Gå til innhold

Hvilken trening for å miste fett, ikke muskler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å gå ned i vekt. Jeg vet ikke hvor mye, men jeg må finne min "komfortable" vekt. Jeg har hvertfall tenkt å gå ned 15kg, kanskje 20. Da kommer jeg til å veie 65-70kg. Men dette må jo skje over tid, da jeg vil holde vekten og jeg vil ikke ha noe jojo-slanking. 

Jeg trener per tid på treningssenter, men jeg er redd for at jeg kommer til å trene feil. Jeg vil IKKE miste muskler, jeg vil miste fett! 

Jeg tenker også å måle midje, lår, armer osv for å se resultater der i og med at vekten kanskje sier mindre....

Så hvilke treninger bør jeg gå på? De har timer som: spinning, styrke, kondisjonstimer osv. Det er et godt utvalg. I tillegg kan jeg trene litt selv hjemme, feks gå turer. 

I  tillegg til trening så vil jeg spise sunnere, men jeg er redd for at når jeg spiser mindre at det kan tære på musklene i stedet for fettet da....

Jeg har blant annet brukt en app tidligere for å se hvor mye kalorier jeg kunne spise for å gå ned x antall kg. Men noen av kg kan jo bare ha vært rent vanntap eller muskeltap. 

Anonymkode: fdc51...c28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å forbrenne fett må du være i kaloriunderskudd. Da er det ikke til å unngå at du mister noe muskelmasse. For å begrense dette tapet bør du trene styrke. For å komme i kaloriunderskudd må du spiser mindre og/eller bevege deg mer. Du bør heller ikke ha et for stort kaloriunderskudd men heller ta nedgangen over en lengre periode. Ikke mer enn 0,5 kg nedgang per uke, gjerne 0,25 kg nedgang per uke.

Anonymkode: 496e3...851

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å forbrenne fett må du være i kaloriunderskudd. Da er det ikke til å unngå at du mister noe muskelmasse. For å begrense dette tapet bør du trene styrke. For å komme i kaloriunderskudd må du spiser mindre og/eller bevege deg mer. Du bør heller ikke ha et for stort kaloriunderskudd men heller ta nedgangen over en lengre periode. Ikke mer enn 0,5 kg nedgang per uke, gjerne 0,25 kg nedgang per uke.

Anonymkode: 496e3...851

At man må miste muskler ved vektnedgang gjelder bare for dem som allerede har mye muskler og har relativt lav fettprosent. Er man dårlig trent, så legger mn gjerne på seg muskler, selv ved vektnedgang, hvis man trener grei styrketrening.

Det er ikke mye fiksfakseri man kan gjøre for å bevare muskler ved vektnedgang. Tren styrke, ligg i kaloriunderskudd og spis litt ekstra protein er egentlig alt du kan gjøre. Og å sove godt hjelper også. Å endre på måltidfrekvens, å endre timingen av karbohydrater, fett og protein er ikke noe å tenke på. Dokumentasjonen på at dette har effekt, er svak.

Endret av Musicman
Skrevet

Fokus på å gi musklene insentiv til å ikke forbrennes bort. Det blir da motsatt av da man skal bygge muskler, når man satser på volum for økt hypertrofi. 

Indette tilfellet vil vi beholde musklene, og å trene for hypertrofi er dermed meningsløst ettersom man er i kaloriunderskudd for å plukke av fettet.

Min konklusjon er dermed tung styrketrening der ens vanlige volum reduseres betraktelig. Gjerne med 33-50%. Dette er for å gi stimuli til musklene, samtidig som man ikke bruker for mye unødig energi på dette, som vil gå utover muskelmassen i kaloriunderskudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jogget meg ned i vekt, ikkee trent annen styrke, og jeg fikk muskler av det. Spesielt lår. Tror nok det at man ikke får muskler i kaloriunderskudd er en sannhet med modifikasjoner.

Anonymkode: 0a6ad...a73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...