AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Jeg er student og jobber i et museum ved siden av studiene så ofte som jeg kan. I dag hadde jeg butikkansvar og kom på jobb 09.30, men jeg ble litt forkjølet i går og det ble bare verre utover dagen, etter 5 timer på jobb måtte jeg bare kaste inn håndkleet og gå hjem. Sjefen sa jeg skulle føre timer frem til jeg gikk hjem og så egenmelding for de siste 3 timene. Jeg har ikke flere egenmeldinger igjen så jeg skal ringe legen i morgen for å høre om jeg kan få sykemelding. Men mine romkamerater mener jeg ikke må ha egenmelding når jeg tross alt var fem timer på jobb. Er det noen som vet litt mer om dette? Anonymkode: 1b426...a2e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Du skal ha betalt for hele vakta så lenge du ble syk på jobb. Der jeg jobber må vi være på jobb minimum 3 timer før vi kan gå hjem og vi skriver heller ikke egenmelding på det. Mulig det er andre regler for deg som er ekstravakt, undersøk med LO. Anonymkode: be66a...bcf 4
TheGirlWhoWaited Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 Hvis du må gå hjem på en påbegynt vakt er det ikke egenmelding, men velferdspermisjon som skal brukes. Det burde sjefen din vite... God bedring 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 Jobbet du mer enn halve vakta trenger du ikke egenmelding Anonymkode: 680d3...0fa 2
Brunhilde Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobbet du mer enn halve vakta trenger du ikke egenmelding Anonymkode: 680d3...0fa Dette er faktisk opp til arbeidsgiver å bestemme. Virke sier følgende: Sitat Videre kan egenmelding kun brukes ved hele fraværsdager. Det betyr at en arbeidstaker som går hjem i løpet av en arbeidsdag pga. sykdom, ikke kan bruke egenmelding som dokumentasjon for de timene arbeidstaker var borte fra jobb denne dagen. Arbeidsgiver kan i prinsippet trekke arbeidstaker i lønn for de timene arbeidstaker ikke er på arbeid. Virke råder likevel arbeidsgivere til ikke å trekke arbeidstaker i lønn i slike tilfeller, da det straffer arbeidstakere som forsøker å komme på jobb til tross for at vedkommende føler seg uvel i forkant av en arbeidsdag. Det anbefales altså ikke å trekke i lønn, men om arbeidsgiver er firkantet, så kan det gjøres. Dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #6 Skrevet 3. januar 2016 Hvis du er "litt forkjølet" og reiser hjem fra jobb... Og i tillegg har du brukt opp alle egenmeldingene dine? Sier kanskje litt om din terskel for å være hjemme. Hadde jeg vært din sjef hadde jeg krevd sykemelding! Anonymkode: cd5c2...a04 15
ini Skrevet 3. januar 2016 #7 Skrevet 3. januar 2016 1 minutt siden, Brunhilde skrev: Dette er faktisk opp til arbeidsgiver å bestemme. Virke sier følgende: Det anbefales altså ikke å trekke i lønn, men om arbeidsgiver er firkantet, så kan det gjøres. Dessverre. Hvis arbeidsgiver ønsker å trekke i lønn står han/hun altså fritt til å gjøre det, men velger på den måten å straffe de som prøver å gå på jobb selv om formen ikke er 100 % om morgenen. TS, snakk med sjefen din, hvis trekk i lønn er alternativet ville jeg, av trass, bedt legen om en sykmelding for de timene.
Duckie Skrevet 3. januar 2016 #8 Skrevet 3. januar 2016 Mulig jeg er på bærtur, men nå er det nytt år, og da er det vel nye egenmeldinger også? Eller er det ikke kalenderår det går på? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #9 Skrevet 3. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student og jobber i et museum ved siden av studiene så ofte som jeg kan. I dag hadde jeg butikkansvar og kom på jobb 09.30, men jeg ble litt forkjølet i går og det ble bare verre utover dagen, etter 5 timer på jobb måtte jeg bare kaste inn håndkleet og gå hjem. Sjefen sa jeg skulle føre timer frem til jeg gikk hjem og så egenmelding for de siste 3 timene. Jeg har ikke flere egenmeldinger igjen så jeg skal ringe legen i morgen for å høre om jeg kan få sykemelding. Men mine romkamerater mener jeg ikke må ha egenmelding når jeg tross alt var fem timer på jobb. Er det noen som vet litt mer om dette? Anonymkode: 1b426...a2e Når du har møtt på jobb så skal du ha lønn for hele dagen! Anonymkode: 436be...491 1
Gjest chisandra Skrevet 3. januar 2016 #10 Skrevet 3. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er "litt forkjølet" og reiser hjem fra jobb... Og i tillegg har du brukt opp alle egenmeldingene dine? Sier kanskje litt om din terskel for å være hjemme. Hadde jeg vært din sjef hadde jeg krevd sykemelding! Anonymkode: cd5c2...a04 Du gikk inn i tråden, bestemte deg for å slenge litt dritt - og dobbeltsjekket at du hadde huket av for anonym først? God start på året. Keep ut the good work! :/
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #11 Skrevet 3. januar 2016 14 minutter siden, chisandra skrev: Du gikk inn i tråden, bestemte deg for å slenge litt dritt - og dobbeltsjekket at du hadde huket av for anonym først? God start på året. Keep ut the good work! :/ Skal vedkommende bevare seriøsitet hos arbeidsgiver, så burde h*n levere sykemelding. ytterst sjelden at noen klarer å bruke opp alle egenmeldingsdagene i løpet av 12 mnd. men du er kanskje av samme ulla selv, så derfor reagerer du. Anonymkode: cd5c2...a04 6
Brunhilde Skrevet 3. januar 2016 #12 Skrevet 3. januar 2016 25 minutter siden, Duckie skrev: Mulig jeg er på bærtur, men nå er det nytt år, og da er det vel nye egenmeldinger også? Eller er det ikke kalenderår det går på? Jeg tror nok at man regner 12 mnd fra første gang egenmelding benyttes. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har møtt på jobb så skal du ha lønn for hele dagen! Anonymkode: 436be...491 Nei. Og hvis du hadde lest det jeg siterte fra Virke så hadde du visst at det du sier er feil!
Gjest Nori Skrevet 3. januar 2016 #13 Skrevet 3. januar 2016 33 minutter siden, Duckie skrev: Mulig jeg er på bærtur, men nå er det nytt år, og da er det vel nye egenmeldinger også? Eller er det ikke kalenderår det går på? Egenmelding følger ikke kalenderåret, men regnes fra første brukte egenmelding.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #14 Skrevet 3. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er "litt forkjølet" og reiser hjem fra jobb... Og i tillegg har du brukt opp alle egenmeldingene dine? Sier kanskje litt om din terskel for å være hjemme. Hadde jeg vært din sjef hadde jeg krevd sykemelding! Anonymkode: cd5c2...a04 Egenmeldingene mine blir brukt opp med god grunn, medisinsk sett. Så din personlige vurdering der trenger jeg ikke da egenmeldingene brukes i samråd med lege og arbeidsplass. Jeg er ikke litt forkjølet. Jeg har feber, rennende øyne, tett nese og hele kroppen verker. Jeg gikk ikke hjem av fri vilje, jeg ble sendt hjem i samråd med de andre kollegaene mine på jobb så ikke snakk om ting du ikke vet om. Anonymkode: 1b426...a2e 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #15 Skrevet 3. januar 2016 Takk for svar til dere andre Jeg ringer legen i morgen for sikkerhets skyld, det har uansett eskalert veldig og jeg er bare blitt verre utover dagen. Så vidt jeg har forstått får jeg ny egenmelding fra juni 2016, da dette var første gang jeg benyttet meg av egenmelding. Hun som er ansvarlig (sjefen i den avdeligen jeg jobber under i dag) sa jeg burde skrive opp timene jeg var på jobb, som var 5 og de resterende 3 på egenmelding. Så da blir det nok sykemelding uansett på meg, det ser ikke ut som om det blir bedre heller. Takk for hjelpen Anonymkode: 1b426...a2e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #16 Skrevet 3. januar 2016 Hei, mest ille at du ikke har flere egenmeldinger å ta av. Mulig du burde undersøke helsen din hos lege uansett. Er det noe kronisk noe det antallet fraværsdager tyder på kan arbeidsgiver/ du søke fritak fra arbeidsgiverperioden hos NAV. Sykefravær er viktig å følge opp for din arbeidsgiver. Hvis du ikke klarer å levere den tjenesten/arbeidskraft du har avtale om hos din arbeidsgiver så bør det settes inn tiltak. Ellers er det vanlig å ikke trekke for dagen om du jobber over halv dag. Anonymkode: 76bec...cc3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #17 Skrevet 3. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, mest ille at du ikke har flere egenmeldinger å ta av. Mulig du burde undersøke helsen din hos lege uansett. Er det noe kronisk noe det antallet fraværsdager tyder på kan arbeidsgiver/ du søke fritak fra arbeidsgiverperioden hos NAV. Sykefravær er viktig å følge opp for din arbeidsgiver. Hvis du ikke klarer å levere den tjenesten/arbeidskraft du har avtale om hos din arbeidsgiver så bør det settes inn tiltak. Ellers er det vanlig å ikke trekke for dagen om du jobber over halv dag. Anonymkode: 76bec...cc3 Beklager, så ikke forrige svar. Bra du har samarbeid med arbeidsgiver her. Da er sikkert det papirmessige i orden, noe som gjør det lettere for deg:-) God bedring. Anonymkode: 76bec...cc3
lulle Skrevet 3. januar 2016 #18 Skrevet 3. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar til dere andre Jeg ringer legen i morgen for sikkerhets skyld, det har uansett eskalert veldig og jeg er bare blitt verre utover dagen. Så vidt jeg har forstått får jeg ny egenmelding fra juni 2016, da dette var første gang jeg benyttet meg av egenmelding. Hun som er ansvarlig (sjefen i den avdeligen jeg jobber under i dag) sa jeg burde skrive opp timene jeg var på jobb, som var 5 og de resterende 3 på egenmelding. Så da blir det nok sykemelding uansett på meg, det ser ikke ut som om det blir bedre heller. Takk for hjelpen Anonymkode: 1b426...a2e Det er ikke meningen å være frekk, men har du en kronisk sykdom siden du har brukt opp alle egenmeldingene dine på litt over ett halvt år? (Du jobber jo ikke fullt heller...)
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #19 Skrevet 3. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, mest ille at du ikke har flere egenmeldinger å ta av. Mulig du burde undersøke helsen din hos lege uansett. Er det noe kronisk noe det antallet fraværsdager tyder på kan arbeidsgiver/ du søke fritak fra arbeidsgiverperioden hos NAV. Sykefravær er viktig å følge opp for din arbeidsgiver. Hvis du ikke klarer å levere den tjenesten/arbeidskraft du har avtale om hos din arbeidsgiver så bør det settes inn tiltak. Ellers er det vanlig å ikke trekke for dagen om du jobber over halv dag. Anonymkode: 76bec...cc3 Jeg føler egentlig ikke at jeg må rettferdiggjøre overfor noen her, verken dere eller arbeidsgiver om hvorfor jeg bruker opp mine egenmeldinger. Men bare for å ha sagt det, så er det en god medisinsk grunn som både lege og arbeidsgiver vet om. Jeg har vært på utredning og dette er noe jeg bare må leve med. Arbeidsgiver kan ikke sette inn tiltak annet enn at jeg selv prøver å unngå å ta vakter, noen ganger går det fint andre ganger går det ikke. Det har aldri vært et problem hos noen av de stedene jeg har arbeidet og har heller ikke vært et problem for fremtidig jobbsøking. Uansett det er utenfor tema. Men ja, det er ikke det har jeg forstått. Jeg klarte meg tross alt 5 timer av 8 så jeg skal høre med sjefen i morgen, men jeg tror nok de trekker. Jeg må uansett en tur til legen da jeg er helt slått ut av forkjølelsen nå. Ingen vits i å smitte flere på jobb. Takk for hjelpen fra alle Anonymkode: 1b426...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #20 Skrevet 4. januar 2016 7 timer siden, lulle skrev: Det er ikke meningen å være frekk, men har du en kronisk sykdom siden du har brukt opp alle egenmeldingene dine på litt over ett halvt år? (Du jobber jo ikke fullt heller...) Det lurer jeg også på. Jeg har ikke brukt egenmeldingene mine på 3år. Litt usikker på hvor mange egenmelding man har per år. Anonymkode: e1971...979
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå