Gå til innhold

Babynavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen av disse dere liker/ikke liker? Hvorfor ikke? Favoritter? Andre navn i liknende stil (må fungere internasjonalt)? Navn som passer til i dobbeltnavn? 

Amalie, Sonja, Ronja, Aurora, Annabelle, Arielle, Charlotte, Sofie, Margrethe, Emilie, Martine, Marikken, Mariette..

Samuel, Noah, Oliver, Fabian, Julian, Konrad, Storm, Hauk.. 

Anonymkode: 80525...c4a

Gjest Belle âme
Skrevet

Av jentenavna likte eg alle untatt Arielle, Charlotte, Sofie og Mariette.

Av guttenavna likte(eller ikkje synast var ille) eg Samuel, Storm og Hauk. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av disse dere liker/ikke liker? Hvorfor ikke? Favoritter? Andre navn i liknende stil (må fungere internasjonalt)? Navn som passer til i dobbeltnavn? 

Amalie, Sonja, Ronja, Aurora, Annabelle, Arielle, Charlotte, Sofie, Margrethe, Emilie, Martine, Marikken, Mariette..

Synes det er så usmakelig med gutter som får navn som Noah, Matheo, Lukas osv. Dessertnavn. Tenk litt på når barnet blir eldre. Har du noen gang møtt en voksen mann som heter Leander?

Anonymkode: 79d69...cff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amalie, Sonja og Margrethe er ok jentenavn. Av guttenavnene liker jeg delvis Konrad. De andre navnene er mer eller mindre oppbrukte trend-navn.

Anonymkode: af105...e0c

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er så usmakelig med gutter som får navn som Noah, Matheo, Lukas osv. Dessertnavn. Tenk litt på når barnet blir eldre. Har du noen gang møtt en voksen mann som heter Leander?

Ikke TS, men oldefaren min het Leander. Han døde for 2 år siden, så ja, voksne menn kan hete det.

Anonymkode: 48712...5fa

Gjest Hjertesukk
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten er det "gammelmanns navn" eller så er det for "babynavn". Når neste generasjon skal ha barn igjen, så er Leander antagelig på lik linje med Leif er i dag - for mange et for voksent navn :) 

ps. Når jeg tenker på "Noah" så ser jeg for meg en maskulin mann i dress med autoritær tyngde. Så det er veldig individuelt :)

Endret av Hjertesukk
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig... Det værste navnet må vær Leo :hakeslepp:Joda, søtt navn, men passer bedre til bamsen til barnet!

Anonymkode: 2ba2e...b3a

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sofie og Amalie syntes jeg er litt oppbrukt. Likte Margrethe best. Klassisk og tidløst. Samuel får jeg litt sånn kristenvibber av. Ville gått ut i fra at foreldrene til Samuel var veldig kristne. Konrad er min favoritt av samme grunn som Margrethe.

Anonymkode: f5523...d18

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig... Det værste navnet må vær Leo :hakeslepp:Joda, søtt navn, men passer bedre til bamsen til barnet!

Anonymkode: 2ba2e...b3a

Leo Ajkic da? :) 

Leo har aldri vært aktuelt her, men om dere kan holde dere til emnet så blir jeg veldig glad :) vil ikke det skal utvikle seg til atter en "vi hater poppisnavn" tråd :P

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at der ikke er et babynavn du skal gi sønnen din eller datteren din. Det er et navn til et barn, en tenåring, en voksen og et gammelt menneske. Dette mennesket risikerer å bære det perfekte BABYnavnet i hele sitt liv. Av de du nevner syns jeg Charlotte og Konrad var fine og skikkelige navn. 

Mariette og Arielle var bare fæle. Samuel og Noah er religiøse, Oliver er harry, Fabian og Julian er homofile, Storm og Hauk... Vet ikke helt, Storm er en hund eller hest, men egentlig er det to fine navn, ville bare ikke valgt dem selv. 

(Sofie er også fint, men veldig vanlig nå. Amalie som du nevner er mye finere enn alle disse Amelia, Emalie, Emilia, Amilea og keg vet ikke hva. ). 

Anonymkode: 32b50...f27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker..

Amalie, Sofie, Emilie.

Samuel, Noah.

Anonymkode: a7412...a91

Skrevet

Amalie, Sonja, Ronja, Aurora, Charlotte, Margrethe, Emilie, Martine.

Oliver, Fabian, Julian, Storm, Hauk.

Disse likte jeg!  

Skrevet

Amalie er fint. Mariette syntes jeg er rart

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at der ikke er et babynavn du skal gi sønnen din eller datteren din. Det er et navn til et barn, en tenåring, en voksen og et gammelt menneske. Dette mennesket risikerer å bære det perfekte BABYnavnet i hele sitt liv. Av de du nevner syns jeg Charlotte og Konrad var fine og skikkelige navn. 

Mariette og Arielle var bare fæle. Samuel og Noah er religiøse, Oliver er harry, Fabian og Julian er homofile, Storm og Hauk... Vet ikke helt, Storm er en hund eller hest, men egentlig er det to fine navn, ville bare ikke valgt dem selv. 

(Sofie er også fint, men veldig vanlig nå. Amalie som du nevner er mye finere enn alle disse Amelia, Emalie, Emilia, Amilea og keg vet ikke hva. ). 

Hvilke guttenavn synes du er fine da?

Anonymkode: fe8af...ce0

Gjest Hjertesukk
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du noen voksne i dag, som du syntes har babynavn (da mener jeg ikke navn som er populære å bruke på babyer i dag). Det gjør nemlig ikke jeg. Nåmmin, lille gosselige Vidar.. Eller nåååmin lille søte Sidsel... På et tidspunkt var de derimot veldig passende babynavn, og enkelte hadde helt sikkert samme tanke som du har nå. "Husk at barnet skal bli voksent! Velg heller et stødig og godt navn som Bastian eller Emilie!" Hehe ;) 

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Dessuten, fabian og Julian er homofile? Nå har jeg aldri fått med meg at et navn gjør en person homofil, aldri har jeg heller tenkt at f.eks Fabian Stang er homofil heller. Derimot er det en profilert homofil stylist som heter Storm, et navn jeg forøvrig  syntes er veldig pent.  Legning er tullete å dra inn i en diskusjon. Si heller at du syntes de er for feminine om det er det du mente :) 

Skrevet

Av jentenavna likte jeg best Amalie, Aurora, Annabelle og Sofie. Men så liker jeg bedre skrivemåten "Sophie" enn med f, men det er jo en smakssak. Av guttenavna liker jeg best Samuel, Noah og Oliver best, spesielt Noah siden lillebroren min heter det, og jeg syns det er så "sofistikert" navn. 

Kan ihvertfall foreslå Sandra som et internasjonalt navn, det er det jeg heter. Kommer fra navnet Alexandra, som en forkortelse, men det er både moderne og lett å uttale og skrive. Også betyr det "forsvarer" eller noe i den duren. 

Andre forslag, jenter: 
Thalia
Nathalia / Nathalie
Emily
Amelia
Lydia
Mathea
Felicia

Gutter: 
Mathias
Nathaniel
Gabriel
Olivier
Felix
Henry
Elias
Tobias

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke guttenavn synes du er fine da?

Anonymkode: fe8af...ce0

Jeg liker guttenavn som Håvard, Karsten, Edvard, Gustav, Knut, Alfred, Anton... Mer gubbenavn enn babynavn :)

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Hjertesukk skrev:

Dessuten, fabian og Julian er homofile? Nå har jeg aldri fått med meg at et navn gjør en person homofil, aldri har jeg heller tenkt at f.eks Fabian Stang er homofil heller. Derimot er det en profilert homofil stylist som heter Storm, et navn jeg forøvrig  syntes er veldig pent.  Legning er tullete å dra inn i en diskusjon. Si heller at du syntes de er for feminine om det er det du mente :)

16 timer siden, Hjertesukk skrev:

Kjenner du noen voksne i dag, som du syntes har babynavn (da mener jeg ikke navn som er populære å bruke på babyer i dag). Det gjør nemlig ikke jeg. Nåmmin, lille gosselige Vidar.. Eller nåååmin lille søte Sidsel... På et tidspunkt var de derimot veldig passende babynavn, og enkelte hadde helt sikkert samme tanke som du har nå. "Husk at barnet skal bli voksent! Velg heller et stødig og godt navn som Bastian eller Emilie!" Hehe ;)

Ja, navn som Jonas, Frode og Emil kjenner jeg mange godt voksne menn som heter, og de navnene synes JEG fortsatt passer bedre på små gutter. Det vil jeg sikkert synes om Milo, Mio og Mika om 30 år, mens de som er mye yngre enn meg, syns kanskje det egner seg som styreledernavn? Jeg kjenner også små gutter som heter Torvald, Harald, Sigurd og Håkon, og de vil bære navnet sitt som menn hele livet. Et menneske er ikke en baby. Jeg ga mine egne barn navn som andre ikke synes passer til babyer. TS spør om VÅR mening, og hvorfor, jeg tror jo ikke det er den eneste, allmenngyldige objektive sannheten om smak og navn, jeg skriver bare det jeg syns etter min smak.

Tar til meg det om legning, jeg forbinder Fabian og Julian med noen homofile menn, og synes navnene er for feminine, selvom det ikke hadde gjort noe om en sønn var homofil, syns jeg navnene i seg selv er "jålete". Meg om det. (Det samme gjelder Oliver, det er selve navnet jeg ikke liker og synes er harry, fordi jeg vet om noen blodharry mennesker som har kallt sønnen sin det. Jeg vet også om noen hyggelige alminnelige mennesker som har kallt sønnen sin det, og det syns jeg er rart, men selvsagt, det plager ingen).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...