Gå til innhold

LCHF - low carb high fat

rilin

Anbefalte innlegg

Har begynt å lese litt om Low Carb High Fat kosthold, og synes fordelene med kostholdet virker svært tiltrekkende.Mye av det som står om LCHF kostholdet er veldig logisk slik jeg ser det - der fokuset ligger på naturlige råvarer som kjøtt, fisk og grønnsaker og egg. Men også smør, masjoner, creme fraiche og ulike oster er en viktig del av kostholdet.  Ifølge boken LCHF - spis deg mett og glad hjelper kostholdet deg til å få:
- langvarig og stabil metthetsfølelse
- bedre apetittregulering
- god energi hele dagen
- mindre søtsug
- vekttap eller stabil vekt uten sult
- bedre søvn
- færre humørsvingninger 

Er det noen som har erfaringer med LCHF kostholdet? Både positive og negative synspunkt blir satt pris på da jeg vuderer å prøve ut LCHF!

Endret av rilin
Hakk i teksten, endret mellomrom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke prøvd det selv, men mange har også sagt at de har ikke energi til trening i det hele tatt når de kjører lavkarbokosthold. 
Det sier meg at det ikke er så sunt som mange vil ha det til. Det er sikkert individuelt, men inne på lavkarboforumer og på nettsidene til Hexeberg og andre som promoterer dette får man ikke et realistisk bilde av det, bare det rosenrøde. 

Anonymkode: fe5af...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye hype; for å få folk interessert (og kjøpe boka), må man skille seg ut, vekke oppsikt ved å være tydelig annerledes. Men ekstreme dietter* er sjelden bra for oss. Mennesker fungerer jevnt over best med en balansert diett, men det er utallige måter å balansere dietter på, og vi er svært tilpasningsdyktige. vi foretrekker ofte litt forskjellig og har forskjellige behov alt etter vane, alder, aktivitetsnivå og -type, osv. Mange opplever å få bedre helse/regulert appetitt av å gå over til LCHF, eller kutte ut kjøtt, gluten, melk, soya, sukker... mens den egentlige grunnen er at de spiser mer av noe annet isteden, som gir mer næring, og ved å være mer bevisst, ender opp med å spise en bedre sammensatt diett, totalt sett.

Nesten alle "dietter" har forskjellige "tolkninger". LCHF betyr ikke nødvendigvis å bare spise smør og kjøtt og egg og kutte ut grønnsaker og frukt. Les (lån på biblioteket, heh) noen forskjellige bøker om emnet før du bestemmer deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det Pringle skriver synes jeg var fornuftig. 

Jeg har personlig ikke gode erfaringer med LCHF; ble superslapp, fikk hodepine, ble lett syk, oppblåst, opplevde magesmerter og kvalme, og gikk i alle fall ikke ned i vekt.

Da jeg en (lengre) periode endte med litt høykarbokosthold (ble bare sånn pga. ytre omstendigheter), hadde jeg derimot langt mer energi, sov bedre, oppblåsthet forsvant og jeg raste for første gang i mitt liv ned i vekt. Det til tross for at jeg følte jeg fråtset i god mat og trodde jeg skulle legge på meg. Spiste masse frukt og grønt, en del ris og potet, kun helt hvitt brød...og ellers alt jeg ville.

Men det kan nok være flere årsaker. Personlig vil jeg aldri kunne ta seriøst noen som får det for seg at man skal begrense frukt og grønt..de fleste dietter er svada for at noen skal tjene penger på lettlurte og desperate folk. Jeg tror det beste er et variert kosthold, med alle næringsgrupper. Men noe kan fungere bedre for deg enn annet. Jeg har det feks. mye bedre etter at jeg kuttet rødt kjøtt (og det meste av annet kjøtt, men rødt kjøtt var virkelig ikke bra for meg!) Mengder av frukt og grønt er også tydeligvis bra for meg.

Anonymkode: 837e4...231

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppnår alle de tingene du skriver der ved å spise passe mengder "normal" mat jeg. Altså litt av alt, men mye av rent kjøtt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For meg har det fungert bra, gikk ned i vekt og vekten er stabil. Trenger ikke tenke på mengde mat lenger. Merker også at søtsuget er helt borte, og har ikke behov for å "trøstespise". Kjører en litt moderat versjon da, spiser litt frukt og langsomme karbohydrater( frø, kli etc) og begrenser fettet litt. 

Anonymkode: 18150...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svettet som en gris og hadde ikke energi til trening. Kjente melkesyren etter noen minutter bare. Så selv om jeg ble mett på LCHF, så orket jeg ikke føle meg så tappet hele tiden. Går jo an å prøve en moderat versjon, da. 

Anonymkode: c0eef...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

For meg funket (funker) et slikt kosthold bra, ettersom jeg opplever mye oppblåsthet og lav metthetsfølelse på et kosthold med mye karbohydrater. Jeg opplevde også det som andre skriver her, lite energi til trening. Dette er normalt når man legger om til LCHF, og det kan ta fra 1-3 måneder før kroppen har omstilt seg.

I tillegg kan LCHF oppleves som litt tungvint i og med at det å lage all mat fra bunnen av , uten en del råvarer/ingredienser som man er vant med fra før kreves det ganske mye planlegging - men det er litt avhengig av hvor streng LCHF du vil legge deg på.

LCHF passer imidlertid ikke spesielt godt til mannen min, så i stedet for å lage hver vår middag slakker jeg litt av på "krava" og legger meg på en mer moderat lavkarbo-linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 3.1.2016 at 15.12, rilin skrev:

Har begynt å lese litt om Low Carb High Fat kosthold, og synes fordelene med kostholdet virker svært tiltrekkende.Mye av det som står om LCHF kostholdet er veldig logisk slik jeg ser det - der fokuset ligger på naturlige råvarer som kjøtt, fisk og grønnsaker og egg. Men også smør, masjoner, creme fraiche og ulike oster er en viktig del av kostholdet.  Ifølge boken LCHF - spis deg mett og glad hjelper kostholdet deg til å få:
- langvarig og stabil metthetsfølelse
- bedre apetittregulering
- god energi hele dagen
- mindre søtsug
- vekttap eller stabil vekt uten sult
- bedre søvn
- færre humørsvingninger 

Er det noen som har erfaringer med LCHF kostholdet? Både positive og negative synspunkt blir satt pris på da jeg vuderer å prøve ut LCHF!

Altså, du må ikke pøse på med smør, majones, CF og ulike oster, men der hvor du ville brukt slike produkter velger du helfete og så naturlige varianter som mulig fremfor lettprodukter. Det er ikke nødvendig å "bombe" kostholdet med ekstra fett :)

Jeg opplever alle de fordelene du nevner ved å spise etter LCHFprinsippene. Jeg har også mer overskudd til trening og aktivitet generelt ved å redusere på karbohydratene. Når kostholdet mitt har vært basert på en større andel karbohydrater har jeg "alltid" følt at formen har vært sånn passe, tatt lengre tid før jeg har sett resultater, tatt lengre tid å hente seg inn etter økter eller langturer osv., mens med LCHF har energien vært langt høyere, det har vært lettere å se og føle progresjon i styrketreningen og langturer (lange fjellturer og ellers krevende turer i terreng) har gått mye lettere. Når det er sagt er det en omstilling for kroppen å gå fra karbohydrater til fett som den største energikilden, så de første par ukene ville jeg ikke kjørt på med hard trening, men gitt kroppen tid til å stille seg om.

Vil også anbefale deg å holde deg unna alle disse erstatnignsproduktene som florerer (atkins osv.) inntil du er kommet godt i gang og kjenner om dette er et kosthold du kan leve med eller ikke. La kroppen først og fremst få fungere på mat, ikke LCHFpasta/kaker/is osv. Særlig om man sliter med en sukkeravhengighet er det lurt å holde seg unna slikt til å begynne med og vet bedre hvor dine grenser går og hva du kan tillate deg uten å skli helt ut.

Du må også finne ut av hvor streng du vil være. Jeg holder meg unna pasta, ris, mel/korn og store mengder frukt. Jeg spiser grønnsaker og bær som jeg ville gjort uansett type kosthold. Har en jevn fordeling av fisk, fugl, svin, storfe, spiser en god del egg. Steker maten i smør eller kokosolje. Er jeg invitert til venner eller familie på middag dropper jeg ikke saus, marinert kjøtt osv fordi det kanskje inneholder sukker, mel eller hva enn, det er ikke der jeg spiser maten min til vanlig. Er jeg hos bestemor takker jeg ja til et kakestykke eller en vaffel liksom. Man må generelt belage seg på å lage maten fra grunnen av, men alle har bare godt av å redusere forbruket av hel og halvfabrikata. I noen sammenhenger passer det seg kanskje best å ta med noe eget, men det meste kan tilpasses slik at man i selskaper alltids kan spise noe av det som serveres.

De eneste periodene i livet jeg synes det er mer utfordrende å spise rimelig strikt LCHF er som gravid. I begge mine svangerskap har kroppen skreket "KAAAARBS!". Løser det ved å spise litt frukt og ei skive brød innimellom, men veldig store endringer er det ikke. Ikke noe problem å gå tilbake til mitt vanlige kosthold etterpå.

Anonymkode: cb81b...b51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...