AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Vi skal ha oss hund, forhåpentligvis til sommeren. Vi har blitt enig om en relativt liten hund, og heller sterkt mot en slags pinscher. Min mann hadde en da han var ung, selv har jeg bare hatt "store" hunderaser så jeg kan lite om små hunder. Vi leser mye om alle defektene de forskjellige rasene har, og har selvfølgelig også sett på alle skrekkeksemplene på avl som har gått galt som de har vist i dokumentarer de siste årene. Så for å skaffe oss denne valpen har vi egentlig to valg; 1) betale dyrt til en oppdretter vi ikke kjenner i det hele tatt for en hund som er oppdrettet til å passe rasestandarden (som vi helt ærlig gir katta i...) men som i det minste reklamerer med at hunden er sjekket for de verste defektene eller 2) få gratis en "bastard" fra en av gårdene i området der disse hundene benyttes til rottejakt (og litt selskapsdyr). De vil ikke være avlet for annet enn jaktegenskaper, men samtidig ikke helsesjekket på noen måte (annet enn at dyr med dårlig helse normalt bare blir skutt...) (som de fleste sikkert allerede har gjettet nå, bor vi ikke i Norge.) Hvilket alternativ ville dere valgt? Mannen min heller mot det siste alternativet og mener at de hundene må da være friskere totalt sett, men jeg er mer usikker... Anonymkode: 556b1...229
Ulven Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 (endret) Hadde selvfølgelig betalt for å få en valp hvor foreldredyrene er sjekket ut og er friske. Man har ingen garanti for at valpen er uten sykdommer selv fra en seriøs oppdretter, men man er mye tryggere enn ved andre useriøse oppdrett. På dette gårds"oppdrettet" vil man ha syke individer siden disse finnes overalt, men her vil ikke disse foreldredyrene bli tatt ut av avl. Dette kan medføre at dere får en valp med doble gener for sykdom. Det kan gå bra, men det kan like gjerne gå dårlig. Jeg hadde ikke tatt sjansen, da hadde jeg heller avstått fra å skaffe meg hund. Endret 3. januar 2016 av Ulven 2
Sapientia Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 Hadde brukt tid på å bli kjent med rase - utfordringer og positive sider, og oppdretter og deretter kjøpt av en oppdretter jeg snakket godt sammen med. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 Jeg ville kjøpt fra en oppdretter som bruker MYE tid på riktig sosialisering og tilvenning til miljø. Dessverre sjeldent jeg finner noen. De fleste "seriøse" er mer opptatt av å løpe rundt på utstillinger enn å miljøtrene valpene sine. Og DET har MYE å si for hvordan hunden blir! Anonymkode: 1c81d...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 Den 1/3/2016 at 19.34, Sapientia skrev: Hadde brukt tid på å bli kjent med rase - utfordringer og positive sider, og oppdretter og deretter kjøpt av en oppdretter jeg snakket godt sammen med. TS her. De to første jobber vi selvfølgelig med - dette blir som sagt ikke aktuelt på iallefall et halvt år, og vi leser alt vi kommer over. Det er egentlig det som har skremt oss litt. Vi har sjekket ut alle oppdretterne vi klarer å finne i landet på de aktuelle rasene, og samtlige har side opp og side ned om hvor pene hundene er, men ingenting om lynne/bruksegenskaper. I tillegg er det helt tydelig veldig unge tisper de avler på, type 2-3 år gamle og "selvfølgelig" ganske friske enda. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kjøpt fra en oppdretter som bruker MYE tid på riktig sosialisering og tilvenning til miljø. Dessverre sjeldent jeg finner noen. De fleste "seriøse" er mer opptatt av å løpe rundt på utstillinger enn å miljøtrene valpene sine. Og DET har MYE å si for hvordan hunden blir! Anonymkode: 1c81d...ff0 Men hvordan vet man at oppdretterne faktisk gjør det, og ikke bare påstår at de gjør det? Jeg kan godt snakke med dem et dusin ganger, men jeg har jo faktisk ikke tid til å forfølge dem i ukesvis for å være sikker... "Gårdshunden" er ikke oppdrettere i det hele tatt forresten, de bare lar hundene fly rundt og parre seg som de vil, akkurat som de gjør med kattene. Jeg har hatt mange "gårdskatter" opp gjennom årene og alle (som ikke ble påkjørt..) har bikket 15 år og vært sunne og med stabilt lynne. Det samme med den eneste hunden jeg hadde med samme historikk, en terrierblanding som ble 13 år gammel og aldri rørte et eneste av barna den vokste opp sammen med. På den andre siden har alle barna i slekta blitt nappet etter/bitt av de senere rasehundene foreldrene mine har hatt... Ja jeg ser selv mens jeg skriver det at jeg har en stor skepsis til oppdrettere... Anonymkode: 556b1...229
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #6 Skrevet 4. januar 2016 At det "reklameres" for hvor pene og premierte hundene er og at det står lite om helse og lynne er gjerne fordi god helse og lynne som oftest er en selvfølge hos seriøse oppdrettere. Ang alder så er det i 2-3års alderen det er mest fornuftig å starte avl. Anonymkode: f07b8...969
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #7 Skrevet 4. januar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. De to første jobber vi selvfølgelig med - dette blir som sagt ikke aktuelt på iallefall et halvt år, og vi leser alt vi kommer over. Det er egentlig det som har skremt oss litt. Vi har sjekket ut alle oppdretterne vi klarer å finne i landet på de aktuelle rasene, og samtlige har side opp og side ned om hvor pene hundene er, men ingenting om lynne/bruksegenskaper. I tillegg er det helt tydelig veldig unge tisper de avler på, type 2-3 år gamle og "selvfølgelig" ganske friske enda. Men hvordan vet man at oppdretterne faktisk gjør det, og ikke bare påstår at de gjør det? Jeg kan godt snakke med dem et dusin ganger, men jeg har jo faktisk ikke tid til å forfølge dem i ukesvis for å være sikker... "Gårdshunden" er ikke oppdrettere i det hele tatt forresten, de bare lar hundene fly rundt og parre seg som de vil, akkurat som de gjør med kattene. Jeg har hatt mange "gårdskatter" opp gjennom årene og alle (som ikke ble påkjørt..) har bikket 15 år og vært sunne og med stabilt lynne. Det samme med den eneste hunden jeg hadde med samme historikk, en terrierblanding som ble 13 år gammel og aldri rørte et eneste av barna den vokste opp sammen med. På den andre siden har alle barna i slekta blitt nappet etter/bitt av de senere rasehundene foreldrene mine har hatt... Ja jeg ser selv mens jeg skriver det at jeg har en stor skepsis til oppdrettere... Anonymkode: 556b1...229 Det er ikke snakk om å forfølge noen. Og hvis du ikke har tid å følge OPP så har du vel ikke det da. Så du er klar over det så er 1/3 av det du får som voksen hund arbeid gjort hos oppdretter. Anonymkode: 1c81d...ff0
Ulven Skrevet 4. januar 2016 #8 Skrevet 4. januar 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg er det helt tydelig veldig unge tisper de avler på, type 2-3 år gamle og "selvfølgelig" ganske friske enda. Anonymkode: 556b1...229 Det er helt vanlig å begynne å avle på tispa på denne alderen. Med tanke på at tispene ikke skal ha kull etter fylte 8 år, kan man ikke vente til hunden er for gammel med å starte avlsarbeidet. De norske etiske retningslinjene for avl. http://web2.nkk.no/filestore/Ofte_nedlastede_filer/Etiskeretningslinjer_avlogoppdrett_nov_20152.pdf 1
Gjest O.G. Skrevet 4. januar 2016 #9 Skrevet 4. januar 2016 Kontakt valpeformidler via raseklubben for valgte rase.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #10 Skrevet 4. januar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det "reklameres" for hvor pene og premierte hundene er og at det står lite om helse og lynne er gjerne fordi god helse og lynne som oftest er en selvfølge hos seriøse oppdrettere. Ang alder så er det i 2-3års alderen det er mest fornuftig å starte avl. Anonymkode: f07b8...969 Ja særlig. Milde himmel. Ikke rart det er mye dårlig avl der ute om folk går rundt å tror det! Anonymkode: 1c81d...ff0 1
Gjest Skrevet 4. januar 2016 #11 Skrevet 4. januar 2016 Oppdretter, uten tvil. Bastarder er gjerne friskere fordi ingen sjekker de opp. Bir bastarden syk og dør så jaja, ikke så farlig, sikkert gammel/syk/skadet, mens en rasehund blir jo gjerne tatt med til dyrlegen. Blir som med katter, bruk og kast fordi man uansett fikk den gratis.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #12 Skrevet 4. januar 2016 Å få hund er ikke et valg man tar lett på, det krever mye forarbeid og alt for få vet nok når de kjøper hund. 1. Bestill hefte "ny hundeeier" fra NKK. (www.nkk.no) 2. Kjøp eller lei bøker om hundehold, mentalitet, oppdragelse og raser. 3. Velg aldri hund utifra utseende - men behov. Skill først på størrelse, så navigerer du videre. Da blir valget enkelt. 4. Kontakt raseklubb, besøk oppdrettere, besøk steder hvor hundefolk møtes. Dette tar tid! Men en hund kan leve i 15 år, tar du et forhastet og dårlig valg er det kun ditt ansvar. Anonymkode: d28d2...21a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #13 Skrevet 4. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja særlig. Milde himmel. Ikke rart det er mye dårlig avl der ute om folk går rundt å tror det! Anonymkode: 1c81d...ff0 Det er sant, man avler helst på utstillingshunder. Du kan ikke ha en utstillingshund med dårlig lynne. Da får du aldri lånt den bort som partner eller lånt en partner til den, for en massiv del av oppdrettermiljøet er på de samme utstillingene, og de som ikke er der får høre om hunden. Anonymkode: 83e9c...035
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #14 Skrevet 4. januar 2016 Jeg har fått friske hunder fra folk som avler "bastarder" og jeg har fått syke hunder fra såkalte profesjonelle oppdrettere. Selv ville jeg ikke vært i tvil engang, ville gått for bastarden, da jeg kun har hatt negative erfaringer med oppdrettere. Anonymkode: 4cd0a...f30 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #15 Skrevet 4. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant, man avler helst på utstillingshunder. Du kan ikke ha en utstillingshund med dårlig lynne. Da får du aldri lånt den bort som partner eller lånt en partner til den, for en massiv del av oppdrettermiljøet er på de samme utstillingene, og de som ikke er der får høre om hunden. Anonymkode: 83e9c...035 Slutt å vær så naiv da. Det er mange hunder som gjør det bra på utstilling med både dårlig gemytt OG dårlig helse! Fakta. Anonymkode: 1c81d...ff0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #16 Skrevet 4. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å vær så naiv da. Det er mange hunder som gjør det bra på utstilling med både dårlig gemytt OG dårlig helse! Fakta. Anonymkode: 1c81d...ff0 Spiller ikke noen rolle om de gjør det bra på utstilling når alle vet at det er en drittbikkje- 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått friske hunder fra folk som avler "bastarder" og jeg har fått syke hunder fra såkalte profesjonelle oppdrettere. Selv ville jeg ikke vært i tvil engang, ville gått for bastarden, da jeg kun har hatt negative erfaringer med oppdrettere. Anonymkode: 4cd0a...f30 Og jeg har fått syke bastarder og friske rasehunder. Så jeg er ikke i tvil heller. Anonymkode: 83e9c...035 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #17 Skrevet 5. januar 2016 De som bare avler på kreti og pleti bryr seg kun om penger. De finner du på begge sider. Seriøse oppdrettere går alt i alt i minus, og de beholder alltid mye av kullet selv. Hvordan bli millionær på hund? Begynn som milliardær! Det koster å drive seriøs avl. Hva angår mentalitet; still krav til oppdretter. Møt foreldredyr, se dem med barn, andre dyr, skarpe lyder, glatte underlag mm. Du kan ikke stole blindt på alle, se på en oppdretter som en selger. Men vær så snill; kjøp ikke fra Finn.no eller valpefabrikker som Drøbak hundehotell eller oppdrettere i Tyristrand... Har for øvrig ikke et vondt ord å si om rasehunder, bare unngå raser som bulldogs, mops, cavalier osv. Anonymkode: d28d2...21a
MissPierce Skrevet 5. januar 2016 #18 Skrevet 5. januar 2016 Hvilke land bor dere i TS? Det kan hjelpe med å svare deg litt lettere da alle land har forskjellig syn på rasene. På Dvergpinscher og Pinscher er det større fare for mentale problemer enn fysiske her i Norge. Sånn er det i en del andre land også. Å en Dp eller Pinscher med mye jaktinstinkt er ikke noe artig. Tro meg! Det er ille kun rotter og mus som vil jages, men gjerne elg og rådyr også. Å da veldig gjerne mot eieren. På Norsk Pinscherklubb på FB har de veldig mye erfaring og kunskap om rasen. Så den siden kan anbefales på det sterkeste ☺☺ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå