudd i hverdagen
- etc.

Så bør du finne en treningsform du liker. Jeg elsker sykling og langrenn, og har dermed ikke noe problem med å motivere meg for å ta en tur ut flere ganger i uka. Hvis du derimot begynner å trene f. eks. jogging på tredemølle fordi det er den treningsformen som gir best effekt per tid (man må sykle mye lenger i tid og distanse for å få samme treningseffekt) men egentlig hater det, er det lite sannsynlig at du klarer å drive med det særlig lenge.

Alt som får opp pulsen er bra, men det er jo selvsagt mer treningseffekt i jogging og langrenn enn f. eks. bordtennis. Det som gir flest helsegevinster er å trene både utholdenhet og styrke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Wiggins skrev:

For seint? På ingen måte. Det er imidlertid et par ting jeg vil be deg endre på. Det virker som du har en hovedsakelig ytre motivasjon for å trene, altså å se bra ut. De fleste som bare er ytre motivert for trening sliter med å opprettholde treningsregimet over tid. Videre er kroppsfasong i hovedsake bestemt av genene våre. Hvis du har flat rumpe kan du trene omtrent så mye du vil, den blir aldri rund.

Du bør først av alt akseptere at du har den kroppsfasongen du har, og at du i liten grad kan endre på den.

Deretter bør du tenke på at trening gir deg store helsefordeler:
- Redusert sjanse for hjerte- og karsykdommer
- Redusert sjanse for diabetes
- Redusert sjanse for en mengde kreftformer
- Økt overskudd i hverdagen
- etc.

Så bør du finne en treningsform du liker. Jeg elsker sykling og langrenn, og har dermed ikke noe problem med å motivere meg for å ta en tur ut flere ganger i uka. Hvis du derimot begynner å trene f. eks. jogging på tredemølle fordi det er den treningsformen som gir best effekt per tid (man må sykle mye lenger i tid og distanse for å få samme treningseffekt) men egentlig hater det, er det lite sannsynlig at du klarer å drive med det særlig lenge.

Alt som får opp pulsen er bra, men det er jo selvsagt mer treningseffekt i jogging og langrenn enn f. eks. bordtennis. Det som gir flest helsegevinster er å trene både utholdenhet og styrke.

Du har så rett, så rett, aaaltfor rett. Det var derfor jeg slutta med trening i fjor. Jeg trente som en gal i over 7 mnd, fordi jeg skulle møte en fyr i utlandet som jobber i marinen. Jeg hadde ingen annen motivasjon enn å se bra ut for han. Det funka der og da, men klarte ikke å opprettholde treninga etter jeg kom hjem. Og jeg har prøvd sååå mange ganger før, men gir alltid opp fordi motivasjonen ikke er der. Jeg trente spinning, løping(både på mølle og ute), kettlebell og styrketrening. Kjenner nå at jeg har NULL lyst til noen av disse tingene, og at det kommer til å bli skikkelig tungt å komme i gang. 

Så ja, jeg må gjøre noen drastiske tiltak her ;) 

Forresten, siden du er god på langrenn: fikk nye ski i fjor, ikke gått på langrenn på sikkert 5 år - noen tips angående dette? Bor i nærheten av Sognsvann så har kort vei til løyper osv, men kvier meg for å ta på skia siden jeg er en skikkelig amøbe. Pluss at jeg må gå alene, kjenner ingen andre som liker å gå på ski.

Og takk for utfyllende svar :)

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, siden du er god på langrenn: fikk nye ski i fjor, ikke gått på langrenn på sikkert 5 år - noen tips angående dette? Bor i nærheten av Sognsvann så har kort vei til løyper osv, men kvier meg for å ta på skia siden jeg er en skikkelig amøbe. Pluss at jeg må gå alene, kjenner ingen andre som liker å gå på ski.

Og takk for utfyllende svar :)

Har du vanlige ski som må smøres, eller har du smørefrie ski? Jeg er ingen ekspert på smøring, men jeg kan å smøre så man får feste og brukbar gli. Jeg skal øyeblikkelig gå til sengs, så jeg skriver evt. mer om smøring i morgen.

Kan du å gå vanlig klassisk langrenn? Jeg ser mange som går langrenn som bare "subber", dvs. at de ikke går slik skia er designet for å gås på.

Klassiske langrennsski er buet. På midten skal man ha festesmøring, evt. et parti med mothaker på smørefrie ski. Når man legger vekta på den foten blir denne delen av skia trykt ned mot snøen, slik at man får feste. Da sparker man fra og flytter vekta til den andre foten mens man glir framover.

Du fikk nye ski, men hva slags staver har du? Hvis du har staver med gammeldags enkel tynn stropp vil jeg på det sterkeste anbefale deg karbonstaver med ordentlig borrelåsstropp som disse: https://www.oslosportslager.no/produkt/swix-carbon-ct3-skistaver-1415-35182.aspx

Det er den billigste karbonstaven til Swix. Forskjellen mellom disse og aluminiumsstaver med enkel stropp er som natt og dag. Det er riktignok slik at aluminium bøyer seg hvis det får sideveis beltastning mens aluminium knekker. Det skal imidlertid litt til for å knekke disse.

Hvis du føler deg klønete og usikker på teknikken vil jeg anbefale deg å ikke gå fra Sognsvann. Der er det mye opp og mye ned tilbake, utforkjøringene der kan være litt skumle hvis man er rusten. Ta heller 54-bussen til Brekkekrysset i Maridalen (54-bussen stopper f. eks. på Jernbanetorget). Fra Brekkekrysset går det lysløype med ganske snilt terreng innover i Maridalen. Selve lysløypa er bare 4 km lang, men fra der den slutter kan du gå ut på veien, over brua og så fortsetter den over jordene, med mer snilt terreng.

Jeg pleier å ta turen i Maridalen på hverdager, og går videre med hodelykt fra der lysløypa slutter. Hvis du skal kjøpe hodelykt, ikke kjøp de aller billigste. De gir dårlig lys, og det vil du merke spesielt i nedoverbakkene. Da ser du ikke så langt, og får kort tid til å reagere.

En veldig viktig detalj er å ta med seg vannflaske. Enten i en liten ryggsekk (med skulderstropper og magebelte slik at den sitter ordentlig) eller en slik som denne: https://www.xxl.no/helsport-mini-1-rumpetaske-m-1-flaskeholder/p/1031587_1_style

Sett en 0,75 l sykkelflaske med vann i denne og fyll opp rommet med smøring, kloss og skrape, så har du det du trenger til en kveldstur i lysløypa. I min egen barndom gikk jeg mange turer med min far, men av en eller annen grunn tok han aldri med vannflaske. Det var kakao på termos til pausen, og noen ganger var jeg så tørst at jeg spiste snø som jeg smelta i munnen for å få noe å drikke.

Selv elsker jeg å gå på ski alene. Når landskapet er snødekt elsker jeg å gå en stund, så stoppe opp og nyte stillheten og utsikten, så gå videre og kjenne at jeg suser bortover. Hvis du skal gå sammen med noen må du finne noen som er omtrent på ditt nivå, men som også er interessert i å bli bedre.

Det er en ganske typisk jenteting det der med å ikke ville trene alene. :PJeg ser imidlertid mange kvinner på høyt og lavt nivå som går langrenn alene når jeg er ute og går, forhåpentligvis fordi de har skjønt at det er fantastisk å gå alene i flott natur og ikke fordi de bare føler de må trene.

• Liker 3
Gjest Plastic Heart
Skrevet
2 timer siden, Wiggins skrev:

Videre er kroppsfasong i hovedsake bestemt av genene våre. Hvis du har flat rumpe kan du trene omtrent så mye du vil, den blir aldri rund.

Jeg er enig i at man må ta til ettertanke ens egen fysikk før man begynner å jobbe mot et ideal, men at en flat rumpe forblir flat er da bullshit! Det spørs da helt på hvordan man trener, det. ^^ 

Og TS, det er slettes ikke for sent, men jeg er enig med Wiggins i at motivasjonen ikke bør begrense seg til utseendet. Altså, jeg vil tro de fleste i en eller annen grad trener for utseendet, og det er det ikke nødvendigvis noe galt i, men det bør ligge noe mer bak også. Det er gøy å se at magen blir strammere og at rumpa pumpes opp, men spør du meg er det enda gøyere å se tilbake en måned i tid og vite at man nå er i stand til noe man overhodet ikke ville greid da. Å finne ut hvor utrolig mye kapasitet man egentlig har er fantastisk motiverende! 

Først og fremst burde du finne ut hva du egentlig liker. Prøv deg litt frem og ha det gøy i prosessen! Du nevner ski, så jeg foreslår at du tar deg noen runder på dem - om du overhodet ikke liker tanken på å se dum ut for andre, dra på et tidspunkt det er få andre der eller gå et annet sted, hvis du har muligheten! Ellers er det bare å prøve ulike ting, yoga tror jeg kan være koselig (eller dørgende kjedelig, alt ettersom), ridning er kjempegøy, du kan putte musikk på øra og leke huleboer i skogen (fantastisk undervurdert!), eller kanskje bestemme deg for å pakke på så mye muskler du bare greier i løpet av, si, tre måneder, og så se hvor veien går derfra. Rett og slett prøv å finne glede i å bevege deg, og med det kanskje også en mening med treninga? Manglende motivasjon kan være en ordentlig jævel, og hvis man da trener litt sånn på måfå bare fordi er det fort gjort å dette ut. Og hvis sprettrumpe virkelig er noe du har lyst på er det ingenting i veien for å bruke dette som motivasjon når treningslysten ikke er der, men igjen; du bør ha noe annet i tillegg! 

Min motivasjon består hovedsakelig i tanker om hvordan jeg vil være og hva jeg vil gjøre med livet mitt. Jeg har ikke lyst til å være fysisk svak, jeg vil ikke ha begrensinger, jeg vil ha mye energi og jeg vil finne ut hva verden har å by på med mine egne sanser! Og selv om jeg liker å tro at viljestyrken min er ganske så badass er den alene neppe nok til å få meg opp Mount Everest, så da trener jeg. Andre finner motivasjon i belønning og en noe zen tilnærming, mens noen andre igjen foretrekker å ha en streng trener, imaginær eller fysisk, som brøler kommandoer til dem. Du må imidlertid finne ut hva som funker for deg! 

Skrevet (endret)
4 timer siden, Plastic Heart skrev:

det 3Jeg er enig i at man må ta til ettertanke ens egen fysikk før man begynner å jobbe mot et ideal, men at en flat rumpe forblir flat er da bullshit! Det spørs da helt på hvordan man trener, det. ^^ 

Og TS, det er slettes ikke for sent, men jeg er enig med Wiggins i at motivasjonen ikke bør begrense seg til utseendet. Altså, jeg vil tro de fleste i en eller annen grad trener for utseendet, og det er det ikke nødvendigvis noe galt i, men det bør ligge noe mer bak også. Det er gøy å se at magen blir strammere og at rumpa pumpes opp, men spør du meg er det enda gøyere å se tilbake en måned i tid og vite at man nå er i stand til noe man overhodet ikke ville greid da. Å finne ut hvor utrolig mye kapasitet man egentlig har er fantastisk motiverende! 

Først og fremst burde du finne ut hva du egentlig liker. Prøv deg litt frem og ha det gøy i prosessen! Du nevner ski, så jeg foreslår at du tar deg noen runder på dem - om du overhodet ikke liker tanken på å se dum ut for andre, dra på et tidspunkt det er få andre der eller gå et annet sted, hvis du har muligheten! Ellers er det bare å prøve ulike ting, yoga tror jeg kan være koselig (eller dørgende kjedelig, alt ettersom), ridning er kjempegøy, du kan putte musikk på øra og leke huleboer i skogen (fantastisk undervurdert!), eller kanskje bestemme deg for å pakke på så mye muskler du bare greier i løpet av, si, tre måneder, og så se hvor veien går derfra. Rett og slett prøv å finne glede i å bevege deg, og med det kanskje også en mening med treninga? Manglende motivasjon kan være en ordentlig jævel, og hvis man da trener litt sånn på måfå bare fordi er det fort gjort å dette ut. Og hvis sprettrumpe virkelig er noe du har lyst på er det ingenting i veien for å bruke dette som motivasjon når treningslysten ikke er der, men igjen; du bør ha noe annet i tillegg! 

Min motivasjon består hovedsakelig i tanker om hvordan jeg vil være og hva jeg vil gjøre med livet mitt. Jeg har ikke lyst til å være fysisk svak, jeg vil ikke ha begrensinger, jeg vil ha mye energi og jeg vil finne ut hva verden har å by på med mine egne sanser! Og selv om jeg liker å tro at viljestyrken min er ganske så badass er den alene neppe nok til å få meg opp Mount Everest, så da trener jeg. Andre finner motivasjon i belønning og en noe zen tilnærming, mens noen andre igjen foretrekker å ha en streng trener, imaginær eller fysisk, som brøler kommandoer til dem. Du må imidlertid finne ut hva som funker for deg! 

Det er aldri for sent å trene for å bli en bedre versjon av seg selv:-) Både fysisk og psykisk. Jeg synes du bør prøve litt forskjellig og se hva du liker, for så å sette deg noen realistiske mål.

Men jeg har et spørsmål til flere av dere som har svart; i tråder som dette, og ellers i magasiner, artikler osv snakkes det om at man ikke kan ha en ytre motivasjon for å trene. Fordi man ikke kommer noen vei, gir opp, ikke kommer til å få ønskede resultater osv. Men hvorfor skulle ønsket om å se bra ut være dårligere motivasjon enn ønsket om en sunn og sterk kropp? Eller ønsket om sprettrumpe/store biceps ikke like effektivt som ønsket om å kunne løfte så og så mye/løpe fortere? Hva skiller ønsket om en balansert, sterk og frisk kropp i alderdommen fra en slank, markert og sexy kropp til sommeren? Jeg synes nyansene her er så små, og jeg forstår ikke hvorfor motivasjonen for det ene ikke skal være like bra som det andre. Dessuten vil jeg tro at veldig(!) mange av de som trener gjør det hovedsaklig for å se bra ut, likevel fortsetter de med dette år etter år.

Poenget mitt hadde kanskje kommet bedre frem om jeg var en av de som trente utelukkende for å se bra ut, men slik er det som regel ikke. Hva som motiverer meg varierer, noe som bringer meg til et annet poeng- ting kan endre seg. Hvis man starter å trene for å bli mer attraktiv for den nyeste flammen, kan det hende man finner overraskende mye glede i det, og fortsetter fordi man liker følelsen av å kunne presse seg, bli bedre, og den gode følelsen etterpå. Så blir man bitt av løpebasillen- og motivasjonen endrer seg fra å være den gode følelsen man får mens man trener, til å ønske å slå rekordene sine, få best mulig statistikk på appen man bruker og konkurrere mot andre i nettverket der. Så får man en kneskade, begynner å svømme, ting endrer seg igjen. Osv osv. Og han/hun som var grunnen til at du startet å trene for mange år siden husker du ikke navnet på en gang :fnise: Det er klart, man må jo være klar over at kontinuitet noe av det viktigste for å få resultater, men det tror jeg alle har fått med seg.

Det ble litt langt dette her, men poenget er at det ofte ikke spiller så stor rolle akkurat hvorfor man begynner å trene. Ting endrer seg underveis, og om man skal gå å vente på at man har den riktige typen motivasjon (etter man kanskje har ventet lenge på å få motivasjon i det hele tatt) kommer man seg jo aldri ut av sofaen! Det er så mye informasjon og anbefalinger om hvordan man skal trene (og spise) riktig der ute fra før, at jeg synes motivasjonen til akkurat -hvorfor- bør man kunne få slappe av og være fornøyd med.

Endret av Wonderbitch
Mobilproblemer
  • Liker 1
Gjest Plastic Heart
Skrevet
2 timer siden, Wonderbitch skrev:

Det er aldri for sent å trene for å bli en bedre versjon av seg selv:-) Både fysisk og psykisk. Jeg synes du bør prøve litt forskjellig og se hva du liker, for så å sette deg noen realistiske mål.

*snip*

Jeg baserte iallfall svaret mitt ut ifra hva TS har skrevet selv, nemlig at hun har trent før kun for utseendes skyld og at det den gang ikke var nok til å holde henne motivert. Det er imidlertid ikke noe galt i å ha utseende som del av motivasjonsfaktoren, jeg skal ikke påberope meg å kjøre hip thrusts fem dager i uka for helsas skyld, akkurat, men derimot tror jeg at dersom man sliter med motivasjon og kanskje heller ikke synes at trening er så veldig gøy, da er det lurt å ha noe annet å backe opp treningen med i tillegg. "Jeg vil ha en sprettrumpe!" er ganske diffust i tillegg til å være noe som, avhengig av utgangspunktet ditt, kan ta lang tid å oppnå og dersom du da ikke en gang liker å trene, er det fort gjort å i et svakt øyeblikk bestemme seg for å gi faen. Dersom målsetningen derimot er "Jeg vil ha sprettrumpe, kunne springe Stoltzen på under tjue minutter og kunne ta pullups innen april!" er det kanskje litt vanskeligere å sluntre unna. Utseendet tar tid, endorfinrush og en sterkere kropp kommer kjapt. ^^

Skrevet
16 timer siden, Plastic Heart skrev:

Jeg baserte iallfall svaret mitt ut ifra hva TS har skrevet selv, nemlig at hun har trent før kun for utseendes skyld og at det den gang ikke var nok til å holde henne motivert. Det er imidlertid ikke noe galt i å ha utseende som del av motivasjonsfaktoren, jeg skal ikke påberope meg å kjøre hip thrusts fem dager i uka for helsas skyld, akkurat, men derimot tror jeg at dersom man sliter med motivasjon og kanskje heller ikke synes at trening er så veldig gøy, da er det lurt å ha noe annet å backe opp treningen med i tillegg. "Jeg vil ha en sprettrumpe!" er ganske diffust i tillegg til å være noe som, avhengig av utgangspunktet ditt, kan ta lang tid å oppnå og dersom du da ikke en gang liker å trene, er det fort gjort å i et svakt øyeblikk bestemme seg for å gi faen. Dersom målsetningen derimot er "Jeg vil ha sprettrumpe, kunne springe Stoltzen på under tjue minutter og kunne ta pullups innen april!" er det kanskje litt vanskeligere å sluntre unna. Utseendet tar tid, endorfinrush og en sterkere kropp kommer kjapt. ^^

Takk for godt svar. Da forstår jeg litt bedre hva som menes med dette, og jeg helt enig i det du sier. Og for min del er det de bulgarske utfallene jeg lider meg gjennom på jevnlig basis. Ikke akkurat for helsa sin skyld:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
Den 1/3/2016 at 0.10, Wiggins skrev:

Har du vanlige ski som må smøres, eller har du smørefrie ski? Jeg er ingen ekspert på smøring, men jeg kan å smøre så man får feste og brukbar gli. Jeg skal øyeblikkelig gå til sengs, så jeg skriver evt. mer om smøring i morgen.

Har vanlige ski som må smøres. Må man ikke til sportsforretningen(eller hva man sier:fnise:for å få de fikset ordentlig før man kan smøre de selv? Som du skjønner - jeg er rimelig fersk/amøbe på dette området ;)

. Fra Brekkekrysset går det lysløype med ganske snilt terreng innover i Maridalen. Selve lysløypa er bare 4 km lang, men fra der den slutter kan du gå ut på veien, over brua og så fortsetter den over jordene, med mer snilt terreng.

Mener du inn til Brekkeskogen og innover mot Ullevålseter? Eller?

Det er en ganske typisk jenteting det der med å ikke ville trene alene. :PJeg ser imidlertid mange kvinner på høyt og lavt nivå som går langrenn alene når jeg er ute og går, forhåpentligvis fordi de har skjønt at det er fantastisk å gå alene i flott natur og ikke fordi de bare føler de må trene.

Jeg liker faktisk best å trene alene, men føler meg redd for å gå på ski alene siden jeg ikke kan det og lite keen på å spørre om  hjelp fra fremmede om jeg skulle falle/drite meg ut osv. Så hadde jeg vært god hadde jeg hatt null problem med å gå på ski alene. Nå kan det ikke kalles å gå på ski en gang - det er kaving og kløning ;) Kjenner terskelen for å ta på ski utenfor døra og traske mot løypene er meeeget høy. Bare tanken på det får hjertepumpa til å gå :fnise:

Ellers tuuuuuusen hjertelig takk for meget utfyllende tips og råd, Wiggins! Meget snilt av deg :) 

Den 1/3/2016 at 0.40, Plastic Heart skrev:

Jeg er enig i at man må ta til ettertanke ens egen fysikk før man begynner å jobbe mot et ideal, men at en flat rumpe forblir flat er da bullshit! Det spørs da helt på hvordan man trener, det. ^^ 

Den 1/4/2016 at 4.51, Wonderbitch skrev:

Vil også takke dere to for at dere svarte meg så varmt, utfyllende og ærlig! Skal sette meg ned og lese det grundigere og forhåpentligvis få den boosten jeg trenger her jeg sitter i sofaen og trøstespiser :P Lurer på å skaffe meg en PT - men hva kan de eeegentlig gjøre som jeg ikke kan ta tak i selv? Bortsett fra teknikk så klart. 

Gjest Plastic Heart
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil også takke dere to for at dere svarte meg så varmt, utfyllende og ærlig! Skal sette meg ned og lese det grundigere og forhåpentligvis få den boosten jeg trenger her jeg sitter i sofaen og trøstespiser :P Lurer på å skaffe meg en PT - men hva kan de eeegentlig gjøre som jeg ikke kan ta tak i selv? Bortsett fra teknikk så klart. 

Bare hyggelig! :) 

Angående PT har mange treningssentre tilbud nå i januar hvor du får noen PT-timer gratis når du melder deg inn, så det kan være verdt å sjekke ut dersom du skal melde deg inn et sted! Om ikke vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en time for å se om det kan være noe for deg, utenom at du blir drillet litt i teknikken og kanskje blir introdusert for noen nye øvelser er det veldig greit å ha noen til å presse en litt ekstra. Dessuten har du sikkerheten i at noen passer på deg skulle du ikke greie å fullføre øvelsen og det blir med det enklere å ta seg helt ut. Jeg for min del blir liksom ikke helt fornøyd dersom jeg ikke føler jeg har brukt alt av krefter på trening, noe som kommer i konflikt med frykten for å bli stuck i bunnposisjon i knebøy... :P 

Ser forresten at du nevner sprettrumpe som del av motivasjonen, og hvis dette er noe du virkelig ønsker deg anbefaler jeg å ta en titt på testimonials'ene til Bret Contreras! Hvis ikke det får deg til å ville hip thrust'e dagen lang vet ikke jeg. ^^

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på lysløypa fra Brekkekrysset. Det står antakelig Ullevålseter på skiltene der, men den delen der det er lys er ganske flat og snill. Der hvor man kan gå innover til Ullevålseter kan du heller følge bilveien 30-40 meter, så går det videre løype over jordene i Maridalen. Disse er ganske snille med slake bakker. Disse løypene går til inners i Maridalen der det er en parkeringsplass. Derfra kan man gå videre mot Gåslungen og Kikut, men det blir et godt stykke. Som kveldstur synes jeg Brekkekrysset - parkeringsplassen innerst - Brekkekrysset er perfekt.

Har vanlige ski som må smøres. Må man ikke til sportsforretningen(eller hva man sier:fnise:for å få de fikset ordentlig før man kan smøre de selv? Som du skjønner - jeg er rimelig fersk/amøbe på dette området ;)

Har skiene dine fått en steinslip? Det var jo det som var årsaken til det norske langrennsgjennombruddet tidlig på 90-tallet. For kaldt vær med finkornet snø skal man ha ski som har fin slip ("kaldslip"), for varmere vær med grovkornet snø skal man ha ski med grovere slip ("varmslip"). Det er jo selvsagt mulig å bruke et par med kaldslip på grovkornet snø og omvendt, men det gir litt dårligere gli. Jeg gidder ikke å bruke penger på å ha ski for ethvert føre.

Hvis skiene dine ikke har fått en slip bør du koste på deg det. Det bør du bare gjøre på en av de seriøse butikkene; Oslo sportslager, Milslukern, Bull ski og kajakk. Har du også fått merket smøresone på skia? Det er jo avhengig av skiløperens (din) vekt. Når det er kaldt vil skiene bøye seg mindre og når det er varmt mer, derfor pleier butikkene å sette tre streker: En for kaldt vær, en for nullføre, og en for varmt føre.

Når man skal smøre ski skal man optimalt sett legge på både festesmøring og glider, men det er en del pes å legge på glider, så hvis du bare skal gå tur/mosjon kan du fint nøye deg med festesmøring.

Det fins et utall varianter av voks og klister, men hvis du kjøper en blå, en lilla og en rød voks og en universalklister skal du stort sett alltid klare å få feste uten at det kladder.

Når det er kaldt og nysnø blir snøen trå, og da kan du smøre med lite seig voks, altså blå. Hvis det er varmere enn to-tre minus pleier jeg å bruke lilla, det avhenger litt av hvor finkornet snøen er. Du merker det jo hvis du sliter med å få feste. [Det vil si: Hvis teknikken din er dårlig vil du kanskje også slite med å få feste, så ikke legg all skylda på smøringen. Smører du med for seig voks vil det kladde.]

Smøre med voks: Det er enklest hvis du har en smørebenk, men det går fint om du bare holder skia rett opp og ned. Legg på et passelig lag (helst uten for store klumper), så bruker du korkklossen til å dra ut smøringen, slik at voksen ligger helt jevnt. Legg på 3-4 lag, så holder det sannsynligvis hele turen.

Smøre med klister: Definitivt enklest med smørebenk,  men av og til tar man feil av føret, og har smørt med voks når man kommer til løypa. Da må man bare ta fram klisteret og legge på. Legg på en liten dæsj med jevne mellomrom nedover på hver side av fordypningen i skisålen, så bruker du tommelen til å dra det ut med.

Du bør også ha med deg skirens og spesielt papir til det som ikke loer. Både for å vaske hendene etter å ha tatt på klister, men også hvis føret endrer seg og du må fjerne klisteret. Nysnø og klister er f. eks. en svært dårlig kombinasjon: Nysnø + klister = kladd.

Hvis teknikken din er så dårlig kan det være lurt å melde deg på et skikurs i regi av Skiforeningen. Det er ingen skam å ikke være særlig god til å gå på ski, har man aldri lært det så har man aldri lært det. Vi nordmenn er faktisk ikke født med ski på beina, selv om vi liker å tro det. Sjekk ut Skiforeningens nettsider med tanke på kurs.

Ellers tuuuuuusen hjertelig takk for meget utfyllende tips og råd, Wiggins! Meget snilt av deg :) 

Bare hyggelig. :) 

En PT kan som regel flere øvelser enn du kan, og hvis vedkommende er dyktig og erfaren kan h*n se hvilke øvelser du spesielt vil ha nytte av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...