Sapientia Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Noen som har vært der og kan anbefale reisemåte fra Reykjavik? Snakk om dagstur med overnatting . Skal være lengre på Sagaøya men sliter med å få opp gode alternativer som ikke innebærer å leie en 4x4 pga elv som må krysses
Gjest Linaria Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Ja, har vært der. Vi gikk fra Skógar over Fimmvörðuháls og endte opp i Þórsmörk. Det går en buss (tror den går til Reykjavik), men denne går sjelden og er ganske dyr. Grunnen til at det er vanskelig å komme seg dit er at det er et naturreservat og de ønsker ikke alt for mange turister der. Var i hvert fall det vi hørte. Uansett, vi satte oss i veikanten og haika. Planen var å ta buss, men siden den ikke gikk før etter tre timer og det var fint vær, bestemte vi oss for å prøve haikiing . Etter ca. en halvtime ble vi plukket opp av noen hyggelige amerikanere som skulle tilbake til Reykjavik. En i følget kjørte forresten en lav Porsche, og det gikk ikke bra over elvene. Alternativene dine er å leie 4x4, ta den dyre bussen eller satse på haik. Eller du kan gå over Fimmvörðuháls og tilbake, om du har 15 - 20 timer til overs
Sapientia Skrevet 3. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2016 Så mye tid til overs har vi neppe denne gangen, dessverre. Funnet ut at det skal gå buss, men den var bra dyr ja Mulig vi ender på den likevel, men undersøker andre muligheter først. Samt må finne ut av busstidene. Den jeg fikk opp fungerte ikke særlig bra. Så får leite videre. Ellers får det bli skikkelig bil for å komme seg dit
Gjest Linaria Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 7 minutter siden, Sapientia skrev: Så mye tid til overs har vi neppe denne gangen, dessverre. Funnet ut at det skal gå buss, men den var bra dyr ja Mulig vi ender på den likevel, men undersøker andre muligheter først. Samt må finne ut av busstidene. Den jeg fikk opp fungerte ikke særlig bra. Så får leite videre. Ellers får det bli skikkelig bil for å komme seg dit Er nok best å ringe og spørre. Ting ordner seg oftest på landsbygda på Island dersom man spør, og det er den beste måten å finne ut av ting på.
Juniper Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 Ikke kjør selv om du ikke har erfaring med å krysse elver i bil. Det er rimelig utfordrende å kjøre over der. Haiking fungerer nokså greit på Island, men da må man ha god tid, gode klær og nødutrustning på denne tiden av året. Forøvrig mange flottere steder enn Thorsmörk. 1
Sapientia Skrevet 5. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2016 Blir til sommeren og jeg har ingen planer om elvekryssing på egen hånd. Hvilke steder vil du anbefale?
Juniper Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 Kommer jo an på hvor god tid du har. Fint å kjøre langs kysten, stoppe ved Seljalandsfoss (den du kan gå bak), Skógarfoss, se Dyrhólarey (hullet i klippen) og de svarte strendene ved Vik i Myrdal. Om du fortsetter har du Jökulsárlón, der isbreen "kalver" ned i en lagune. Du kan greie det på en lang dagstur ut fra Reykjavik, avhengig av hvor lenge du stopper på hvert sted. Området rundt Myvatn er helt fantastisk! Spesiell natur, mye rart av lava både i vannet og på land. Mye mygg, da. Det er områder der med mye termisk aktivitet. Innlandet på sør-Island har en del å by på. Du har den klassiske "gyldne ringen" med Thingvellir, laugavatn, geysir, gullfoss etc. Ofte stopper de ved Kerid også. Det går an å gjøre en del avstikkere fra denne løypa. I området rundt Geysir er det plantet mye skog. Geysirsenteret byr også på mye fakta om geologien på Island, samt en jordskjelvsimulator. Du har flotte badeanlegg i de fleste tettstedene i området der, men mest minneverdig er nok "Secret lagoon" i Fludir. Islands eldste badebasseng som er restaurert av en mann i området der. Veldig spesiell opplevelse. Jeg hadde heller reist dit enn i Blå lagune om jeg skulle velge! Mye mer sjarme, en brøkdel av prisen, og mindre turister. Neste dalstrøk etter Fludir er opp langs Thjorsá. Der kan man se Margit Sandemos mye omtalte Gjáinn, der hun påsto at alvene bodde. Om de bor noe sted på Island er det nok der. Jeg kom dit en grå høstdag, ingen turister i nærheten, og det var helt magisk. En haug med små bekker som renner ned i en diger kløft. Som min svenske venninne sa: Her tror jeg på alver! Like i nærheten er en utgravning av en gård fra 1100-tallet som ble lagt under aske av et utbrudd i Hekla. Litt lengre inn i dalen finner du den samme gården rekonstruert. Du har også den vakre Hjálparfoss like ved der. Det er en hel del overnattingssteder ute på landet, og fine turmuligheter. Velg gjerne å bo vekk fra Reykjavik, da kommer du nærmere inn på kulturen. Mulig jeg har skrevet noen navn litt feil. Lenge siden jeg var der på tur.
Juniper Skrevet 5. januar 2016 #8 Skrevet 5. januar 2016 Opp langs Thjorsá er det en del kraftstasjoner, så det er god vei inn på fjellet den veien. Man kan kjøre opp for å se Hekla på litt nærmere hold. Det går vei der inn i Landmannalaugar. Der er det fint! Men den siste biten er ikke for en veldig lav bil! Tror man kan parkere på den ene siden av elva og krysse på en liten bro om man ikke føler for å kjøre over. I det hele tatt veldig mange perler på Island.
Sapientia Skrevet 5. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2016 Tusen takk begge to. Den gyldne sirkel er et sted vi med sikkerhet får med oss. Foreløpig litt usikkert hvor lenge vi får muligheten til å bli. Men ser ikke bort fra at det blir flere turer Ingen av oss ivrer etter 30 varme og badeferie, så Island, Svalbard, Canada, Alaska og selvsagt Island står på ønskelista.
Gjest Linaria Skrevet 5. januar 2016 #10 Skrevet 5. januar 2016 (endret) 23 timer siden, Juniper skrev: Endret 5. januar 2016 av Linaria
Gjest Linaria Skrevet 5. januar 2016 #11 Skrevet 5. januar 2016 Ah, sitering oppfører seg rart! Jeg anbefaler absolutt Vestmannaeyjar. Jeg har vært der noen ganger og det er et nydelig sted, i tillegg til å ha en utrolig interessant historie. Det var et vulkanutbrudd i 1973, og nå er 1/3 av hovedøya dekket av lava. Flere hus er begravet og de driver og graver dem opp igjen. Man kan se en film om hendelsen på kino på øya. I tillegg er det flere små topper å klatre, bla. to "lavaåser", hvorfra man bla. kan se Eyjafjallajökull på fastlandet, nydelig natur, båtturer så man kan se naturen rundt øya (og Surtsey, vulkanøya som ble født i 1963), yrende fugleliv og i august, Islands største musikkfestival. Om dere velger å dra til Þórsmörk, er det virkelig verdt det å ta en tur opp og se området der det var utbrudd i 2010. Lavaen var forsatt rykende varm da vi var der i 2013. Vet ikke hvordan det står til nå.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #12 Skrevet 5. januar 2016 Hvis dere har noen som helst mulighet til det så lei en bil! Det er den aller beste måten å komme seg rundt på. Var på en ukes telt/biltur der for et par år siden. Beste opplevelsen i mitt liv. Neste gang blir det minst to uker. Vi tok hele runda fra reykjavik/golden circle og sørover mot vik og de andre stedene som er nevnt her på et døgn. Resten av turen tilbragte vi vest i landet. Det var helt fantastisk, så mye vill og variert natur og nesten ingen turister. Neste gang blir det nok å komme seg nordover og mot øst og til slutt sør. Anonymkode: 2adda...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå