AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Er det noen her med Diabetes 2? Hvordan gjør dere det med mat og slanking? Jeg har nettopp fått diabetes, og har enda ikke hvert hos ernæringfysiolog, og kan ingenting... Anonymkode: 78431...55f
tussi84 Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 (endret) Hei jeg har diabetes 2. Det som er anbefalt av legen min er å være litt aktiv hver dag men trene 3 dager ca i uka og da en blanding av styrke og kondisjonstrening. Ca 1 t til sammen. De andre dagene skal jeg prøve å gå en tur ca en 30 min i raskt tempo. Du kan gjerne begynne mindre om du er stor for litt aktivitet er bedre enn ikke noe. Bedre å øke aktiviteten ettervært og heller ta en 3 turer i uka i starten. Når det gjelder mat så anbefales det 2 alternativer. Enten mat med lavglymetisk nivå eller lavkarbo. Ved førstnevnte kan du spise grove karbohydrater som i feks grovt brød mens ved aalternativ 2 skal du egentlig ikke spise noe med karbohydrater i. Jeg nevner karbohydrater spesielt da dette gir en rask blodsukkerstigning ved feil type matvare. Men en liten oversikt av hva du bør unngå mest mulig. 1. Kaker, sjokolade, og annet usunt. 2. Halvfabrikata. Altså sauseposer og gryterettposer. 3. Loff og bakevarer. 4. Hvit Ris, poteter, pasta 5. Smør 6. Ikke for mye frukt eller melk. Dette bør du heller spise.. 1. Rent kjøtt, fugl eller fisk. 2. Stek maten i sunn olje istedenfor smør. 3. Så mye grønnsaker du vil. 4. Spis brød av det groveste.. altså grovhetsskala 4. Gjerne pgså knekkebrød med fiber. Fiber gjør deg mett fortere. 5. SPIS 1 potet isteden 2..feks. 6. Bruk heller bønner, linser og brun lis samt fullkornsprodukter av pasta istedenfor vanlig hvit ris og pasta. 7. Lag sausene dine fra bunnen om du skal ha noen. Anbefaler deg å lese om kosthold ved diabetes på nettet. Søk opp kosthold ved diabetes 2. Endret 3. januar 2016 av tussi84 trengte å legge ved link.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå