Gå til innhold

Flytting av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en katt hos x som er min, og nå sier min nye at jeg kan få lov å ha den her.

Er usikker fordi den må være innekatt, men har et håp og tro om at den venner seg til det også. Tenkte på at litt prøvetid skader jo ikke. Det er ingen andre dyr her i leiligheten heller og det er stille og rolig hos oss. Den sover mye på dagtid som katter ofte gjør og det er ikke noe prbl med den sånn sett. Skal få tak i kasse og sand, samt det andre ei slik go`jente må ha. Dere hadde vel også trådd til kan jeg tenke meg?

Hadde full tillit til meg mens jeg bodde hos x for jeg elsker katter.

Den er chippet og sterilisert så alt i orden der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har den vært ute før?

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om egentlig :) Selvfølgelig kan en katt flytte, men er du sikker på at du vil ta fra den muligheten til å gå ute? Katter trives jo best når de får gå ute, spesielt om de tidligere har fått lov til det.

Dessuten KAN katter som er vandt med å gå ute begynne å gå på do inne. Det er noe å være forberedt på.. Og hva skal du gjøre da? Ingen vil adoptere en tisse-på-sofaen-katt, og hvis det hele ender med at du må avlive den er det jo skikkelig dumt :( 

• Liker 2
Skrevet

Ja den har det, så er jo derfor jeg skriver at jeg er usikker på om jeg vil gjøre dette.

Skrevet

Jeg hadde ikke ville tatt med en katt som er vandt til å gå løs ute bli med å flytte i en leilighet hvor den må begynne å være innekatt. Det er lettere omvendt. Jeg tror ikke det blir noe bra for katten, da den er vandt til å være ute slik som den vil. 

• Liker 3
Skrevet

Snakker vi om en katt som der den bor nå lever herrens glade dager og er ute eller inne ettersom den selv har lyst?

Dersom det er utgangspunktet så synes jeg faktisk den skal få lov til å bo med din ex. 

Dersom det er en innekatt så er det nix problem å flytte til et nytt hjem, men da må du sørge for at katten får med seg klorestokkene sine, dokassen sin og noen av pleddene sine slik at det lukter 'hjemme' også i den nye leiligheten.

Å flytte en inne/ute/inne katt til et liv hvor den skal være kun innekatt er mulig, men det krever utrolig mye mer av deg/dere, og det er ingen garanti for at det kommer til å fungere fint for katten.

Skrevet

Vi vet ingenting før vi har prøvd uansett synsinger og meninger i hvert fall. Skrev at det ikke gjør noe med å ta en prøvetid.

Skrevet

Ville aldri latt en katt gå fra å være utekatt til innekatt, men det er nå meg. Hadde i alle fall ikke funket med min; hun elsker å være ute.

• Liker 1
Skrevet

Har hatt katt i mange, mange år så vet hvordan katter er,(og alle har fått gå inn og ut)  men som sagt er usikker på om jeg skal la ho bli innekatt.  Aldri gjort dette før, så kom også på tanken å  ringe en dyrlege og katteekspert før jeg bestemmer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den kan fortsette å bo der den bor nå, og du vet at den får godt stell og har det bra der så du jo ikke flytte den bare fordi du kan? Det virker for meg som om du ikke har noen spesiell grunn til at du vil flytte den. Hvis du er i tvil så bør du velge det som er best for katten. :) 

Anonymkode: 6db66...497

• Liker 4
Skrevet

Å omvende en utekatt til å bli innekatt er ikke lett. Og jeg vet ikke om det er snilt mot katten.

MEN, sånn generelt: alle katter skal ha do inne. Også om de går ute.

• Liker 1
Skrevet

Ja, vet jo det at alle katter skal ha do inne - det sier seg jo selv.

Skrevet
8 timer siden, Fireball skrev:

Ville aldri latt en katt gå fra å være utekatt til innekatt, men det er nå meg. Hadde i alle fall ikke funket med min; hun elsker å være ute.

Det finnes garantert ingen fasit på dette! Men vil dele flyttehistorien til de to pusene mine, som har bodd hos meg i 8 år :)

Da jeg først fikk "pusemor," leide jeg hybel på en gård. Mange fra byen dumpet dyr der - kattunger, marsvin, kaniner... Så vi som bodde der, drev litt dyrepensjonat, herregud, det så ikke ut inne hos noen av oss :) Jeg tok til meg pusemor da det begynte å bli kaldt om høsten. Etter noen måneder fikk hun et kull med unger og jeg beholdt en. På gården kunne de gå fritt ut og inn som de ville, og hadde også mange andre steder å være inne enn i leiligheten min.

Etter 2 1/2 år flyttet jeg til byen for å bo i kollektiv i en enebolig. Pusemor, "pusegutt" og x antall marsvin ble med på lasset. Også her var det gode muligheter for å være ute, i villastrøk. Vi leide bare huset i 9 måneder og klarte ikke å finne noe nytt sted å bo, så jeg og pusene måtte bo en stund på hytta til mormor. Da høsten kom leide jeg en hybel på 15 kvm - fant ingen til å passe kattene, så de og 2 marsvin måtte bli med, selv om kjæledyr var forbudt i blokka. Da ble de innekatter for første gang, og det var ingen god tid for noen av oss... Før jul fant kollektivet heldigvis et nytt hus, hvor kattene igjen hadde mulighet til å gå ut og inn så lenge noen av oss var hjemme. Her bodde vi i 1 1/2 år før jeg forlovet meg og flyttet til studentleilighet i Oslo.

Igjen fant jeg ingen til å overta kattene (men fikk endelig omplassert marsvinflokken), så valget var mellom å avlive dem eller ta dem med. Og her startet innekatttilværelsen for alvor... Ett helt år bodde vi på 28 kvm i 7. etasje. Prøvde å lære pusene å gå i bånd, så de kunne lufte seg litt ute, men de var ikke noe særlig interessert i det. Prøvde også å la dem gå litt løs på plenen, og det gikk fint en stund, men en dag forsvant pusegutt. Han ble borte i 6 måneder, vi så ham igjen da den første snøen falt. Pusemor savnet ham veldig og var dødsensom, men fikk to måneders ferie på hytta med mormor og fikk humøret tilbake :) Like etter at pusegutt kom tilbake, skulle vi flytte til en ordentlig leilighet. Da hadde vi avskrevet ham og var sikre på at han var død, men han var chippet og ble funnet av en nabo da det begynte å bli kaldt å være ute.

Heldigvis var huseier innstilt på at vi kunne ha begge kattene i leiligheten. Her bodde vi i tre år. Det var en 2-roms i blokk, så de måtte være inne, men leiligheten hadde en stor veranda som de fikk kose seg på. Plantet blomster som de likte og prøvde å lage litt hage og fine gjemmesteder. Hver sommer sendte vi dem på ferie til mormor eller mamma, så de fikk være ute og ha gress under potene. På dette tidspunktet var de så vant til å flyttes på at de kunne slippes ut hvor som helst vi var på ferie - de kom alltid tilbake og stakk aldri av!

Siste flytting ble til enebolig utenfor byen da jeg byttet jobb. Her har vi bodd ett år, og de kan gå ut hvis de vil. Det vil si, ofte om sommeren og ganske lite nå... I høst måtte vi bo to måneder i en leilighet i Oslo pga rehabilitering av huset vårt, og kattene ble med, og de syntes det var helt ok å være inne igjen! Ingen sure miner, bare kjempespennende med ny leilighet.

Og før sommeren skal vi flytte igjen, nå til 2-roms med veranda i 12. etasje... Pusemor har blitt 10-11 år og pusegutt 9 år, og de er antageligvis verdens mest fleksible katter. De får alltid med seg maten sin og teppene sine, og har etter hvert begynt å like å få nye omgivelser. Pusemor går frivillig inn i reiseburet sitt, og det sier litt.

For innekatters trivsel tror jeg det betyr mye at de har plass nok til å lage revir og gå runder i leiligheten. Å være to katter som er venner, er morsommere enn å være alene. uansett vil en innekatt ofte leke mer med deg og være mer avhengig av ditt selskap enn en utekatt. Mulighet for veranda/balkong også veldig bra. De fleste katter er ikke så interessert i å gå ut om vinteren, men synes det er deilig med en sommerferie. Kanskje du kjenner noen som bor på landet som kan ha kattene hos seg en stund hver sommer?

Dette ble et VELDIG langt innlegg - men så mye har mine katter flytta! De er hverken inne- eller utekatter, men fleksikatter :)

• Liker 5
Skrevet

Så bra skrevet og mulighetene for å bygge opp denne tanken om at ho kan få være her! Nydelig, takk skal du ha! Vi har og veranda som ho kan være på.

Skrevet

Mine to var utekatter frem til jeg måtte flytte inn til byen i høst. Var rimelig spent på hvordan de ville takle bylivet, siden plassen vi bodde før var uti ødemarka, men det har gått over all forventning. Den ene er nå totalt innekatt, vil ikke ut om hun får tilbud om det. Den andre bruker å få slippe ut når han vil det, men ser helst til å være innendørs. Har mye selskap i hverandre heldigvis.

Har forresten ei søster som bor i by som tok til seg en voksen katt som ble forlatt i fjor. Hun har trent den opp nå til å gå i bånd ute sammen med hunden hennes langs gatene, katten har blitt skikkelig hardbarka! Så alt er mulig :)

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
Den 4.1.2016 at 14.23, AnonymBruker skrev:

Hvis den kan fortsette å bo der den bor nå, og du vet at den får godt stell og har det bra der så du jo ikke flytte den bare fordi du kan? Det virker for meg som om du ikke har noen spesiell grunn til at du vil flytte den. Hvis du er i tvil så bør du velge det som er best for katten. :) 

Anonymkode: 6db66...497

Fordi det er TS sin katt, men nå bor katten hos TS sin X? Jeg synes ikke det er rart jeg, at TS vil ha katten sin hos seg selv. :) 

Mitt forslag til deg TS, er rett og slett bare å prøve. Mange katter trenger litt tid på å finne seg til rette nye steder, så ikke gi opp for tidlig heller. Men om tiden går og katten bare er misfornøyd, så kan du jo vurdere om X skal overta pus permanent. Hvis det er et alternativ da.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er et alternativ at den får flytte tilbake til x`en, han har sagt ja til det. Han som jeg liker katter så intet prbl. Det nye for katten blir at den forholder seg til meg og det liker ho veldig godt fordi ho sov med meg i senga når forholdet ikke var over, så lengter litt etter den, og nå er det straks klart. Gleder meg!!!!

Skrevet (endret)
Den 4. januar 2016 at 15.11, tussi680 skrev:

Ja, vet jo det at alle katter skal ha do inne - det sier seg jo selv.

Hvorfor sier det seg selv? Kan ikke katten gå til døra å si "mjau" isteden? Så kan jeg bare slippe den ut? har hatt pusekatter hele mitt liv og har en drøss av de nå også. Men har aldrig hatt do til pusene inne, er vi slemme med de nå? 

Endret av Tinuwiel
Skrevet

Det gikk helt fint med mi katt! Hu var ute til hu var to. Etter det har vi bodd i leiligheter mitt i byen, uten mulighet til å være ute ( mye trafikk, hunder etc.). Puse er nå 8 og stortrives som innekatt, men jeg tror det er viktig å være flink til å aktivisere/ leke med de daglig😺

Anonymkode: 98d0a...689

Skrevet
1 time siden, Tinuwiel skrev:

Hvorfor sier det seg selv? Kan ikke katten gå til døra å si "mjau" isteden? Så kan jeg bare slippe den ut? har hatt pusekatter hele mitt liv og har en drøss av de nå også. Men har aldrig hatt do til pusene inne, er vi slemme med de nå? 

I tilfelle sykehusinnleggelse og annet fravær (brått) som kan gi katten prbl. for å komme seg på do når den er inne og du ikke har naboer eller kjente til å lufte pusen. Sånn tenker jeg i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...