Gå til innhold

Når bror er skilt.. Er hans eks-kone fortsatt tante til mine barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sikkert teit spørsmål.. Men broren min er skilt, og har fått ny dame. Inntil de skilte seg, hadde vi et helt ok forhold og sosial omgang innad i familien, og hun ble jo kallt tante av barna mine (alstå bros sin eks-kone).

Etter skilsmissen har vi ikke lenger kontakt med henne, og hun har slettet oss alle fra fb-vennelisten sin.. Ingen big deal for meg, men barna lurer jo litt på hvor tante har blitt av. Men er hun fortsatt tante eller skilsmissen egentlig? Eller blir den nye dama etterhvert tante - om dette er et varig forhold..??

Anonymkode: 9fb48...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på sett og vis opp til dere. Mine kusiner opplevde det der en gang, og deres filletante er fortsatt tante for dem. Deres ekte onkels nye kone, derimot, har de aldri klart å akseptere som tante eller filletante

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er i denne situasjonen. Min forelders søskens eks er fortsatt onkel/tante for meg. Men det er et valg jeg har tatt, og ikke noe jeg pålegger resten av familien. Denne personen har vært med fra jeg ble født, og jeg har fortsatt regelmessig kontakt med vedkommende. Riktignok er vedkommende også forelder til mine søskenbarn også.

Den nyes plass er på en annen måte, men det er da likefullt en rolle som vedkommende har fått. Her snakker forøvrig alle parter sammen, så det har ikke vært nødvendig "å ta side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når min onkel og tante skiltes, hadde de vært samme i over 20 år. Som vil si hele mitt liv. Han vil alltid være min onkel, selv om jeg ikke får se han igjen (bor i utlandet). 

Om tante finner en ny, vil det ikke være onkel, for det blir for meg rart.  

Min mann sine søsken har begge kjæreste,  men barnet kaller begge for navnet. De fikk kjærester når de var 14 og 16, og vært sammen i 3 år. Vi har aldri ønsket at barnet skal bruke onkel og tante til noen som "vi vet" ikke vil vare før barnet er litt eldre og husker personene. 

Anonymkode: af9ff...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min onkel og tante skilte seg da jeg var 23 år eller noe sånt. Et år senere døde onkel. De har felles barn. Så for meg er hun fortsatt tante, selv om hun nå har ny mann. Hun har vært tanten min hele livet mitt, så hun blir ikke bare borte sånn sett. Jeg tenkte da jeg var 25-26 at jeg ville invitert hun i bryllup hvs jeg hadde giftet meg. Men nå som jeg er 33 ville jeg ikke gjort det. Vi har jo naturligvis mistet kontakten en del. Vi sees 1-2 ganger i året i familiebursdager. 

Anonymkode: 83164...35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette har jeg opplevd som barn og kjæresten til onkel er ikke min tante lenger i dag selv om de fikk barn sammen. 

Anonymkode: b58a3...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaller fremdeles mors brors eks kone for tante selv om de skilte seg for sikkert ti år siden, men vokste jo opp med at hun var tante. Vi gir julegaver hvert år og sender gratulasjon men ikke så mye utover det

Anonymkode: 38d5f...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inngifte (eller inn"gifte") tanter og onkler er jo ikke juridisk tanter og onkler. Hvis hun har vært tante fra fødselen av og har vært det i mange år og ungene har kalt henne for tante "trine", så kan de jo fortsatt kalle henne for det selv om de ikke har kontakt med henne. F.eks. "tante Trine og onkel Knut er ikke gift lenger, så da treffer vi nok ikke tante Trine mer". Men dere har selvsagt ikke noe "forpliktelser" ovenfor henne i forhold til gaver, konfirmasjoner og lignende (med mindre hun er fadder).

Tanten min skilte seg fra mannen sin. Jeg fortsatte å kalle han for onkel Knut selv om jeg aldri traff han igjen. Tanten min fikk seg en ny samboer, men da var jeg så stor at jeg ikke fant det naturlig å kalle han for onkel. Så da ble det bare tante Guri og Einar. Til barna mine sier jeg "onkel Einar".

Anonymkode: 9606e...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er den fraskilte eks-tanten vår fortsatt tante, hun er jo mor til min fetter og kusine og vi treffer henne enda av og til (i konfirmasjoner f.eks). 

Min fraskilte eks-onkel omtales ikke som onkel lenger. Han har vi ikke kontakt med. Der er tantes nye mann blitt "onkel". 

Anonymkode: b2422...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Onkel er gift for tredje gang. Førstekona er mor til søskenbarn og den vi husker fra mye av barndommen. Hun og hennes mann inviteres i konfirmasjoner, brylluper og er fortsatt en plass i familien. Andrekona var det mindre kontakt med, hun er helt ute, og ble ikke kalt tante. Tredjekona kom inn etter at alle var voksne, og de bor så langt unna at hun treffer nieser og nevøer sjeldnere enn årlig. 

Anonymkode: 851cc...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min oppvekst ble de nevnt som fille-tante/-onkel, eller bare ved navn. Jeg har opplevd dette med en onkel, og da fikk jeg bare forklart at han ikke bor med tante mer, og vi kom ikke til å se han så ofte som før. Gikk fint det. Tante har ny mann, og han ble tatt enda bedre i mot enn forrige. Ser ikke på noen av de inngifte som tanter eller onkler, men er jo klart man knytter seg til dem.

Anonymkode: 8c3c4...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Etter at min onkel og tante skilte lag kalte jeg henne fortsatt for tante. Det gjør jeg enda selv om onkel er død. 

Nå har vi ikke kontakt lengre pga familiedrama for typ 6-7år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har flere tanter og onkler, teknisksett. 
Noen har blitt skilt eller enslig på grunn av dødsfall, den nye blir aldri sett på som onkel eller tante, kun "kjæresten til". 

Men når noen spør meg så sier jeg at jeg har ei tante, Tante xxx. 
For hun var alltid der for meg, vi var nære under oppveksten. Hun var den jeg kunne gå til da jeg kranglet med mamma og pappa. Hun er mamma's søster Men på grunn av at hun alltid har vært der for meg, og til stede så er hun tante. Også for mine søsken. Hun er den eneste vi har ukentlig kontakt med, og har hatt ukentlig kontakt siden vi ble født.
Ser hun minst 1 gang i uken, drar på syden turer sammen, shopping turer, middager etc etc. 
Jeg har ingen besteforeldre (begge sett på begge sider døde før jeg ble født), andre søsken av foreldrene mine og annet slekt bor langt unna eller aldri på besøk, kun til jul. De ringer på bursdager, før feiret vi jul sammen. Men nå som vi "barna" har blitt voksen så feirer de ikke jul med oss lengre. 
De er ikke tante og onkel, kaller de ikke det. Vi bruker navnet deres. 

Dette er noe som skjer automatisk og naturlig. 
Det å si til barna at tante og onkel er skilt er det eneste som er nødvendig. Resten går seg til. 
Om personen fortsetter å være tante/onkel kommer an på personen, relasjonen og "forholdet" barna har med personen. 

Anonymkode: 15cc5...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel egentlig ann på hvor tett dere var med vedkommende og hvordan du ser på vedkommende.

Dersom hun har slettet hele x-svigerfamilien fra FB var hun kanskje ikke så  familiær med dere likevel og er ingen tante. Men hun er nok fremdeles tanten til barna deres likevel dersom de ser på henne som en tante.

Min svigerinne er skilt fra en mann som også er min eldste sønns fadder, men de gikk fra hverandre så tidlig min sønns liv at han aldri fikk noe forhold til denne "onkelen" og har nå ingen kontakt eller relasjon til vedkommende i det hele tatt.Og min svigerinnes nye mann er nå onkel til våre barn. 

Min mors søster skilte seg fra sin mann da jeg ble voksen og han kommer alltid til å være min onkel selv om min tante har giftet seg igjen. Hennes nye mann blir ikke omtalt som onkel, kanskje av og til bonusonkel for å forklare situasjonen litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Det at hun har slettet seg fra deres fb side, viser vel ikke at hun ønsker beholde nær kontakt. Jeg har fortsatt tantebarn fra min eks mann side. Det samme har han, de eldste av ungene i slekta, kaller både min eksmann og min nåværende mann onkel. Er jo barn vi har sett fra de ble født, blitt kjent med og glad i, ville vært rart å fjerne de helt. Spørs litt på hvor lenge dere kjente hverandre og hvor nære hun var deres side av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...