Gå til innhold

Kjemisk kastrering av godt voksen hannhund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 7 år gammel hannhund, som har bodd hos oss i drøyt 2 år. Han er ( stort sett ) en herlig hund på alle måter, med unntak av stress. Det er ikke hver dag han stresser, og han får nok av psykisk og fysisk stimuli/trening, så det er ikke der skoen trykker.
Innendørs er han alltid rolig, så fremt at det ikke kommer besøk, men da roer han seg etter 5-10 min. Det er ute som er problemet. Han ''låser seg'' helt, og er så godt som umulig å få kontakt med.
Dette er ikke hver dag, og skjer kanskje i snitt 1-2dager per uke.

Han er relativt sterk og drar oss gjerne ned i grøfta for å lukte på tisseflekker, noe som har resultert i vonde armer. ( Nei, antidra-seler funker ikke ). Som sagt, så er ikke dette hver dag. Han kan å gå pent i bånd, og gjør som oftest det. Han kan også gå løs, foruten de dagene han ''låser seg''.
Han stress-jukker på andre hunder, og han kan finne på å spise pinner, kongler o.l hvis han må være i ro på et område over lengre tid. Mye sutring, veldig utålmodig.
Noen dager reagerer han på tisper, andre dager ikke ( uavhengig av løpetid ). Og er selvfølgelig verst når han har en ''stressdag''.

Han har også allergi og får medisiner for dette. Dessverre forverrer stressingen hans symptomene, så de dagene han stresser kommer økt kløing og flassing i tillegg. Dette er mye av det som veier tyngst når det kommer til dette med kjemisk kastrering, at han stresser seg ''syk''.

Ulike teknikker er prøvd,( adferdsterapeut )  mtp ro-trening osv, så jeg ønsker ikke 20 innlegg om det. Vi jobber fortsatt med dette.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring rundt dette med kjemisk kastrering når det kommer til stress? Nei, han har ikke antydninger til aggresivitet. Han oppfattes heller ikke som nervøs, det er mere ''pubertal tenåring''. Samtidig er det litt vanskelig, når det svinger så veldig, men ''triggeren'' virker å være hunden som har gått før oss i sporet den aktuelle dagen.

Vil kjemisk kastrering ha noe virkning på en så gammel hund? Dette er en retriever, og jeg er kjent med unge hannhunder som har blitt kastrert pga hormonelt stress.

På forhånd takk!

Anonymkode: 04139...b16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme med vår når han var rundt 10 år, men han stresset veldig inne også. Trodde først han var syk fordi han hadde aldri oppført seg slin før, men veterinæren fant ikke noe og trodde det kunne være pga løpetid. Vi prøvde da kjemisk kastrering og det fungerte for oss. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur i innom veterinæren og diskutert det med de :)

Anonymkode: 17923...b4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde det samme med vår når han var rundt 10 år, men han stresset veldig inne også. Trodde først han var syk fordi han hadde aldri oppført seg slin før, men veterinæren fant ikke noe og trodde det kunne være pga løpetid. Vi prøvde da kjemisk kastrering og det fungerte for oss. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur i innom veterinæren og diskutert det med de :)

Hjertlig takk for svar :)

Godt å høre at dere fant en løsning på problemet. Det er fryktelig slitsomt i lengden, og det er jo absolutt ikke bra for hunden i det lange løp. Vi merker ikke noe særlig stress inne, foruten litt sutring innimellom. Har tenkt at dette har med ''klar for tur'' å gjøre. Men så er ikke sutringen inne hver dag heller, så fasiten blir litt uklar. Han ligger som regel i senga si, men igjen så kan vel hunder også være stresset uten at de viser tydelig tegn.

Vi skal innom veterinæren neste uke i forbindelse med allergien, så tenkte vi skulle ta en prat da :)

Skrevet

Hvordan gikk det hos veterinæren? 😊

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det hos veterinæren? 😊

Vår egen veterinær var dessverre sykemeldt, så vi fikk ikke drøftet det han. Hun som var stedfortreder var positiv, men hun syntes at vi skulle ta det med vår faste veterinær som kjenner hunden vår bedre :)
Vi skal tilbake igjen om 3-4 uker, så vi får ta det opp igjen da.

Skrevet

Foreldrene mine prøvde dette på sin hund, men han virket i nedfor de 6 månedene sprøyta fungerte. Nå dom effekten begynner å avta, har han blitt mye kvikkere PG glad. Han har også hatt blod i urinen, men veterinæren er usikker på om det skyldes den kjemiske kastreringen. Han er 12 år, men ønsker ikke å fortsette til tross for mye sutring, uro og stress når tispene i nærområdet har løpetid. De ønsker at han skal få ha gleden av å snuse rundt selv om det resulterer i lengre turer. 

Anonymkode: 311fd...d70

Skrevet

Var jeg som skrev det over! Beklager mye skrivefeil. Skriver fra mobilen 😉

Skrevet
Den 3.1.2016 at 17.38, AnonymBruker skrev:

Har en 7 år gammel hannhund, som har bodd hos oss i drøyt 2 år. Han er ( stort sett ) en herlig hund på alle måter, med unntak av stress. Det er ikke hver dag han stresser, og han får nok av psykisk og fysisk stimuli/trening, så det er ikke der skoen trykker.
Innendørs er han alltid rolig, så fremt at det ikke kommer besøk, men da roer han seg etter 5-10 min. Det er ute som er problemet. Han ''låser seg'' helt, og er så godt som umulig å få kontakt med.
Dette er ikke hver dag, og skjer kanskje i snitt 1-2dager per uke.

Han er relativt sterk og drar oss gjerne ned i grøfta for å lukte på tisseflekker, noe som har resultert i vonde armer. ( Nei, antidra-seler funker ikke ). Som sagt, så er ikke dette hver dag. Han kan å gå pent i bånd, og gjør som oftest det. Han kan også gå løs, foruten de dagene han ''låser seg''.
Han stress-jukker på andre hunder, og han kan finne på å spise pinner, kongler o.l hvis han må være i ro på et område over lengre tid. Mye sutring, veldig utålmodig.
Noen dager reagerer han på tisper, andre dager ikke ( uavhengig av løpetid ). Og er selvfølgelig verst når han har en ''stressdag''.

Han har også allergi og får medisiner for dette. Dessverre forverrer stressingen hans symptomene, så de dagene han stresser kommer økt kløing og flassing i tillegg. Dette er mye av det som veier tyngst når det kommer til dette med kjemisk kastrering, at han stresser seg ''syk''.

Ulike teknikker er prøvd,( adferdsterapeut )  mtp ro-trening osv, så jeg ønsker ikke 20 innlegg om det. Vi jobber fortsatt med dette.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring rundt dette med kjemisk kastrering når det kommer til stress? Nei, han har ikke antydninger til aggresivitet. Han oppfattes heller ikke som nervøs, det er mere ''pubertal tenåring''. Samtidig er det litt vanskelig, når det svinger så veldig, men ''triggeren'' virker å være hunden som har gått før oss i sporet den aktuelle dagen.

Vil kjemisk kastrering ha noe virkning på en så gammel hund? Dette er en retriever, og jeg er kjent med unge hannhunder som har blitt kastrert pga hormonelt stress.

På forhånd takk!

Ta en telefon til en veterinær, så får du svar på det du lurer på :)

Anonymkode: 7b849...e22

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 11.1.2016 at 19.02, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine prøvde dette på sin hund, men han virket i nedfor de 6 månedene sprøyta fungerte. Nå dom effekten begynner å avta, har han blitt mye kvikkere PG glad. Han har også hatt blod i urinen, men veterinæren er usikker på om det skyldes den kjemiske kastreringen. Han er 12 år, men ønsker ikke å fortsette til tross for mye sutring, uro og stress når tispene i nærområdet har løpetid. De ønsker at han skal få ha gleden av å snuse rundt selv om det resulterer i lengre turer. 

Så kjedelig at det ikke virket for dere.

Glemte av denne tråden litt, men her kommer en oppdatering; Hunden ble kjemisk kastrert til slutt, og etter ca 8 uker så vi en forbedring i stressnivå. Hormonchippen han fikk varer ett helt år, så hvis det fortsatt fungerer fint kommer det til å bli vurdert kirurgisk kastrering på nyåret.

Chippen her har ikke hatt noen innvirkning på humøret, ikke som vi merker enda i allefall. Han var generelt sett en rolig og bedagelig herremann før chippingen. Han girer seg fortsatt opp ved lek, og det er full krutt og glede, men han klikker ikke i vinkel ( låser seg ) når han er i lek med andre hunder lenger.
Og han er ikke lenger like urolig rundt løpetider.

Han er fortsatt glad i tisseflekker da, men det kan vi leve med :)  I allefall godt å se at han ikke ''sprenger'' seg av stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...