Gå til innhold

Legater og stipend


L@dy

Anbefalte innlegg

Jeg skal være student i ett 12 år og tenkte å søke økonomisk støtte via legat. Er det noen her som har gjort det ? Jeg har vurdert å kjøpe Legathåndboka, men kanskje alle opplysningene er på nettet, og at det er unødvendig ? Noen som har peiling? Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legathåndboka er faktisk ganske nyttig, men da jeg kikket i den fant jeg desverre ikke et eneste legat jeg kunne søke på. Utrolig kjedelig. Min erfaring er at de fleste legater i den boka er litt spesielle og for de som driver med litt uvanlige ting.

Mitt beste tips er at du ringer kommunen for å høre hva slags legater de har i din kommune. Har selv fått stipent via dette 2 ganger, og det kommer selvsagt godt med.

Forøvrig har de fleste bibliotek legathåndboken til utlån, så jeg ville lånt den der hvis jeg var deg jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar. Ja, kanskje jeg får ta en telefon til kommunen og høre hvilket legater de har i Oslo. Vet du hvilken avdeling som har med det å gjøre? Kan være greitt å vite, tilfelle de som ikke svarer telefonen vet det ... :blunke:

Hvor lang tid tok det før du fikk svar på din henvendelse? Og er det noe spesielt som vektlegges i en sånn søknad. Sånn uten at en skal gå på skole, og trenger penger ? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte er, er at man må legge ved likningen fra siste år, så går de ut i fra denne. Har du jobbet mye og tjent mye penger er det mindre sannsynlighet for at du får legatet enn hvis du er skikkelig blakk. Det var iallfall slike kriterier da jeg søkte, men dette kan nok variere fra legat til legat.

Jeg vet desverre ikke hvem/hvilken avdeling i kommunen du må snakke med, men de kan sikkert hjelpe deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Husk også at mindre steder: bygder, tettsteder, ofte har andre og flere stipender/legater enn det de har i byer. Kanskje du har foreldre eller besteforeldre som bor på et mindre sted som gjør at du er berettiget til å motta stipender derfra. Så ring slike steder for å få informasjon også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...