Gå til innhold

Pus er konstant løs i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skvæler skikkelig når han bæsjer og det lukter i hele huset. For sikkerhets skyld gjør han fra seg på gulvet ved siden av katteboksen hver dag, men bare når jeg ikke er hjemme. Når jeg er hjemme gjør han det oppi boksen som han skal.

Han spiser tørrfor og drikker vann. Får aldri melk eller vanlige matrester.

Egentlig kan det kanskje hende at foret er for kraftig for ham for han er bare fem måneder, men babymaten liker han jo ikke.

Noen ideer om hva jeg skal gjøre? Jeg blir så irritert at jeg har lyst å slippe ham ut av balkongen. Drittkatte,

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

For det første: Hvis han har hatt diare i flere dager så TA HAM MED TIL DYRLEGEN! Han kan dø av uttørking!

For det andre: Gi ham kattungefor. Skikkelig for, ikke den søpla du får på matbutikken. Iams eller Hills er bra. Hvis han ikke liker det, så er det synd for ham, for han får ikke noe annet av deg. Da spiser han det når han blir sulten nok.

Det er viktigere at pus blir frisk enn at han får spise hva han vil! De er som unger, de vet ikke hva som er bra for dem. Av og til må de få grønnsaker selv om de heller vil ha pizza og pommes frites.

Skrevet
For det første: Hvis han har hatt diare i flere dager så TA HAM MED TIL DYRLEGEN! Han kan dø av uttørking!

For det andre: Gi ham kattungefor. Skikkelig for, ikke den søpla du får på matbutikken. Iams eller Hills er bra. Hvis han ikke liker det, så er det synd for ham, for han får ikke noe annet av deg. Da spiser han det når han blir sulten nok.

Det er viktigere at pus blir frisk enn at han får spise hva han vil! De er som unger, de vet ikke hva som er bra for dem. Av og til må de få grønnsaker selv om de heller vil ha pizza og pommes frites.

kunne ikke sagt det bedre!!

Skrevet

Ansetter deg som puseNanny jeg..... jeg er møkk lei hele katta.

Han har ikke diare, men det er løst. Grøtkonsistens. Og mengder - uante mengder!

Jeg skal kjøpe nytt kattefor til ham i morgen, og kaste den whiskasdriten..... og så må jeg lære jentungen og fjærne matresetene og halvfulle melkeglass som hun setter fra seg overalt. :evil:

Skrevet
Jeg skal kjøpe nytt kattefor til ham i morgen' date=' og kaste den whiskasdriten..... og så må jeg lære jentungen og fjærne matresetene og halvfulle melkeglass som hun setter fra seg overalt. :evil:[/quote']

Gjør det, jeg har gitt kattungene mat fra dyrebutikken fra de begynte å spise selv, og de har aldri hatt løs mage enda. Og jeg har vokst opp med kattunger på Friskies, og trodde egentlig at alle kattunger har litt løs mage i blandt. Dersom det ikke hjelper, kan du passe på at han ikke får noe utenom tørrfor og vann en periode, også begynne å gi han nye ting for å se om han reagerer på noe spesielt.

Skrevet

Andre ting som kan anbefales er;

Franks pro kitten

Hill's

Sluis

Oliver's kitten (du bestiller, og de leverer fraktifritt på døra)

Forøvrig bør du passe på at katten ikke er dehydrert! VELDIG viktig! Har mistet en ilder, pga diaré og dehydrering.. Det skjer RASKT!

Du kan også gi katten zoolac. Det er gode mage/tarmbakterier på tube. Selges hos vetrinær. Har hjulpet meg ofte. :)

Skrevet

Mysan, oppsøk dyrelegen. Synes du høres veldig usympatisk ut. Enhver kan jo skjønne at katta er syk. :o

Skrevet

Trur du kan prøve å bytte for..billigfor som Friskies, whiskas og sånnt er no dritt...

Maten på dyrebutikkene er dyrere i innkjøp men det lønner seg for det er mer næring i det....og det kommer ut mindre bæsj..

Men la det være en gradvis overgang...halvbland foret til du er tom for det forrige merket..

Katter tåler ikke kumelk, dem blir røtine i magan av det.

Har prøvd både billigfor og kvalitetsfor.

Hvis han ikke går i kassa på do så er det enten for fullt der..eller så kan det hende katta er sjuk...

Skrevet
Maten på dyrebutikkene er dyrere i innkjøp men det lønner seg for det er mer næring i det....og det kommer ut mindre bæsj..

Men la det være en gradvis overgang...halvbland foret til du er tom for det forrige merket..

Dyrebutikkmat lønner seg også økonomisk, i kroner pr dag blir det omtrent det samme i utgift, siden katten spiser mindre av maten når den er mere næringsrik. i tillegg til at man får mindre utgifter til kattesand, når katten bæsjer mindre.

Gradvis overgang er ikke nødvendig når foret sannsynligvis gjør katten dårlig. Grunnen til å halvblande foret er jo nettopp for å unngå at katten blir dårlig i magen, og når den allerede er dårlig i magen er det best å bytte med en gang, så lenge den vil spise det.

Jeg kan anbefale foret til Royal Canine, som inneholder mye kjøtt, og lukter veldig fristende for de fleste katter. Har selv en superkresen katt som alltid har boikottet ny mat i tre dager, men dette foret har hun godtatt fra dag en.

Dersom katten ike går på do fordi kasa er for ekkel kan jeg anbefale klumpesand. (Cat Exclusive feks) Da sparer du også penger på sand, ved at du plukker ut klumpene omtrent daglig, og den sanda som ikke er blitt skitten brukes videre. De fleste katter synes at kassa blir mere fristende når den rengjøres hver dag.

Skrevet
Mysan' date=' oppsøk dyrelegen. Synes du høres veldig usympatisk ut. Enhver kan jo skjønne at katta er syk. :o[/quote']

Jeg synes dette var ett veldig usympatisk svar. Dette høres ut som ett opplagt tilfelle av feil for, særlig når katten også får i seg melk, som gir nesten alle katter løs mage. Jeg ville prøvd å bytte for, og sett det an en uke eller to til, før jeg løp til dyrlegen, så lenge katten ikke har direkte diare, men bare løs mage.

Skrevet

er katten syk: :(

Ta en tur til Dyrlegen! eller ring A1...

Av for kan je gjærne anbefale

Oliver's Cat Kitten for... er kjempebra kvalitet og de leverer gratis på døra! (249 kr for 5 kilo sekk) Frakten er gratis....

Dette bestiller du på nett

www.olivers.no

Håper Katten blir bedre! :vinke:

Skrevet

Da katten min var mindre spiste han mye tørrfor. Dette tålte han tydeligvis ikke så godt og fikk mye løs mage.

Dermed skiftet vi til hermetisert boksmat og han ble mye bedre. Vi brukte vanlig kattemat som du får kjøpt i butikken. Nå når han har blitt eldre får han litt tørrfor og for det meste boksmat.

I tillegg liker han veldig godt kokt fisk, fiskepudding og skinke. Har tro på at variasjon i kostholdet hos dyr også er greit.

Det med at katter ikke tåler kumelk er vel en sannhet med modifikasjoner (akkurat som alt annet når det gjelder å tåle eller ikke tåle). Forrige katten jeg hadde drakk melk og ble ikke dårlig. Han likte det veldig godt.

Det med at fòr fra dyrlegen er så mye bedre enn det du får kjøpt i matbutikkene har jeg liten tro på. Med mindre katten (og hunden) har noen spesielle plager.

Skrevet

Det med at katter ikke tåler kumelk er vel en sannhet med modifikasjoner (akkurat som alt annet når det gjelder å tåle eller ikke tåle). Forrige katten jeg hadde drakk melk og ble ikke dårlig. Han likte det veldig godt.

Det med at fòr fra dyrlegen er så mye bedre enn det du får kjøpt i matbutikkene har jeg liten tro på. Med mindre katten (og hunden) har noen spesielle plager.

Jeg har sett test på kattemat, hvor det står at mat fra dyrebutikken inneholder mer næring enn friskies osv. Har du å slå i bordet med, med tanke på dine uttalelser?

Ved å sikre katten din de næringsbehovene den har, vil du få en frisk og sunn katt, med myk og blank pels som lever mye lengre.

De er vanligvis ikke tilsatt fargestoffer (fargestoffene er for å friste eieren - katten gir katten i fargestoffene)

Fôret inneholder lite ufordøyelige stoffer. Dette kan redusere kattens avføringsmengde betydelig.

De "seriøse" fôrslagene er dyrere i innkjøp, men rimeligere i bruk - det skal som regel gis en mindre mengde av disse fôrene enn av vanlig dagligvarebutikkfôr.

Dessuten bør kastrerte katter få spesialfôr, slik at de ikke får (ARGH! Hva heter det?) "krystaller i blæren og urinrøret", for det er veldig smertefullt for katten og operasjonen er dyr. Det er spesielt overvektige katter som er mer utsatt for dette.

Når det gjelder kattemelk, ER dette faktisk en sannhet. Selv om enkelte katter tåler laktose bedre enn andre, er de allerfleste laktoseintolerante. De skal kun ha kattemelk som små og de trenger IKKE melk i voksen alder.

Katter som ikke spiser jevnlig tørfôr får dårlige tenner. Tørfôr renser tennene og forhindrer store mengder tannstein. De fleste dyr får tannstein uansett, og dette bør egentlig fjernes fordi tanna er mer utsatt for karies og betennelser enn ellers.

Boksemat inneholder alt for lite næring og for mye vann, til å være den primære matkilden for katten(Faktisk over 70%!).

Kokt fisk er bra, men ikke rå(pga. at fisken inneholder ensymet tiaminase, som ødelegger slik at katten ikke klarer å ta opp B-vitamin) Tunfisk er heller ikke bra for katter(Selvfølgelig er små mengder av og til greit).

Skrevet
Mysan' date=' oppsøk dyrelegen. Synes du høres veldig usympatisk ut. Enhver kan jo skjønne at katta er syk. :o[/quote']

Katta er ikke syk!

Nå har han fått ordentlig for fra dyrebutikk, og har normal avføring i normale mengder. Det tok ikke fult to døgn før han var normalisert.

Kattemat fra Friskies og Whiskas, og annet søl du får kjøpt i dagligvaren bør forbys - det inneholder null og niks, løper tvers igjennom fordøyelsen, og lukter mat når det kommer ut, hvilket det gjør i like store menger som det går inn.

Jeg visste dette med butikkattemat fra før, og magen hans ble sånn samme dag som jeg kjøpte det nye whiskasforet til ham, derfor visste jeg at det var det som var årsaken.

Og jeg har fått det bekreftet.

Så, til alle som forer opp pusene sine på whiskas og friskies og ikke noe annet - dere forer dyrene deres med tomme kalorier. Hvis det finnes kalorier i det. katten min er tynn som en fyrstikk

Skrevet

Så, til alle som forer opp pusene sine på whiskas og friskies og ikke noe annet - dere forer dyrene deres med tomme kalorier. Hvis det finnes kalorier i det. katten min er tynn som en fyrstikk

Det er faktisk sinsykt mye fett i slik mat. Ilderen min så ut som den verste bolla, da hun fikk det fôret tidligere ;) (Hun nektet å spise noe annet, før vi fikk omvendt henne)

Skrevet

Så rart at det går så lett igjennom hvis det inneholder så mye fett?

Skrevet

Husker ikke akkurat prosent, men friskies junior inneholder mye fett!

Skrevet

Jeg har en nabo som jobber på dyrebutikken der vi handler kattefor. Hun har fortalt meg at billig for fra dagligvarebutikker (Whiskas o.l.) blir dyrt i lengden, fordi katten må spise mye mer før den blir mett. Grunnen til dette er et utrolig høyt fiberinnhold i billigfor!

Pusen vår får kun Iams, og det fungerer kjempefint! Tidligere kjøpte jeg mer tilfeldig og kjip mat en periode, da det ble litt tiltak å komme seg til dyrebutikken hver gang, men da ble det seige greier som kom ut, gitt! Det luktet vondt og hang igjen i baken på pus, så det er over og ut med billigfor her i huset!

Skrevet

Selv om noen katter ikke blir direkte sjuke av melk, så betyr det ikke at det er bra for dem. Og det samme gjelder foret på dagligvarebutikken. Jeg vil tro at de fleste som kommer med slike uttalelser ikke har kasse til katten inne, og har dermed ikke peiling på hva slags avføring katten har. I tillegg regner jeg med at de ikke har prøvd alternativet, og sett forskjellen.

Jeg har to kattunger hjemme, som får Royal Canine. Broren deres bor på landet, og får vanlig Friskies, og spiser en del mus og fugl, etterhvert. Han på landet lever ett veldig godt og aktivt liv, og utvikler seg normalt, men sammenlignet med sine jevngamle søsken er han tynn, og de som får maten fra dyrebutikken har finere pels.

Jeg sier ikke at man er slem mot katten dersom man forer den på Friskies, bare at det er enda bedre å gi den mat fra dyrebutikken. Og siden det faktisk blir billigere i kroner per dag i forutgifter, så ser jeg ingen grunn til å la være.

Skrevet

Regnet med å få en del hissige svar på denne uttalelsen og det fikk jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...